Nekrológ

Bársonyos forradalmár

Val Kilmer (1959–2025)

Film

Mira Sorvino – akivel az Első látásra (1999) című filmben játszott együtt – „úriemberként” hivatkozott rá, míg a Dr. Moreau szigetének rendezője, John Frankenheimer a kínkeserves közös munka után kijelentette, hogy akkor sem dolgozna „azzal a faszkalappal, ha a Val Kilmer élete című filmet rendezné”.

Tizenhét évesen a New York-i Juilliard School egyik legfiatalabb tanonca lett, a kezdeti komoly színpadi szerepekből a Top Secret! (1984) bugyuta Elvis-epigonjának szerepébe katapultált, alakította Jim Morrisont megdöbbentő beleéléssel, de Batman mellbimbóval ékesített gumijelmezébe is belebújt. Bár pályája egyenetlen és kanyargós volt, Val Kilmer halálosan komolyan vette a szerepeit, és gigászi energiákat fektetett method acting módszerekkel megtámogatott színjátszásába.

Puha ajkai, selymes hangja és rocksztáros kiállása hasonló terhet róttak rá, mint Brad Pittre vagy Matthew McConaughey-re: egyszerűen túl szép volt, hogy komoly szerepeket bízzanak rá. Ehhez saját bizarr szerepválasztásai és elmulasztott lehetőségei is kellettek: bár mindig is szeretett volna régi barátjával, Francis Ford Coppolával dolgozni, végül nem tűnt fel A kívülállókban (1983), de ezt még pótolta évtizedekkel később a Mostantól napkeltéig című horrorban (2011-ben). Elengedte Stanley Kubrick Acéllövedékét (1987), és David Lynch Kék bársonyának (1986) főszerepéről is lemondott (saját elmondása szerint ifjonti félénksége miatt). Bár sármja megvolt hozzá, a főszerepek ritkán találták meg, inkább komplex, izgalmas mellékszerepekben remekelt. Saját vonásai szinte elmosódtak szerepeiben, híján volt azoknak a visszatérő maníroknak, amelyek még az olyan nagyokat is jellemzik, mint Marlon Brando, Robert De Niro és Al Pacino – egyébként mindőjükkel volt szerencséje együtt dolgozni.

Látszólag maszkulin, tökös férfialakjaiban mindig ott bujkált valami nehezen megfogható puhaság és sebezhetőség. Michael Mann feszes, szögletes krimijében (Szemtől szemben, 1995) Robert De Niro rezzenetlen bankrablójának vérszomjas jobbkezét alakítja, aki szemrebbenés nélkül gyilkol halomra rendőröket és szerencsétlenségükre a kereszttűzben ragadt civileket, de megindító költőiséggel („Nekem vele kel és nyugszik a nap”) vall szerelméről filmbéli felesége (Ashley Judd) iránt, aki épp a fájdalmas, szótlan elválással menti meg szeretett férjét. Brutalitása ellenére a film így is a férfiak közti szövetség és kimondatlan gyengédség filmje; McCauley-t éppúgy gyengéd szálak fűzik az őt üldöző Vincent Hannához (Pacino), mint a tanítványaként/fiaként kezelt Chris Shiherlishez (Kilmer). Ez a homoszociális/homoerotikus kapcsolódás ott lüktet a Top Gunban (1986) is. Tom Cruise Maverickjének forrófejűségét Kilmer Icemanjének hűvös fegyelme ellensúlyozza. A film központi „románca” inkább a két rivális pilóta között szövődik, mintsem Cruise és a Kelly McGillis alakította oktató között. Hasonló, férfiak közötti ragaszkodás szövi át a Tombstone – A halott várost (1993), amelyben az általa játszott vadnyugati fogorvos/fegyverforgató Doc Holliday legmélyebb emberi kapcsolatát bajtársával, Wyatt Earppel (Kurt Russell) éli meg, mielőtt fiatalon elviszi a tuberkulózis.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.