Film

Banksy: Kijárat az ajándékbolton át

  • Sz. T.
  • 2013. március 14.

Film

Van olyan graffitis, aki egyetlen dologra kattan rá, azt nyomja megszállottan. Roszszabb esetben a szignójával pössenti tele a várost, kutyaként jelölve meg a falakat, s azért lehet híres, mert sokfelé kóborol; jobb esetben ugyanazt a sokatmondó képet stencilezi, ragasztja fel mindenfelé. És létezik olyan is, akinek ötletekkel van tele a kapucnija, gondolatokkal bombázza környezetét. Alkot.

E típus megtestesítője Banksy: a bristoli falfirkász, aki a világ legtöbbre taksált köztéri művészévé nőtt. Ismertsége persze viszonylagos: munkái azok, ő maga nem. Hűséges segítőinek csapatából még senki sem árulkodott kilétéről. Ebben a filmben viszont láthatjuk a kezét (bonyolult stencilt készít, Diana hercegnős hamis egyfontosait mutogatja), sőt árnyékba rejtett arccal, eltorzított hangon meg is szólal.

Ez az ő filmje. Először is, mert ő az, akit a Los Angelesben élő francia Thierry Guetta mindenképp videóra akart kapni, miután már mindenkiről forgatott Párizsban és LA-ben, csak róla nem. Éveken át járt a graffitisekkel éji portyáikon, kazetták ezreit töltve meg. Reménybeli dokuja azonban Banksy nélkül nem lehetett volna teljes. Aztán szerencséjére összebarátkozott vele, sőt megörökíthette egyik kockázatos akcióját is, amikor egy guantánamói rabra hasonlító bábut becsempészve feldúlta Disneyland békéjét. Viszont a nyersanyag összevágásával csődöt mondott, nézhetetlen lett. Végül Banksy csinálta meg: filmje átgondolt struktúrájú, vicces momentumokban gazdag közelkép a kifelé zárt street art színtérről és fontosabb figuráiról. S miközben visszafordította a kamerát a Mr. Brainwash néven képgyártásba kezdő Thierryre, szkeptikusan megmutatta a mindenáron művésszé válni akarás folyamatát és a hype éltette műtárgypiac működését is.

Látható a Műcsarnok kiállításán február 17-ig, a YouTube-on bármikor.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.