Film

Művészetbefőtt

Liv Ullmann: Julie kisasszony

  • 2015. május 23.

Film

Strindberg klasszikusát általában az aktuális színházi húzónevek jutalomjátékát biztosítandó szokták műsorba illeszteni igényesebb teátrumok. A Júlia kisasszony újdonatúj filmverziója esetében nemcsak a három játszó személy, de a negyedik, a rendező is brillírozó üzemmódban közelít a fojtott és explicit szexualitástól szikrázó egykori botránydarabhoz.

Az Ingmar Bergman visszavonulása, illetve halála óta a legmívesebb Bergman-filmeket készítő egykori élettárs és múzsa, Liv Ullmann a nemrég elhunyt filmrendezőzseni kedves írójának művét interpretálja. Három, kenyerét amúgy világsztársággal keresni kénytelen színművész alakít – színművészt. Színművet játszó színművészt. Olyat, aki minden szót végiggondol, és értelmét gondosan kibontva artikulál, minden rebbenést alaposan elemez és kidolgoz – és ezt a feltáró-elemző folyamatot, ezt a kimunkáltságot végig láttatva, sőt hangsúlyozva tárja elénk az úrnő és a szolga, illetve annak menyasszonya között felizzó, erotikával, hatalmi játszmákkal, de főleg a társadalmi különbségek mélyen 19. századi problematikájával fűszerezett, szenvedélyes, bár inkább Genet, mint Strindberg szellemében játszatott pszichodrámában.

Természetesen mindenki jó – ha jónak lenni azt jelenti, hogy koncentráltan közlünk valami intellektuálisan értékelhető tartalmat. Azonban a feldúlt Jessica Chastain bő 10 évvel idősebb Strindberg vonzerejével játszadozván rajtavesztő csitrijénél. Felkínálkozása mögött így nem az irányt kereső szexuális vágy, hanem a közeli hervadás rémületétől ajzott menekülésvágy áll. Nem kisasszony, inkább kielégületlenségtől egzaltált vénlány. A vágytól, félelemtől örökké remegő, alacsony származását durva gesztusokkal folyton hangsúlyozó Colin Farrell sem éppen fiatal ember, s a jövendőbelijét alakító Samantha Morton is inkább tűnik testes családanyának. A negyvenhez közelítő szereplők jelenléte szimbolikus-filozofikus síkra próbálja tolni az alapvetően csupán társadalombírálatot ambicionáló és az emberi lélek sötét voltáról elmélkedő, naturalista darabot. A rendezői koncepció eredményeként jelképes értelmet nyernek a cselekmény nagyon is konkrétnak megírt történései: a 30 fölött elvesztett szüzesség éppúgy, mint a szolga ebben a korban már nyilvánvalóan alaptalan elvágyódása. Még az inas menyasszonya is az asszonnyá lenni nem tudás megtestesülése inkább, egy másik variáció a terméketlenségre. Nem ellenpontja a bárókisasszonynak, hanem a szabálykövető női sors reménytelenségének példázata.

Az akár feministának is nevezhető Strindberg-olvasat azonban nem tartogat katarzist. Bergmannak talán lett volna mersze egészen a feje tetejére állítani a mára kissé porosnak ható színművet, ám a forgatókönyvet is jegyző, de abban az eredeti fordulatokat, beszédmodort a film angol nyelve ellenére is megtartó Ullmann nem elég radikális, hogy valóban új nézőpontból láttassa az amúgy csupán egyes elemeiben aktuálisnak ható problematikát. Nem átírja, csupán átigazítgatja itt-ott a szöveget; nem újragondolja, csupán kicsit más fénytörésbe állítja a drámát.

Az eredmény egy intelligens, kulturált, ízléses, az értelmiségi társaságok beszédtémájának szerfelett alkalmas ún. műalkotás. Intellektuelek szája íze szerint főzött és dunsztolt művészetbefőtt.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Csak a nácikat ne!

Egy Magyarországon alig létező mozgalommal harcol újabban Orbán Viktor, miközben a rasszista erőszak nem éri el az ingerküszöbét. A nemzeti terrorlista csak első ránézésre vicces: igen könnyű rákerülni.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.