Film

Művészetbefőtt

Liv Ullmann: Julie kisasszony

  • 2015. május 23.

Film

Strindberg klasszikusát általában az aktuális színházi húzónevek jutalomjátékát biztosítandó szokták műsorba illeszteni igényesebb teátrumok. A Júlia kisasszony újdonatúj filmverziója esetében nemcsak a három játszó személy, de a negyedik, a rendező is brillírozó üzemmódban közelít a fojtott és explicit szexualitástól szikrázó egykori botránydarabhoz.

Az Ingmar Bergman visszavonulása, illetve halála óta a legmívesebb Bergman-filmeket készítő egykori élettárs és múzsa, Liv Ullmann a nemrég elhunyt filmrendezőzseni kedves írójának művét interpretálja. Három, kenyerét amúgy világsztársággal keresni kénytelen színművész alakít – színművészt. Színművet játszó színművészt. Olyat, aki minden szót végiggondol, és értelmét gondosan kibontva artikulál, minden rebbenést alaposan elemez és kidolgoz – és ezt a feltáró-elemző folyamatot, ezt a kimunkáltságot végig láttatva, sőt hangsúlyozva tárja elénk az úrnő és a szolga, illetve annak menyasszonya között felizzó, erotikával, hatalmi játszmákkal, de főleg a társadalmi különbségek mélyen 19. századi problematikájával fűszerezett, szenvedélyes, bár inkább Genet, mint Strindberg szellemében játszatott pszichodrámában.

Természetesen mindenki jó – ha jónak lenni azt jelenti, hogy koncentráltan közlünk valami intellektuálisan értékelhető tartalmat. Azonban a feldúlt Jessica Chastain bő 10 évvel idősebb Strindberg vonzerejével játszadozván rajtavesztő csitrijénél. Felkínálkozása mögött így nem az irányt kereső szexuális vágy, hanem a közeli hervadás rémületétől ajzott menekülésvágy áll. Nem kisasszony, inkább kielégületlenségtől egzaltált vénlány. A vágytól, félelemtől örökké remegő, alacsony származását durva gesztusokkal folyton hangsúlyozó Colin Farrell sem éppen fiatal ember, s a jövendőbelijét alakító Samantha Morton is inkább tűnik testes családanyának. A negyvenhez közelítő szereplők jelenléte szimbolikus-filozofikus síkra próbálja tolni az alapvetően csupán társadalombírálatot ambicionáló és az emberi lélek sötét voltáról elmélkedő, naturalista darabot. A rendezői koncepció eredményeként jelképes értelmet nyernek a cselekmény nagyon is konkrétnak megírt történései: a 30 fölött elvesztett szüzesség éppúgy, mint a szolga ebben a korban már nyilvánvalóan alaptalan elvágyódása. Még az inas menyasszonya is az asszonnyá lenni nem tudás megtestesülése inkább, egy másik variáció a terméketlenségre. Nem ellenpontja a bárókisasszonynak, hanem a szabálykövető női sors reménytelenségének példázata.

Az akár feministának is nevezhető Strindberg-olvasat azonban nem tartogat katarzist. Bergmannak talán lett volna mersze egészen a feje tetejére állítani a mára kissé porosnak ható színművet, ám a forgatókönyvet is jegyző, de abban az eredeti fordulatokat, beszédmodort a film angol nyelve ellenére is megtartó Ullmann nem elég radikális, hogy valóban új nézőpontból láttassa az amúgy csupán egyes elemeiben aktuálisnak ható problematikát. Nem átírja, csupán átigazítgatja itt-ott a szöveget; nem újragondolja, csupán kicsit más fénytörésbe állítja a drámát.

Az eredmény egy intelligens, kulturált, ízléses, az értelmiségi társaságok beszédtémájának szerfelett alkalmas ún. műalkotás. Intellektuelek szája íze szerint főzött és dunsztolt művészetbefőtt.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”