Az emberiség jövője

Alfonso Cuarón filmrendező

Film

Az Anyádat is, a Harry Potter és az azkabani fogoly rendezőjének új filmje, Az ember gyermeke most került a pesti mozikba. Velencében beszélgettünk vele.

Magyar Narancs: A jövő, amit P.D. James 2027-ben játszódó regénye nyomán vizionál, nem túl közeli ahhoz, hogy ne a jelenkor valóságának tekintsük?

Alfonso Cuarón: Nem akartam hagyományos sci-fit, amelyik hipotéziseket gyárt a jövőről. Sokkal inkább egy "fizikai" filmet, egy dokumentumfikciót a cinéma vérité stílusában. A jövő csak konvenció.

MN: A "végítélet", ami felé az emberiség halad, az ön olvasatában egy totalitárius társadalom látlelete, háborúk, terrortámadások, menekülttáborok, fertőzések, globális klímaváltozás és egyéb szörnyűségek képeivel. Mi volt a célja: felrázni, elborzasztani?

AC: Nézzünk csak szembe azzal, hogy milyen világot teremtünk. Ma már senki nem mondhatja, hogy nincs érintve az emberiség sorsában. Kivételes tehetsége van az embernek a pusztításra, ám éppúgy képes adott vészhelyzetben kivételes szolidaritást tanúsítani. Nagyon cinikusnak vagy szellemileg fogyatékosnak kell lenni ahhoz, hogy ne vegyük észre: ha így folytatjuk, a biztos megsemmisülés felé menetelünk. Hiszek abban, hogy igenis fel kell ráznunk egymást a kollektív közönyből. Mint ahogy bíznunk kell abban is, hogy a hozzáállásunkkal kis lépésekkel ugyan, de megváltoztathatjuk az események menetét.

MN: A közelmúlt háborús híradófelvételeit, haditudósításait helyezte hollywoodi díszletek közé.

AC: Visszadobtam az első díszletrajzokat egy virtuális, stilizált világról. Elővettem a fotókat Boszniáról, Irakról, Szomáliáról, Palesztináról. Az ott harcoló katonákról, tankokról, menekülttáborokról. Ezekből a dokumentumfelvételekből rekonstruáltuk a csatajeleneteket, a porig égett házakat, a romokat és a hullahegyeket.

MN: Régi dilemma, hogy milyen közvetlen vagy közvetett összefüggés van a vásznon megjelenített erőszak és a valóság között.

AC: Én csak arról beszélhetek, hogy mi ezzel a filmmel messzemenően nem kívántuk dicsőíteni sem a háborúkat, sem az erőszakot. Rossz irányba mozdulunk, ha kizárólagosan a képiségről beszélünk, és lehasítjuk a történet szövetéből a szereplőket.

MN: Akkor beszéljünk a Clive Owen alakította egykori aktivistáról, aki megfelelő fizetség ellenében kockázatos megbízatást kap egy menekültjogi szervezet részéről egy nyolc hónapos terhes, színes bőrű asszony kimenekítésére.

AC: Nem titok, hogy nagyon elfogult vagyok Clive-val. Annyira bízom benne, hogy ha egy napon bekövetkeznék a világvége, az ő döntésére bíznám magam a Föld megmentését illetően. A filmben amolyan korunkbeli Mózessé válik küldetése során. Az elején egy kiábrándult, talajvesztett férfit ismerünk meg, akitől távol áll az erőszak. Nincs fegyvere, nem agresszív. Önvédelemből kényszerül ölni. A legmélyebb realizmussal kívántuk megjeleníteni az apátiába menekült Théo ráébredését küldetése fontosságára.

MN: Mi menthetné meg az emberiséget az apokalipszis rémálmától?

AC: Szinte a mozgókép feltalálása óta foglalkozik a mozi az apokalipszis témájával. Az emberiséget legtöbbet foglalkoztató téma ez. Lényegében arról van szó, hogy a halálfélelmünket kivetítjük egy globális dimenzióba. Nincs konkrét tapasztalásunk sem a világ keletkezéséről, sem a végéről. A mai kor legfőbb csapdájának azt érzem, hogy a különféle ideológiák nevében folytatott harcok elhomályosítják a normális kommunikációt az emberek között, az ideológia hitbeli kérdéssé vált. Nem látok politikai vagy ideológiai megoldást a Föld borzalmaira. Másfelől tele vagyok reménnyel és bizalommal az ember szellemi fejlődését illetően.

MN: Az ember gyermeke szimbolikus képpel zárul: mintha csak Noé bárkáján menekülne az ígéret földjére a szent család.

AC: Nem akartam vallásos filmet készíteni. A mai kor emberének létkérdései szociálpolitikai szinteken dőlnek el.

Az ember gyermeke

A Harry Potter és az azkabani fogoly vászonra álmodója komor, elgondolkodtató és ami a legfontosabb, hihető rémálomként festi meg a nem is olyan távoli jövőt. Példabeszédének helyszíne az Egyesült Királyság, ahol elképesztő méreteket ölt és kezelhetetlenné válik a bevándorlás. Afrikaiakat, arabokat és szebb napokat látott EU-tagokat hajtanak városnyi méretű menekülttáborokba. A nők meddővé váltak, a glóbusz legifjabb gyermeke megkéselése pillanatáig igazi médiasztár. Az arctalan, ám annál erőszakosabb hatalom által kordában tartott szigetországban csak egyetlen alkoholista (Clive Owen) van talpon. A szcenárió és a sors gondosan kidekázott iróniája, hogy éppen egy prosti lesz terhes; az emberiség megváltója pedig az angolt erősen törő afroamerikai tinédzser. Clive Owent (és az állapotos kislányt) folyamatosan üldözik - őkelme enyhe neurózisban tántorogja keresztül a negatív utópia teljes játékidejét. Egy epizódig még a szimpatikus Marika, a románul beszélő jólelkű cigányasszony is segíti, akit persze rögtön learaboznak. Ez a film: figyelmeztetés hullazsákban.

Balázs Áron

Forgalmazza a UIP-Dunafilm

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)