Interjú

„Az utolsó pörsenésig”

Pohárnok Iván maszkmester

  • Soós Tamás
  • 2015. május 23.

Film

Dolgozott a Taxidermiában, a Hellboy 2-ben, a Felhőatlaszban és a most futó 44. gyermekben. Szakmája titkairól beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Állítólag nem szereted, ha maszkmesternek neveznek.

Pohárnok Iván: Túlzás, hogy nem szeretem, de tény, hogy a maszkok csak kis hányadát teszik ki annak, amivel foglalkozunk. Csinálunk pl. bábokat, kellékeket, speciális jelmezeket, műhullákat is. A különböző területeket nem lehet teljesen szétválasztani. Egy halott ló pl. kellék is és maszk is.

MN: Dick Smithnél, a szakma keresztapjánál tanultad ki a szakmát, aki szerényen azt állította magáról, hogy nincs nagy képzelőereje. A munkáihoz szakkönyveket bújt: Az ördög­űzőhöz leprát és szembetegséget kopírozott le, a Kis nagy ember 121 éves Jackjének pedig minden egyes ráncát valódi fényképekről mintázta.

PI: A valóság jó kiindulási alap, és sok esetben fantáziadúsabb, mint a szakemberek. Másrészt az a legélethűbb, bár előfordul, hogy ha lemásolunk valamit, a filmen műnek néz ki. A munkáinkhoz gyakran nézünk orvosi és kórboncnoki könyveket. A 44. gyermekben pl. a halott gyerekek bábjait muszáj volt valós hullákról mintázni, mert a roncsolódás és a rothadás fokát csak azokon tudjuk megnézni. Egyszer kíváncsiságból jártam boncoláson is. Különös élmény volt: amikor megnéztem a holttestet, meg nem mondtam volna róla, hogy igazi. Sok hullát gyártottunk már, és fura volt látni, hogy az igazi nem élethűbb. Sőt, bizonyos részei művibbnek tűntek.

MN: A Taxidermiától a Hellboyig rengeteg filmben dolgoztál.

PI: Az esetek nagy részében technikai kihívásokkal szembesülünk. A nagy hollywoodi filmekben egy grafikusokból álló csapat készíti el a terveket, hozzánk csak a kivitelezés kerül. Persze kész elképzelést legyártani is lehet komplex és izgalmas. Egy hiteles torokelvágás pl. technikai és művészi feladat is, mert elemezni kell a valóságot, és aszerint készíteni egy látványelemet. A saját munkáim közül nagyon szerettem a Gólemet, amit egy brit tévésorozathoz – a Going Postal c. Terry Pratchett-adaptációhoz – készítettünk. A tervezési fázistól a forgatás végéig a munka minden elemét a saját szánk íze szerint csinálhattuk, ami ritkaságnak számít.

MN: Nem szereted a horrort, de a maszkmesterek talán mégis ebben a műfajban élhetik ki leginkább a kreativitásukat. Például a pestises arcú Christopher Lee-t a Boszorkányvadászatból nehéz elfeledni.

PI: A rendező kérése az volt, hogy már-már tumoros elváltozásokat okozzon a pestis. Bár maga a film nem volt jó, ez szakmailag kreatív feladatot jelentett. A mi munkánkat az ár, az idő és a színész kényelme is nagyban befolyásolja. Christopher Lee-nél az volt a kihívás, hogy minél gyorsabban elkészüljön a maszkja, mert már öreg, és nehezen viseli a megpróbáltatásokat. Ilyenkor gyorsan behelyezhető, de látványos hatást keltő elemekhez szoktam nyúlni, pl. kontaktlencséhez vagy protézishez. Lee-nek olyan fogsort csináltunk, ami eltorzította a szája körüli részt, és máris visszataszító lett. Mivel a sztár arcának felismerhetőnek kellett lennie, egy fejtetőről induló, féloldalas tumort találtam ki neki.

MN: Milyen anyaggal dolgoztatok?

PI: Szilikongumival. A legtöbb filmben ezt használják arcprotézisekhez. Olyasmi anyag, mint amiből a műmellek készülnek. Viszonylag nehéz, de jól leköveti a mozgást, és életszerű.

MN: A CGI elterjedése milyen hatással van a szakmádra?

PI: Ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor megjelent a videó. Attól még sokan továbbra is filmre akartak forgatni. A digitális technika inkább gazdagítja a munkánkat. Megrendelés se lett kevesebb, mert sokkal több filmet forgatnak világszerte, mint korábban. Kiegészíti egymást a maszkmesteri és a digitális technika, sok mindent nem tudnánk megcsinálni nélküle. Vannak 3D-s nyomtatóink, és digitálisan is tervezünk.

MN: A rendezőkhöz hasonlóan a maszkmestereknek is lehet kézjegyük?

PI: A maszkmesterek többsége manapság csapatban dolgozik. Én is kevés dolgot csinálok már a saját kezemmel, a cégünknél is több szakember dolgozik egy munkán. Ilyen szempontból hiába van egy maszkmesternek saját stílusa, az nem feltétlenül érhető tetten egy filmben. Ha Rick Baker filmjei közül összehasonlítom a Farkasembert, A Grincset és a Man In Blacket, nem látok közös stílusjegyet, csak a nagyon magas színvonalú munkát. Dick Smithnek viszont felfedezhetők bizonyos kézjegyei a szobrászati munkáiban, amikor öregítéseket, maszkokat készített.

MN: Dolgoztál a Felhőatlaszban is. Az lenne a szakma csúcsa jelenleg?

PI: A szakma nem ismerte el annyira azt a filmet. Lehet annál jobbat is csinálni. Mark Coulier munkái pl. kimagaslóak. A Grand Budapest Hotelért kapta a második Oscar-díját, amiben az idős néni maszkját készítette. De ő csinálta A Vasladyét is.

MN: A kortárs hollywoodi film markáns trendje, hogy a színész arcát szinte teljesen összemaszkírozzák a történelmi személyével, akit játszik. Daniel Day-Lewist nemrég könnyű lett volna összekeverni az igazi Lincolnnal.

PI: Az amerikaiakra mindig is jellemző volt, hogy az utolsó pörsenésig lemásoltak egy figurát, még akkor is, ha ez ellene dolgozik a színészi játéknak. Az európaiak rugalmasabbak: felraknak egy karakteresebb jegyet, és inkább a színészi játékra fektetik a hangsúlyt. Persze érdekesebb szakmai kihívás élethű Lincolnt faragni valakiből, de én ezt értelmetlennek tartom. A filmnek nem erről kéne szólnia.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.