"Az öreg testet tanultam meg" (Katarzyna Kozyra képzőművész)

  • Szigethy Gabriella
  • 2003. április 10.

Film

Magyar Narancs: Miért fordult a figyelme ilyen radikálisan az emberi test felé?

Néhány évvel ezelőtt a magyar bulvárlapok címlapjára került. Az 1999-es Velencei Biennálén is nagy vihart kavaró alkotását, a Férfifürdőt Magyarországon azóta sem mutathatta be. Ezeket a felvételeket ugyanis férfinak "maszkírozva" készítette el a meztelen fürdőzők között. Katarzyna Kozyra a botrány után három évvel most újra Budapestre érkezett, hogy a Ludwig Múzeumban április 27-ig kiállítsa új művét, a Stravinsky zenéjére és Nizsinszkij koreográfiájára komponált, kilenc projektorral vetített Tavaszi áldozatot.

Katarzyna Kozyra: Rákos lettem, a felvételek engem ábrázolnak csonttá fogyva, meztelenül és kopaszon. Ebből a beteg testből alkottam meg tehát Manet Olympiájának groteszk parafrázisát. Az ihletet nyilvánvalóan a legyengülés, a közvetlen halálélmény adta, ám valószínűleg már előbb kíváncsi lettem az emberi testre. Van egy olyan borzongató érzésem, hogy ezzel szinte megelőlegeztem magamnak a betegségemet.

MN: Hogyan tud erről ilyen könnyen beszélni?

KK: Örök nyomot hagyó tapasztalatként fogom fel az egészet. Jó emlékeim vannak a betegségről, tudok és szeretek is beszélni róla. Annak előtte túl sokat foglalkoztam másokkal, ám a betegségem hatására egocentrikussá váltam, ami jót tett a művészetemnek.

MN: Minden művében öregek a főszereplők. Ha művészi szublimációként értelmezte saját fizikumának leromlását, akkor miért nem a fiatal test felé fordult?

KK: Lehet, hogy az egész pusztán abból ered, hogy a főiskolákon modell után dolgozunk, és azok mindig öreg emberek. Megtanultam az öreg testet.

MN: A Fürdő projekt lassan bejárja az egész világot, csak nálunk - ahol a videókat felvette - nem engedik kiállítani. Többen vádolták azzal, hogy otthon nem merte volna ezeket a felvételeket elkészíteni. Miért éppen Magyarországon vágott bele ebbe a veszélyes munkába?

KK: Lengyelországban sosem fordulhatott volna elő, hogy egy rakás öreg testet együtt lássak. Azért Magyarországon csináltam ezeket a felvételeket, mert itt vannak fürdők. Nálunk a fürdőzésnek nincs tradíciója, meztelenül még napozni sem fekszik ki az ember. Izgalmas volt, hogy nem modellek vonultak előttem, és ez számomra a régi festmények hangulatát idézte.

MN: A felvétel idejére férfivá változott, éppúgy, mint a Tavaszi áldozat női szereplői. Mit érzett közben?

KK: Nyilvánvalóan nem férfi vagyok, így nagyon stresszes volt az egész szituáció. Azt hittem, mindenki rájön erre, és öt másodperc alatt lelepleznek. Ezzel szemben kikezdtek velem. Nőként soha nem irányult felém ilyen fokú érdeklődés. Nem tudtam, azért néznek-e, mert nőnek tűnök, vagy mert fantasztikus pasi vagyok. Talán az is hozzájárult, hogy a kelleténél nagyobb nemi szervet alkottam magamnak.

MN: A női fürdőzők között is elvegyült. Melyik volt az érdekesebb?

KK: A női szekcióban elrejtőzhettem. A férfiaknál állandóan krokodiltekinteteket éreztem magamon, míg a nőknél én lehettem az éles pillantású ragadozó.

MN: A képsorokon a hús tobzódását láthatjuk. A férfiak és nők szégyentelenek, gátlás nélküliek. Gyűrűző hasak, szétdobált végtagok, csüngő emlők. A Tavaszi áldozat felvételein is hasonlóakkal találkozhatunk. Felvetődik a kérdés, hogy akkor mit tart szép testnek.

KK: A test magasabb kategória a szépségnél, magán az esztétikumon nem így gondolkodom. Sokkal inkább izgat a test állapota, a romlása, az épülése. Úgy érzem, már kissé bele is csavarodtam a témába. Egyik nap az adott másodpercben vagyok valaki, a pillanatra jellemző adottságaimmal. Aztán a következő villanásban már másmilyenné válok, de az elmúlás, a halál az megmarad. Ez legalább megvan, ez az egyetlen állandó és biztos pontunk. Persze hogy így gondoljam, ahhoz kellett a betegségem, és az, hogy sok, nagyon közel álló, szeretett személyt elveszítettem már.

MN: Fontos szempont, hogy ezeket a műveket egy nő alkotta?

KK: Minden bizonnyal, hiszen egy férfi valószínűleg nem tudta volna így megcsinálni ezeket az installációkat. A nők sokkal szociálisabbak, többet foglalkoznak a köröttük lévő világgal. De ez a kérdés messzire vezet. Tíz évvel ezelőtt még nagyobb különbség volt férfi és női művész között, pár éven belül pedig teljesen el is halványulhatnak ezek a határvonalak. Korábban ezen a pályán nem is volt ennyi nő. A fiatalabb generációra természetszerűleg hatott a demokrácia, a feminizmus, ezek az alapvetően jó irányba mutató tendenciák.

MN: Feministának tartja magát?

KK: Ha megkérdezik, azt mondom, igen, persze. De egyébként nem vagyok az. A feminizmus szó elítélő jelzőként vonult be a köztudatba, pedig nem is tudják, mi az. Számomra elegáns és kényelmes megoldás feministának mondani magam. Feminista vagyok, haha! - legalábbis addig, amíg ezen a szinten mozog a feminizmusról való társalgás, amíg félreértések mentén beszélünk a témáról.

MN: Többen vádolják polgárpukkasztással.

KK: ", nem akarok én senkit bosszantani, sokáig nem is tudtam magamról, hogy ennyire dühítő dolgokat tudok alkotni. Amit nehezen vesznek be, az pusztán az, hogy a munkáimmal tükröt tartok eléjük. Nehéz az emberekkel elfogadtatni, hogy így néznek ki, ha öregek, és másképp, ha fiatalok. Nem Madonna és nem modell mindenki, sőt. Magam sem vagyok manöken, nem is szeretném ezt sugallni, és cserébe másoktól sem várom ezt. Jó volna, ha ez a szemlélet széles körben is elfogadott lenne, akkor az egyik célomat már elértem.

Karafiáth Orsolya

Szigethy Gabriella

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.

Tudás és hatalom

Második ciklusának elején Donald Trump nekitámadt a legjelesebb amerikai egyetemeknek is. Elnöki hatalmát – amely ezen a területen erősen kérdéses, a végső szót a bíróságok mondják majd ki – immár arra is használja, hogy fél tucat elit magánegyetemet zsaroljon állami források visszatartásával és adószigorítások kilátásba helyezésével: ha nem regulázzák meg palesztinpárti tanáraikat és diákjaikat, és nem számolják fel esélyegyenlőségi programjaikat, oda a washingtoni pénz.