Film

Banksy: Kijárat az ajándékbolton át

  • Sz. T.
  • 2013. március 14.

Film

Van olyan graffitis, aki egyetlen dologra kattan rá, azt nyomja megszállottan. Roszszabb esetben a szignójával pössenti tele a várost, kutyaként jelölve meg a falakat, s azért lehet híres, mert sokfelé kóborol; jobb esetben ugyanazt a sokatmondó képet stencilezi, ragasztja fel mindenfelé. És létezik olyan is, akinek ötletekkel van tele a kapucnija, gondolatokkal bombázza környezetét. Alkot.

E típus megtestesítője Banksy: a bristoli falfirkász, aki a világ legtöbbre taksált köztéri művészévé nőtt. Ismertsége persze viszonylagos: munkái azok, ő maga nem. Hűséges segítőinek csapatából még senki sem árulkodott kilétéről. Ebben a filmben viszont láthatjuk a kezét (bonyolult stencilt készít, Diana hercegnős hamis egyfontosait mutogatja), sőt árnyékba rejtett arccal, eltorzított hangon meg is szólal.

Ez az ő filmje. Először is, mert ő az, akit a Los Angelesben élő francia Thierry Guetta mindenképp videóra akart kapni, miután már mindenkiről forgatott Párizsban és LA-ben, csak róla nem. Éveken át járt a graffitisekkel éji portyáikon, kazetták ezreit töltve meg. Reménybeli dokuja azonban Banksy nélkül nem lehetett volna teljes. Aztán szerencséjére összebarátkozott vele, sőt megörökíthette egyik kockázatos akcióját is, amikor egy guantánamói rabra hasonlító bábut becsempészve feldúlta Disneyland békéjét. Viszont a nyersanyag összevágásával csődöt mondott, nézhetetlen lett. Végül Banksy csinálta meg: filmje átgondolt struktúrájú, vicces momentumokban gazdag közelkép a kifelé zárt street art színtérről és fontosabb figuráiról. S miközben visszafordította a kamerát a Mr. Brainwash néven képgyártásba kezdő Thierryre, szkeptikusan megmutatta a mindenáron művésszé válni akarás folyamatát és a hype éltette műtárgypiac működését is.

Látható a Műcsarnok kiállításán február 17-ig, a YouTube-on bármikor.

Figyelmébe ajánljuk

A bűn nyomora és a nyomor bűne Vadkeleten

Hogy milyen nyomor vezethet el a bűnhöz, amelyben csak némi élelmet vagy egy fél minimálbért sikerül zsákmányolni? Kik az áldozatok és miért hallgatnak? A leszakadó kistérségek sajnos kiváló terepet jelentenek, hogy egy pillantást vessünk a kétségbeejtő helyzetre.

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.