"Jól érzem itt magam" (Hollósi Frigyes színész)

  • Csáki Judit
  • 2006. december 7.

Film

"Jézusom", mondja, amikor leteszem elé a közel kétszáz címet tartalmazó szereplistát: az első "tétel" egy bizonyos Szinetár György Susmus című darabja, melyben egy Tiszai nevű igazgatót játszott, 1964-ben, Szolnokon. Aztán rájön, hogy nem is ez volt az első... Az eddigi utolsó viszont biztos: Sánta Ferenc Az ötödik pecsét című regényének színpadi változatában Béla kollégát, a kocsmárost alakítja.
"Jézusom", mondja, amikor leteszem elé a közel kétszáz címet tartalmazó szereplistát: az első "tétel" egy bizonyos Szinetár György Susmus című darabja, melyben egy Tiszai nevű igazgatót játszott, 1964-ben, Szolnokon. Aztán rájön, hogy nem is ez volt az első... Az eddigi utolsó viszont biztos: Sánta Ferenc Az ötödik pecsét című regényének színpadi változatában Béla kollégát, a kocsmárost alakítja.

Hollósi Frigyes: Hát igen: lenyomtam húsz évet Szolnokon. Sokat játszottam, énekeltem, táncoltam; tessék, itt van: a Koldusoperában Tigris Brown voltam '70-ben...

Magyar Narancs: Aztán még vagy kétszer láttam különféle Koldusoperákban, a Művészben Leprás Mátyás, a Katonában Peacock volt - nyilván sok olyan darab van, amiben többször is előfordult... Rögtön a főiskola után került Szolnokra?

HF: Már ha az első félévet nevezhetjük főiskolának... Merthogy a rostavizsgán fél év után kirúgtak. Ha belegondolok, ez még két éve is nagyon fájt nekem.

MN: Negyven jó évad után?

HF: Igen. Azt hittem ugyanis akkor, hogy van valami - képesség, titok, nem tudom, mi -, ami nekem nincsen, de kellene lennie - és ezért dobtak ki.

MN: Segédszínészből verekedte fölfelé magát?

HF: Tulajdonképpen igen; amikor a volt osztályom végzett, és többen is Szolnokra szerződtek, akkor lettem "színész, karkötelezettséggel", tehát énekkar, tánckar, minden megvolt... Nagyon jó színészek voltak ott akkoriban, részben büntetésből, Somogyvári Rudolf, Mensáros László - tőlük lehetett tanulni. Jó dolgom volt.

MN: Aztán amikor Székely Gábor Szolnokra került, alaposan megváltozott az élete...

HF: Igen. Eleinte annyit érzékeltem - a többiekkel együtt -, hogy egy "mindenevő" és népszerű színházban másfajta előadások születtek, a közönség nem fogadta jól, mi meg nem is tudtuk, mit gondoljunk róla. Aztán amikor már Szolnok-Kaposvár tengelyről beszéltek a színházi világban, a közönség is megszerette. Utána Schwajda György lett az igazgató, méghozzá nagyon jó igazgató. Nem kellett nekem onnan elmenni sehová - hét igazgatóm volt összesen. Mondogattam is, hogy én innen csak akkor megyek el, ha a Nemzetibe hívnak - na, erre annyi esélyem volt, mint Szálasinak a főtárgyaláson.

MN: Talán kicsivel több, hiszen onnan a Nemzetibe szerződött.

HF: Mert Székely Gábor hívott - utána pedig bárhová elmentem volna -, de nem rögtön, hanem két évvel később, Udvaros Dorottyával együtt.

MN: A Nemzetiből Székely és Zsámbéki elvitte a Katonába. Nyilván úgy gondolták: fontos karakterszínész.

HF: Az volt a legjobb dolog, ami történt velem. Nem is vágytam másra, mint hogy egész életemben "katonás" legyek. És most, Az ötödik pecsét próbáin éreztem először ugyanolyan jól magam, mint akkor - nem tudom, milyen lett az előadás, de nagyon jó munka volt.

MN: A Katonában is egyik szerepből a másikba esett. Kisebb szerepek voltak ezek mind. Soha nem akart főszerepet játszani?

HF: Játszottam én főszerepeket is - úgy mondanám inkább, hogy nekem nemigen vettek elő darabot. Nem bánom, ha nincs túl sok szövegem, mert szöveget tanulni nem nagyon szeretek.

MN: De azért könnyen tanul?

HF: Ha nekiülnék, akkor igen, de ilyenre nemigen emlékszem. Az előadásra azért megvagyok vele. Volt ugyan néhány "roló" még az elején - amikor fogalmam sem volt, hogy hol vagyok, se kép, se hang -, ma már nincs ilyesmi.

MN: A Katona nagy előadásaiban játszott karaktert. Az Imposztorban az ügyelőt, a Menekülésben az állomásparancsnokot, a Három nővérben Rode alhadnagyot, a Revizorban a kereskedőt, a Platonovban Vaszilijt...

HF: Ekkor volt a Katona nagy felfutása - szerencsés voltam. Képzeletben addig is sokat utaztam, érdekelt a földrajz, de a valóságban akkor nemigen lehetett menni - a Katonával pedig bejártam a világot. Azóta nem is kívánkozom külföldre.

MN: Amikor kint voltak, igyekezett megismerni a terepet?

HF: Igen, de sosem azt, amit az útikönyvek ajánlottak. Újlaki Dénessel laktunk mindig egy szobában - a két legtrehányabb, leghangosabb és akkor még legivósabb fickó -, az ő mottóját tettem magamévá: "múzeumot kívülről, hegyet alulról, kocsmát belülről". Üldögéltünk, járkáltunk, nézelődtünk. Még volt rá idő is, nem úgy, mint ma, amikor kirohannak, játszanak, visszarohannak: három hétig voltunk Ausztráliában, volt vagy hat előadásunk, és Londonban is majdnem egy hónapot töltöttünk.

MN: Amikor Székely Gábor elment a Katonából, mit jelentett ez?

HF: Megdöbbentem, azt. Nem akartuk elhinni. Semmi jele nem volt, hogy konfliktus lenne Székely és Zsámbéki között. Ma sem tudom, mi volt az.

MN: Fájt, hogy nem hívta az Új Színházba?

HF: Igen, fájt, de nem annyira, mint az, hogy elment. Ha hív, biztosan megyek vele.

MN: De hiszen elment, méghozzá a rövid és viharos életű Művész Színházba. Miért?

HF: Mert Schwajda György hívott, aki gyerekkori barátom. Nagyobb szerepeket ígért, én meg gondoltam, megpróbálom. Nem volt ugyan semmi bajom a Katonában, de mégis egy kialakult hierarchiában voltam a helyemen. Amikor bejelentettem Zsámbékinak, emlékszem, el sem akarta hinni - valahogy mindig az volt az érzésük, hogy én nemigen tudok dönteni. És ebben van is valami, hűséges típus vagyok. De ekkor kitartottam. Elmentem - és már a második percben nem éreztem jól magam ott. A fejünk fölött döntött mindenről egy grémium, semmiről nem tudtunk semmit. Többnyire ültem az öltözőben és tetriszeztem. A Koldusoperával például hatalmasat buktunk - én külön ugyan nem buktam, csak a többiekkel együttÉ Akkor azt éreztem, mégiscsak jó lenne, ha lenne itt valaki, akinek a szavára ad az ember.

MN: Aztán visszament a Katonába...

HF: ...mert visszahívtak. Én voltam az első, akit visszahívtak - Gothár Péter hívott erősen, a Nádasdy által újrafordított Szentivánéji álomba. De valójában olyan volt, mintha el se jöttem volna; sokat voltam ott, és a haverok mindig vártak.

MN: A barátai mind szakmabeliek?

HF: Most már igen. Az egész életem a színházhoz kapcsolódik. Egy színházival könnyebb beszélni a privát életről, mint egy civillel a színházról. Ez nem jelenti azt, hogy semmi más ne érdekelne - a politika például túlzottan is... De erről is a kollégáimmal tudok beszélni igazán.

MN: Nagyon becsültem, hogy október 23-án kiállt - a kollégáival együtt - a Kossuth térre verset mondani és olvasni; tisztára, mintha egy normális világban éltünk volna akkor. Leszámítva, hogy a tér üres volt.

HF: Dehogy volt üres - ott rohantak a rendőrök. Nem volt könnyű - de nem volt kérdés, hogy elvállalom. Ültem előtte a parlament lépcsőjén - még sosem ültem ott -, és arra gondoltam, hogy az én ünnepem itt nagyon el van szúrva. '56-ban én már tizenöt éves voltam, és megvan az ünnepelnivalóm, de talán már sosem fogom tudni megünnepelni. Ez jutott ott eszembe.

MN: Térjünk vissza a színházhoz: a Katonában a legjobb rendezőkkel dolgozott.

HF: Igen, itt ez hiányzik a legjobban. Ma majdnem annyi "katonás" van a Nemzetiben, mint a Katona alapításakor ott, és mindenki azt várja, hogy jöjjön már erre egy főrendező, aki gondját viseli a társulatnak.

MN: De megint csak maga jött el egy olyan helyről, ahol a legjobb rendezőkkel dolgozhatott. Egy rossz tapasztalat - a Művész Színház - nem volt elég?

HF: Engem ide is Schwajda hívott - egyetlen szerepre, a Viharba. Ígérték, hogy egyeztetnek, bennem meg föl sem merült, hogy ne maradnék a Katonában. Aztán Zsámbéki azt mondta, hogy akkor ő inkább nem szerződtet.

MN: Megviselte?

HF: Igen, hiszen utánam Básti Juli és Bán Jani nyugodtan eljöhetett ide egy szerepre, velük már nem csinálta ugyanezt. Igaz, azóta Básti is itt van.

MN: És maga is ide szerződött.

HF: Nem akkor, később; amikor Schwajda társulatot csinált. A Katonától való elszakadás persze fájt, de ez ma már történelem - most kifejezetten jól érzem itt magam.

MN: Mennyi idő után érezte jól magát?

HF: Elég hamar. Amilyen rossz ez a színházépület elölről, olyan jó hátulról: az öltözők, a klub, az infrastruktúra.

MN: És sokkal jobban keres?

HF: Igen. Nem annyival, mint sokan gondolják, de jobban. A Katonában rosszul kerestem, persze, de éppen akkoriban futott a Kisváros című sorozat, tehát összességében mégsem kerestem rosszul. Nem kifejezetten az anyagiak motiváltak. Mindig arra vágytam, hogy a színház mellett ne kelljen sehová szaladgálni, ülhessek itt a büfében, kávé, olvasás... És ez itt megteremtődött. És van még valami. Többen is úgy éreztük, érdemes dolgozni azért, hogy ez a zsigeri ellenérzés, ami a Nemzetit körülveszi, lassan elmúljon - erről már mi is sokat beszéltünk... Szeretnénk, hogy ez egy színház legyen. Mindazonáltal én megértem azokat, akiknek ellenérzéseik voltak vagy vannak, és megértem, ha szinte nem hisznek a szemüknek, amikor itt valami jó történik.

MN: Bár azért ha valami jó volt, azt a kritika is észrevette, nem csak a közönség.

HF: Hát... emlékszem olyanra, amikor nem így volt. Az is hosszú időt vett igénybe, hogy megtanuljunk beszélni ezen a színpadon... De azért leírták, hogy bármi történik itt, nem történik semmi... Főrendező kellene, mondom. Akkor is, ha van itt jó néhány színész, aki sosem dolgozott igazi rendezővel. Ebből a szempontból mi, volt "katonások" el vagyunk kényeztetve.

MN: A társulattal is van még gond jócskán: az egyik oldalon néhány jó színész, a másikon jó néhány nem jó.

HF: Ne kívánja, hogy erre mondjak valamit. Ez a szezon szerintem nem indult rosszul. A tavalyi nem volt nagyon jó.

MN: Előfordult, hogy kért szerepet?

HF: Soha.

MN: És hogy visszaadott valamit?

HF: Nem, eddig még nem. Ha olyan darabban játszom, amiről tudom, hogy bukás lesz, akkor abban bízom, hogy úgysem megy sokáig. Előfordul, hogy olyasmi bukik, amiben rengeteg munka van; ilyenkor a kritika legalább ezt észrevehetné. A lényeg, hogy a munkamorál itt is nagyon jó. És még egy adag dafke is van benne. Talán egyszer összejön. Régen bizonyos értelemben könnyebb volt nagyot dobni; emlékszem, az Übü királyban a Katonában elég volt annyit mondanom, hogy "csak ne látnék itt annyi oroszt", és már állva tapsoltak. Ma ez nem elég. Szakmailag kell jónak lenni.

MN: A színház mellett elég sokat filmez is, bevállalós, elmegy fiatalokhoz is... Most mutatták be a Sztornót, Pálos György filmjét.

HF: Miért ne mennék? Lehet, hogy ez is a főiskolai kirúgásból fakad: én megyek, ha valaki dolgozni hív. És Pálos Gyuriékat nagyon megszerettem, jól éreztem magam a forgatáson. A filmet még nem láttam.

MN: Az a bizonyos tévésorozat, a Kisváros nagy népszerűséget hozott. Tart még?

HF: Bizonyos értelemben igen, megismernek. Jó munka volt egyébként, noha nem volt egyszerű Zsámbékival az egyeztetés. De egyszer még ő is azt találta mondani, hogy "vállalható". Jó része volt az életemnek.

MN: A forgatás is jó?

HF: Én nagyon szeretem. Sokan a sok holtidő miatt nem szeretik, de én a kávéházi alkatommal pont ezt bírom benne. Ücsörgés, dumálás, haverok, sztorik.

MN: Társasági ember, barátságos, jobbára derűs. Ugyanakkor zárkózott is. Védekezés?

HF: Nem hiszem, de tényleg így van. Szeretek haverokkal lenni, de épp oly jól elvagyok egyedül az öltözőben, olvasok, számítógépezek.

MN: Játszik?

HF: De mennyire!

MN: Sokat van bent a színházban?

HF: Sokat. Ha nincs dolgom, akkor is úgy intézem, hogy legyen. Nyáron meg már vagy tizenöt éve nem voltam szabadságon, mert akkor is dolgozom: Kőszegen vagy Szombathelyen játszunk, ott nagyon jól érzem magam.

MN: Fölteszem az alapkérdést: próbálni szeret vagy játszani?

HF: Próbálni. Vajda László - ő is nagyon jó barátom volt - mondta vagy harmincévi színészet után, hogy "tudod, mit nem bírok a színházban? Hát azt, hogyha néznek!".

MN: Nem játszott Hamletet, és valószínű, hogy Lear királyt sem fog. Jól van ez így?

HF: Hát persze. Karaktereket játszom, jó karaktereket. Idővel rájöttem, hogy van énnekem képességem ehhez, de a főiskolai kirúgás még akkor is fájt.

MN: Kisembereket játszik, a legutóbbi darabban is egy kocsmárost - és látni, hogy ismeri ezt a világot. Erre szükség van?

HF: Dehogy - csak éppen ez a helyzet. Proligyerek vagyok, korán meghaltak a szüleim, a nagynéném nevelt, az öcsém cipész volt - persze, hogy ismerem ezt a világot. Máshol sem jövök zavarba, de ez az enyém.

Figyelmébe ajánljuk

Nagyon balos polgármestert választhat New York, ez pedig az egész Demokrata Pártot átalakíthatja

Zohran Mamdani magát demokratikus szocialistának vallva verte meg simán a demokrata pártelit által támogatott ellenfelét az előválasztáson. Bár New York egész más, mint az Egyesült Államok többi része, az identitáskeresésben lévő demokratáknak minta is lehet a 33 éves muszlim politikus, akiben Donald Trump már most megtalálta az új főellenségét.

Gombaszezon

François Ozon új filmjében Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t. Kritika.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.