Azok a csodálatos hetvenes évek

Robert Altman, 1925-2006

  • - ts -
  • - köves -
  • 2006. december 14.

Film

Van a sci-finek egy olyan iránya, ami nem távoli galaxisokba visz el háromezer év múlva, hanem itt játszódik miközöttünk, mondjuk, csak harminc év múlva. Mindössze harminc: még látjuk magunkat öregen, öregebben, még felismerjük, hogy a sarki tejivóból luxusszálló lett, a kocsmából benzinkút. Az ilyen sci-fikben van a spiritusz.

Részemről mosom a kezem, de azt mégsem hiszem, hogy ez a magyar fordító leleménye lenne - nem is szabad neki ilyeneket csinálni. Mindazonáltal, amikor A hosszú búcsúban Elliot Gould mint Philip Marlowe felháborodottan, valami rendőri eljárást (nem eljárást) sérelmezve berohan a parti villába, kétségkívül azt kiabálja, hogy "felhívom Ronald Reagant" (szinkronizált változat). Idáig stimmel, Los Angelesben vagy a környékén valahol kavarunk a hetvenes évek elején, Reagant 70-ben újraválasztották Kalifornia kormányzójának, miért ne fenyegetőzhetne valaki azzal, hogy jól megmondalak neki. De ami utána jön, a következő jelenet! Olyan vagy nincs, vagy éppen ellenkezőleg, egy tuti evidenciatörténet. A kép vált, s látunk egy izompacsirtát piros trikóban. Schwarzenegger simán. A rosszfiú segédcsapatának egyik szembeötlően jelentéktelen hátramozdítója... - még senki sem ismeri Amerikában, a stáblistán még nincs is fönn a neve, még szinte fiatalnak látszik. Most mondják meg, van ilyen? Az egyik kockán még a hivatalban lévő kaliforniai kormányzóról óbégat valaki, a másikon már látjuk a harminc évvel későbbit. Tehát, amikor 1973-ban Robert Altman fogta és áthelyezte Raymond Chandler The Long Goodbye (magyarul Elkéstél, Terry!) című, 1953-ban kiadott és a negyvenes évek végén játszódó regényét a hetvenes évekbe, nettó sci-fit csinált - előrerohant a 21. századba. Ugyan nem az internetezés elterjedését jövendölte, nem a lottószámokat jósolta meg, csak megmondta, ki lesz a kormányzó. Nem semmi a csávó!

Robert Bernard

Altman Kansas Cityben született, 1925. február 20-án. A papa biztosítási ügynök, a mama háztartásbeli. Katolikus általános iskolába és katolikus gimnáziumba járt, s következett, amivel tévésorozat-hősök szokták riogatni a gyerekeiket, a Wentworth Katonai Akadémia (mintha Marlon Brando is megfordult volna a műintézet falai között; ergo: katonaság = bolondság - de ne szaladjunk ennyire előre). 1945-ben egy B-24-es pilótájaként a US Air Force önkéntese. S Bobby a háború után Hollywoodba megy... Aztán (megint csak katonásan) hátra arc: vissza Kansas Citybe, ami mégis majdnem a filmvilág: egy reklámcégnek applikál dokumentum- és rövidfilmeket. De az ötvenes évek végén megint visszaszivárog Hollywoodba, egyenesen Alfred Hitchcock karmaiba. Bár őszintén szólva nekem vannak bizonyos kétségeim afelől, hogy Hitchcocknak olyan marha sok köze lett volna a róla elnevezett tévészériához (Alfred Hitchcock bemutatja). Kedd esténként a magyar tévében is mentek ezek a műremekek, igaz, mérsékelt sikerrel. A Kékes televíziók népének szíve - egy emberként - másokért dobogott. Név szerint Ben Quickért és Clara Warnerért (konkrétan innen számítható a rávasalt arcképpel díszített trikó mint divatos fővárosi viselet). Nos, nem fogják elhinni, a Hosszú, forró nyár első részét is Robert Altman rendezte. Bő tíz esztendőt húzott le a televíziózás világában, mire megkínálták a

M. A. S. H.

forgatókönyvével. Ezen (mármint hogy megkínálták) nincs mit csodálkozni, hiszen addigra már mindenki, aki élt és mozgott a stúdiók környékén, visszautasította. Még szép, kinek hiányzott a vietnami háború egyre kínosabb eszkalációjának idején egy jó kis heroikus, hazafias meskete arról, hogy miként is védelmezik derék szanitéceink a világbékét a távoli (mitől is?) Koreában. Az eredményt ismerjük - nem az a kimondott hősköltemény. Legendák sora mesél a producereket mindenféle trükkökkel kijátszó kópéról és a két sztárról (Donald Sutherlandről és Elliot Gouldról), akik feszt rohangáltak feljelentgetni őt a stúdióvezetőkhöz. A végeredmény nem is volt a megrendelő ínyére, ám a tesztvetítés közönsége annyira röhögött, hogy nem volt apelláta. Mit is tud akkor hát ez a M. A. S. H.? Közlendőjének tartalmi részét illetően: olvasni. Altman behívta az amerikai hadseregbe Svejket, aki hozhatta a haverjait is. Tábori orvosi kinevezése pedig nyilván onnan ered, hogy tudta a választ a Halál összes kérdésére ("Csókold meg a seggem!") - a hollywoodi harcmezőkön persze mindez pimasz nóvumnak számított (s szerencsére a politikai korrektséget sem sikerült még feltalálni). Mindehhez ha formai leleményeit is hozzácsapjuk, egészen üdítő mozi kerekedik. Úgy kezdődik, hogy megjön Sólyomszem sebészorvos (Sutherland), s úgy végződik, hogy elmegy - mintha nem is kéne egyéb indok a forgatáshoz. Míg ott van a koreai tábori kórházban, hm, történik ez-az, általában kiabálnak az emberek. Az egyik azért, mert tetszik neki a főnővér, a másik meg azért, mert éppen levágják a jobb lábát. A kép előterében hangosan vitatják a közelgő focimeccs esélyeit, míg valahol a mélyén áthalad egy dzsipp, hullákkal. E két gesztus (az egymás szavára vágott gyors beszéd és a kép egy kevésbé látványos szegletébe dugott főműsor) innentől a maestro legfőbb védjegyévé lett. Hiába rohangált azonban Gould és Sutherland a főnökséghez, a M. A. S. H. egyik kulcserénye épp a színészi játék (ami ugyancsak elmondható szinte a pályaegészről).

Valamelyik tévécsatornán fekete széria van, délben-este nyomatják a film noirokat. Nemrég ment egy Chandler-adaptáció, az Asszony a tóban (Robert Montgomery 1947-es filmje). Még egy művész, aki ellátott legalább harminc évre előre! Montgomery kevés habozás után magára osztotta

Philip Marlowe szerepét,

de érezte, hogy van valami malom a dologban. Hogy alighanem ez az egyes szám első személyben fellépő magándetektív a krimiirodalom (melyhez okkal és szívesen nyúl mindig a mozi) egyik teljességgel eljátszhatatlan figurája. Ezért úgy oldotta meg ezen elsőszemélyűséget, hogy végig szubjektív kamerázta a filmjét. Kvázi senki nem játssza benne Marlowe-t, az csak a színtiszta véletlen műve, hogy a szobák falán tükrök lógnak, s így mégis meglehetős sűrűséggel lehet szerencsénk őhozzá (a mű eleji-végi tósztmondásra pedig tényleg dobjunk spongyát). Persze az adaptáció olyan, amilyen: tré nagyon, de a lényeg vastagon benne van - önök is láthatták jó néhányszor, milyen bosszantóan rossz Humphrey Bogart Marlowe-ként (külön tanulmányt érdemelne, hogy Dashiell Hammett Sam Spade-jét akkor mégis hogy sikerült neki összehozni), mennyire téves nevezés Robert Mitchum vagy Robert Gardner a szerepben, vagy hogy egy egészen újkori példát említsünk, mennyire merev a máshol rendre működőképes Powers Booth a tegnapi tévésorozatban. És akkor jön ez a láncdohányos figura, aki át akarja verni a macskáját a kajával - ismét Elliot Gould. Az ördög tudja az ő Marlowe-jának a titkát, de esküszöm, hogy tökéletes. És vélhetően az egyetlen is. Nyilván nem szabad túl jóképűnek, de még túl férfiasnak sem lenni. Csak egyet kell tudni, piszokul Los Angeles-inek lenni. S ez Altman nagy találmánya; ahogy Marlowe kihúz a verdáján Malibura, ahogy a szomszédban jógázgató meztelen tündérek közt átsiklik a liftig. Ahogy eleve adottság Chandler L. A.-i volta, s ahogy találkozik ez Altmanéval. Mert császkáljon bár a mester két Koreában, a párizsi kifutókon, Tennessee összes bendzsósa közt, le sem tagadhatná, hogy malibui lakos. Ott él, ahol egy csomó hőse. Gondoljunk csak későbbi korszakainak híresebb dolgaira, A játékosra, de még inkább a Rövidre vágvára.

Úgy csináltuk, ahogy mutatta: épp csak belekaptunk. Ám mielőtt elköszönnénk, van itt még két dolog. A legenda és az operatőr. Vígan élt még, amikor kötelező volt neve mellé tenni, hogy "a legendás". Ez valami olyasféle volt, miszerint ő lenne Hollywood dédelgetett házi opponense. Szerintünk nem az volt, ami párat most felhoztunk tőle (pláne a sok, amiről hallgattunk), mind tiszta hollywoodi mozi - annyi csupán az eltérés, hogy bátran és a mívességig végiggondoltan elővezetve. Operatőr bár volt sok, de mi a korai idők társára emlékezünk. Zsigmond Vilmos a McCabe és Mrs. Millerben egészen biztosan csodát csinált, de ahogy A hosszú búcsú képei formálták a filmjövőt, arra tényleg nem lehet panasz. Ma sem.

Robert Altman meghalt a múlt hónapban. Most megnéztem három filmjét (a M. A. S. H.-t, a Hosszú búcsút és a McCabe és Mrs. Millert), s úgy tapasztaltam: a hír nem igaz, Robert Altman nem halt meg.

- ts -

Az utolsó adás

Mit tesz a halálhír! Az amerikai ősbemutató alkalmával e filmet még ugyanaz az udvarias közöny fogadta, mint Altman többi őszikéjét, a mester távoztával azonban máris Oscar-esélyekről, posztumusz megdicsőülésről hallani. Nem lennénk hűek a szelleméhez, ha elhallgatnánk: az említett közönyben azért az ő keze is rendesen benne volt. Egy rádióműsor, méghozzá egy színpadi countryshow filmrevitele még a felsorakoztatott nevek (Meryl Streep, Tommy Lee Jones, Woody Harrelson és még sokan a mások közül) ellenére sem az a kimondottan közönségcsalogató ajánlat, különösen, ha belekalkuláljuk, hogy a dalra fakadás lehetőségéért és az Altmannal való közös stábfotóért még a legnagyobbak is bármire hajlandók. A baseball belterjességével vetekedő countryvilág hazai beágyazottságáról pedig csak annyit: az Altmant megihlető könyvnek, melyben Garrison Keiller dokumentálta saját esztrádműsorának napi ügymenetét, egy időben bérelt helye volt az Írók boltja félárú portékái között, és azon sem lepődnénk meg túlságosan, ha a karácsonyi roham sem tenne túl nagy kárt a Rádiórománc felgyülemlett raktárkészleteiben. Aztán itt van az eggyel korábbi Altman-tabló, a balettos The Company álmosító kudarca is, aminek még mindig elég friss az emléke ahhoz, hogy kellő fenntartásokkal közelítsünk a rendező utolsó munkája felé is.

A jó hír egyben a rossz is: Az utolsó adás Altman-skála szerinti erőssége jó közepes. A világegyetem talán tágul, a maestro univerzuma azonban egy ideje már szűkülni látszik. Már nem egy egész város (mondjuk Hollywood) vagy egy teljes műfaji repertoár (mondjuk a western vagy a film noir) szétszedése és újraépítése a cél, hanem egy szűk színházi közeg bevilágítása szerepel a napirenden. Nem is nagyon tágítunk a kérdéses színházépülettől: a sarokig és vissza - ennyi a kamera útja, de legalább a díszlet kellően egzotikus, hiszen nem a rádió jéghideg márványterméből, hanem egy mélydéli színházi barlangból jelentkezünk. Az élőben közvetített műsor a prériköntösbe öltöztetett színpadon bonyolódik, ahol a (sokat tapsoló, de látni nem látható) törzsközönség legnagyobb örömére valódi countrysztárok és countrysztárokat játszó színészek váltják egymást a show-t mozgató, kissé Svejk-szerű ceremóniamester, Garrison Keiller végszavaira. A felvevő megmutatja a kintet és a bentet, a kulisszákat és a színpadot; egyszerre vagy közönség és kukkoló, beavatott és kívülálló, rászedett és cinkos. Altman sajátos nézőpontot teremt, melyet anno az ő neve alatt jegyzett be a szabadalmi hivatal. Igaz, ami igaz, mára már a hollywoodi klisékkel szembeni bozótharc finom iróniává nemesült, e jó szabású, alkalmi viselet azonban egyáltalán nem áll (illetve most már csak állt) rosszul öreg barátunkon. A harminc éve is már középkorúnak számító filmrendező (mozifilmes pályáját közel a negyvenhez kezdte) a számvetést is ebben a ruhában végzi. Színházasdit játszik, s emléket állít egy kihalófélben lévő műfajnak: mind a sajátjának, mind a Prairie Home Company című rádióműsornak. Mivel Az utolsó adás countrymuzsikusoktól hangos, a pavlovi reflex úgy kívánja, hogy szolgálati közleményben rögzítsük: jelen alkotás szabadtéri változatában, a Nashville-ben Altman már 1975-ben elmondott minden lényegeset Amerikáról és a filmkészítésről. Aki tehát arra kíváncsi, az Örökmozgónál szálljon le a hatos villamosról, aki viszont egy kiszolgált garnizon szeretettel ábrázolt mennybemenetelére, az ide süssön.

- köves -

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.