Film

Művészetbefőtt

Liv Ullmann: Julie kisasszony

  • 2015. május 23.

Film

Strindberg klasszikusát általában az aktuális színházi húzónevek jutalomjátékát biztosítandó szokták műsorba illeszteni igényesebb teátrumok. A Júlia kisasszony újdonatúj filmverziója esetében nemcsak a három játszó személy, de a negyedik, a rendező is brillírozó üzemmódban közelít a fojtott és explicit szexualitástól szikrázó egykori botránydarabhoz.

Az Ingmar Bergman visszavonulása, illetve halála óta a legmívesebb Bergman-filmeket készítő egykori élettárs és múzsa, Liv Ullmann a nemrég elhunyt filmrendezőzseni kedves írójának művét interpretálja. Három, kenyerét amúgy világsztársággal keresni kénytelen színművész alakít – színművészt. Színművet játszó színművészt. Olyat, aki minden szót végiggondol, és értelmét gondosan kibontva artikulál, minden rebbenést alaposan elemez és kidolgoz – és ezt a feltáró-elemző folyamatot, ezt a kimunkáltságot végig láttatva, sőt hangsúlyozva tárja elénk az úrnő és a szolga, illetve annak menyasszonya között felizzó, erotikával, hatalmi játszmákkal, de főleg a társadalmi különbségek mélyen 19. századi problematikájával fűszerezett, szenvedélyes, bár inkább Genet, mint Strindberg szellemében játszatott pszichodrámában.

Természetesen mindenki jó – ha jónak lenni azt jelenti, hogy koncentráltan közlünk valami intellektuálisan értékelhető tartalmat. Azonban a feldúlt Jessica Chastain bő 10 évvel idősebb Strindberg vonzerejével játszadozván rajtavesztő csitrijénél. Felkínálkozása mögött így nem az irányt kereső szexuális vágy, hanem a közeli hervadás rémületétől ajzott menekülésvágy áll. Nem kisasszony, inkább kielégületlenségtől egzaltált vénlány. A vágytól, félelemtől örökké remegő, alacsony származását durva gesztusokkal folyton hangsúlyozó Colin Farrell sem éppen fiatal ember, s a jövendőbelijét alakító Samantha Morton is inkább tűnik testes családanyának. A negyvenhez közelítő szereplők jelenléte szimbolikus-filozofikus síkra próbálja tolni az alapvetően csupán társadalombírálatot ambicionáló és az emberi lélek sötét voltáról elmélkedő, naturalista darabot. A rendezői koncepció eredményeként jelképes értelmet nyernek a cselekmény nagyon is konkrétnak megírt történései: a 30 fölött elvesztett szüzesség éppúgy, mint a szolga ebben a korban már nyilvánvalóan alaptalan elvágyódása. Még az inas menyasszonya is az asszonnyá lenni nem tudás megtestesülése inkább, egy másik variáció a terméketlenségre. Nem ellenpontja a bárókisasszonynak, hanem a szabálykövető női sors reménytelenségének példázata.

Az akár feministának is nevezhető Strindberg-olvasat azonban nem tartogat katarzist. Bergmannak talán lett volna mersze egészen a feje tetejére állítani a mára kissé porosnak ható színművet, ám a forgatókönyvet is jegyző, de abban az eredeti fordulatokat, beszédmodort a film angol nyelve ellenére is megtartó Ullmann nem elég radikális, hogy valóban új nézőpontból láttassa az amúgy csupán egyes elemeiben aktuálisnak ható problematikát. Nem átírja, csupán átigazítgatja itt-ott a szöveget; nem újragondolja, csupán kicsit más fénytörésbe állítja a drámát.

Az eredmény egy intelligens, kulturált, ízléses, az értelmiségi társaságok beszédtémájának szerfelett alkalmas ún. műalkotás. Intellektuelek szája íze szerint főzött és dunsztolt művészetbefőtt.

Forgalmazza az ADS Service

Figyelmébe ajánljuk

„A magyarok az internetre menekülnek a valóság elől”

  • Artner Sisso
Szokolai Róbert korábban ifjúsági szakszervezeti vezető volt, jelenleg az Eötvös10 Művelődési Ház kommunikációs vezetője. Arról kérdeztük, milyen lehetőségei vannak a fiataloknak ma Magyarországon, kire és mire számíthatnak, valamint hogyan használják az internetet, a közösségi médiát, és mire mennek vele.

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.