Interjú

„Az utolsó pörsenésig”

Pohárnok Iván maszkmester

  • Soós Tamás
  • 2015. május 23.

Film

Dolgozott a Taxidermiában, a Hellboy 2-ben, a Felhőatlaszban és a most futó 44. gyermekben. Szakmája titkairól beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: Állítólag nem szereted, ha maszkmesternek neveznek.

Pohárnok Iván: Túlzás, hogy nem szeretem, de tény, hogy a maszkok csak kis hányadát teszik ki annak, amivel foglalkozunk. Csinálunk pl. bábokat, kellékeket, speciális jelmezeket, műhullákat is. A különböző területeket nem lehet teljesen szétválasztani. Egy halott ló pl. kellék is és maszk is.

MN: Dick Smithnél, a szakma keresztapjánál tanultad ki a szakmát, aki szerényen azt állította magáról, hogy nincs nagy képzelőereje. A munkáihoz szakkönyveket bújt: Az ördög­űzőhöz leprát és szembetegséget kopírozott le, a Kis nagy ember 121 éves Jackjének pedig minden egyes ráncát valódi fényképekről mintázta.

PI: A valóság jó kiindulási alap, és sok esetben fantáziadúsabb, mint a szakemberek. Másrészt az a legélethűbb, bár előfordul, hogy ha lemásolunk valamit, a filmen műnek néz ki. A munkáinkhoz gyakran nézünk orvosi és kórboncnoki könyveket. A 44. gyermekben pl. a halott gyerekek bábjait muszáj volt valós hullákról mintázni, mert a roncsolódás és a rothadás fokát csak azokon tudjuk megnézni. Egyszer kíváncsiságból jártam boncoláson is. Különös élmény volt: amikor megnéztem a holttestet, meg nem mondtam volna róla, hogy igazi. Sok hullát gyártottunk már, és fura volt látni, hogy az igazi nem élethűbb. Sőt, bizonyos részei művibbnek tűntek.

MN: A Taxidermiától a Hellboyig rengeteg filmben dolgoztál.

PI: Az esetek nagy részében technikai kihívásokkal szembesülünk. A nagy hollywoodi filmekben egy grafikusokból álló csapat készíti el a terveket, hozzánk csak a kivitelezés kerül. Persze kész elképzelést legyártani is lehet komplex és izgalmas. Egy hiteles torokelvágás pl. technikai és művészi feladat is, mert elemezni kell a valóságot, és aszerint készíteni egy látványelemet. A saját munkáim közül nagyon szerettem a Gólemet, amit egy brit tévésorozathoz – a Going Postal c. Terry Pratchett-adaptációhoz – készítettünk. A tervezési fázistól a forgatás végéig a munka minden elemét a saját szánk íze szerint csinálhattuk, ami ritkaságnak számít.

MN: Nem szereted a horrort, de a maszkmesterek talán mégis ebben a műfajban élhetik ki leginkább a kreativitásukat. Például a pestises arcú Christopher Lee-t a Boszorkányvadászatból nehéz elfeledni.

PI: A rendező kérése az volt, hogy már-már tumoros elváltozásokat okozzon a pestis. Bár maga a film nem volt jó, ez szakmailag kreatív feladatot jelentett. A mi munkánkat az ár, az idő és a színész kényelme is nagyban befolyásolja. Christopher Lee-nél az volt a kihívás, hogy minél gyorsabban elkészüljön a maszkja, mert már öreg, és nehezen viseli a megpróbáltatásokat. Ilyenkor gyorsan behelyezhető, de látványos hatást keltő elemekhez szoktam nyúlni, pl. kontaktlencséhez vagy protézishez. Lee-nek olyan fogsort csináltunk, ami eltorzította a szája körüli részt, és máris visszataszító lett. Mivel a sztár arcának felismerhetőnek kellett lennie, egy fejtetőről induló, féloldalas tumort találtam ki neki.

MN: Milyen anyaggal dolgoztatok?

PI: Szilikongumival. A legtöbb filmben ezt használják arcprotézisekhez. Olyasmi anyag, mint amiből a műmellek készülnek. Viszonylag nehéz, de jól leköveti a mozgást, és életszerű.

MN: A CGI elterjedése milyen hatással van a szakmádra?

PI: Ahhoz tudnám hasonlítani, mint amikor megjelent a videó. Attól még sokan továbbra is filmre akartak forgatni. A digitális technika inkább gazdagítja a munkánkat. Megrendelés se lett kevesebb, mert sokkal több filmet forgatnak világszerte, mint korábban. Kiegészíti egymást a maszkmesteri és a digitális technika, sok mindent nem tudnánk megcsinálni nélküle. Vannak 3D-s nyomtatóink, és digitálisan is tervezünk.

MN: A rendezőkhöz hasonlóan a maszkmestereknek is lehet kézjegyük?

PI: A maszkmesterek többsége manapság csapatban dolgozik. Én is kevés dolgot csinálok már a saját kezemmel, a cégünknél is több szakember dolgozik egy munkán. Ilyen szempontból hiába van egy maszkmesternek saját stílusa, az nem feltétlenül érhető tetten egy filmben. Ha Rick Baker filmjei közül összehasonlítom a Farkasembert, A Grincset és a Man In Blacket, nem látok közös stílusjegyet, csak a nagyon magas színvonalú munkát. Dick Smithnek viszont felfedezhetők bizonyos kézjegyei a szobrászati munkáiban, amikor öregítéseket, maszkokat készített.

MN: Dolgoztál a Felhőatlaszban is. Az lenne a szakma csúcsa jelenleg?

PI: A szakma nem ismerte el annyira azt a filmet. Lehet annál jobbat is csinálni. Mark Coulier munkái pl. kimagaslóak. A Grand Budapest Hotelért kapta a második Oscar-díját, amiben az idős néni maszkját készítette. De ő csinálta A Vasladyét is.

MN: A kortárs hollywoodi film markáns trendje, hogy a színész arcát szinte teljesen összemaszkírozzák a történelmi személyével, akit játszik. Daniel Day-Lewist nemrég könnyű lett volna összekeverni az igazi Lincolnnal.

PI: Az amerikaiakra mindig is jellemző volt, hogy az utolsó pörsenésig lemásoltak egy figurát, még akkor is, ha ez ellene dolgozik a színészi játéknak. Az európaiak rugalmasabbak: felraknak egy karakteresebb jegyet, és inkább a színészi játékra fektetik a hangsúlyt. Persze érdekesebb szakmai kihívás élethű Lincolnt faragni valakiből, de én ezt értelmetlennek tartom. A filmnek nem erről kéne szólnia.

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”