tévésmaci

Ázsiai vadkutyák köre

  • tévésmaci
  • 2012. december 29.

Film

Amikor Sztupa és Troché a közeli világvárosban fenntartott irodájukban a szokásos marhaságokat egy percre félbehagyták, s visszaidéztek egy kortynyi múltat, mindig rájuk telepedett valami fáradtságféle. Mintha a múltat járni rögösebb utakon lehetne, mint a jövőt. Egyszer Troché a falusi főhadiszállásukat hozta szóba, a nyári délutánokon behúzott zsalugátereket, ahogy a réseken rézsút beeső napsugár egyesével megvilágította a levegő millió és millió porszemét, miközben ők ejtőztek, vagy a szokásos marhaságaikkal veszkődtek a majdnem sötét szobában, netán épp felidézték azt a múltat, ami még alig volt nyúlfarnyi, szinte semmi, csak pár nap csupán. Gondoltam én már akkor is a jövőre, láttam is magam előtt ezt a szép, tényleg világvárosi irodát, s azt is tudtam, hogy lesz pékség a földszinten, de érdekes módon arra nem gondoltam, hogy mit fognak árulni, csak, hogy lesz. Lisztes kabátos figurák fognak hajnalban a ládákkal zörögni, amikor kocsikra rakják a megrendelt árut, s éktelen dudálás lesz, ha a molnár nem tud leparkolni előttük a friss szállítmány liszttel. Ezt mind láttam előre. Én nem, válaszolt Sztupa. Miért, te mit láttál? A kismillió porszemet, Gyöngyöst, a kutyát a küszöbön, öregapád vagy kicsoda vadászzsákmányán, az őzbundán lógó nyelvvel heverve. Ami volt, azt láttam, azt láttam, ami kibökte a szememet. Ez nem így van, néha láttad az elveszett tárgyakat is, emlékszem, amikor megmondtad, hol van a gyöngyház nyelű szalonnázóbicska, amit a vásárban vettünk. Ne tagadd le, hogy időnként láttál te is olyat, amit szabad szemmel nem lehet, de még szemüveggel sem. Akkor még nem is volt szemüvegünk - hogy ezt épp melyikük mondta, arra "mafa feljegyzései nem térnek ki sajnos, innen Sztupára tippelünk, aki persze tagad, s váltig állítja, hogy ő csak olyan dolgokat látott, amik ott voltak az adott térben, az adott időben, pont az ő látókörében. Troché még tamáskodott kicsit, aztán a múlt oly szerfelett rögös útjairól visszatértek a szokásos marhaságaikhoz, melyek már a jövőről szóltak, elrendezték, hogy ki hova menjen, ki mit csináljon. Hogy ebből nekünk miért pont a tévénézés jutott, rejtély, egyszersmind szívóág.

Pénteken (30-án) a Cinemaxon lehet csípni egy Jules és Jimet a kora délutáni sávban. Az e heti rejtvényünkben mindenki mond két olyan híres filmet, amiben két jó barát veszkődik (sikerrel) ugyanazon nőért, én a Kalandorokat mondom és a Butch Cassidy és a Sundance kölyköt, most önök jönnek.

Szombaton a Büszkeség és balítélet Keira Knightley játékával roncsolt változata fél hét előtt a ViaSat3-on.

Vasárnap háromnegyed hat előtt a Cinemaxon Titkok és hazugságok. Sokan szeretik a Kánikulai délutánt is, amit valami tévedés folytán éjfélkor kezd vetíteni a Universal csatorna, a hajdan szép emlékű Hallmark, ugyebár. Emlékeznek még önök a Szív Tv-re? Na, onnan ajánljon nekem valaki valamit, ha tud! A Kánikulai délutánban Don Corleone fiai, Al Pacino és John Cazale bankot rabolnak, de tök bénák.

Hétfőn ruszkik haza vagy háza.

Kedden sem lesz semmi sem, de képzeljünk egy olyan keddet, amikor hazatérve nem a szokott protokollt toljuk, csampionsz liga vagy barátok közt, hanem valami mást, tarkázzuk a kislibák nyakát vagy bármit, öreganyám például olvasni szokott, de ha úgy látja, hogy lankad a figyelmem, rögtön bekapcsolja a tévét.

Szerdán este tizenegykor a Story4 leadja a Psychót, és nem is a Gus Van Sant-félét, hanem az igazit, amiben Anthony Perkins ápol az előbbihez módfelett hasonlatos viszonyt a kedves mamával.

Csütörtökön összecsap a Sousa-legénység a luzitánokkal, ugyancsak a Story4-en. Tényleg, az megvan, amikor a norvégok elleni focimeccs előtt úgy búcsúzott a Híradó vezetője, hogy "és most lesz egy jó meccs!"? A jót megnyomta rendesen, s tán még csettintett is a nyelvével. Tetszett nagyon. Utána valami ificsapat leckéztette a "legjobbjainkat". A Dunán kilenckor lesz az Egy őrült éjszaka c. fekete-fehér magyar film (1970) Eötvös Péter zenéjével, drága vidii barátaim, így tévézzetek, így se túl sokat!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.