"Bizonyos szabadság" (Jan Hoet múzeumigazgató)

Film

A Budapesti Õszi Fesztivál kiemelkedő képzőművészeti eseménye Erdély Miklós életmű-kiállítása a Műcsarnokban, melyet Jan Hoet, a Museum van Hedendaagse Kunst, a belgiumi Gent Kortárs Művészeti Múzeumának az igazgatója nyitott meg. Miközben Erdély munkásságát elemezve megígérte, a kiállítás anyagának egy részét elviszi Gentbe, a haladó pesti értelmiség önnön tömeges látványától vagy az esemény nagyszerűségétől megrészegülve akkora zsibongást csapott, mint egy tizenhat tantermes általános iskola összes tanulója nagyszünetben, de ugyanilyen hangzavar fogadta a Gordiusi Comó együttest is, Szemző Tibor E. M. emlékére komponált Optimista előadásának megszólaltatásakor.
A Budapesti Õszi Fesztivál kiemelkedő képzőművészeti eseménye Erdély Miklós életmű-kiállítása a Műcsarnokban, melyet Jan Hoet, a Museum van Hedendaagse Kunst, a belgiumi Gent Kortárs Művészeti Múzeumának az igazgatója nyitott meg. Miközben Erdély munkásságát elemezve megígérte, a kiállítás anyagának egy részét elviszi Gentbe, a haladó pesti értelmiség önnön tömeges látványától vagy az esemény nagyszerűségétől megrészegülve akkora zsibongást csapott, mint egy tizenhat tantermes általános iskola összes tanulója nagyszünetben, de ugyanilyen hangzavar fogadta a Gordiusi Comó együttest is, Szemző Tibor E. M. emlékére komponált Optimista előadásának megszólaltatásakor.

Jan Hoet: 1976 óta nagyon jól ismertem Erdély Miklóst. Barátság fűz Beke Lászlóhoz is (a Műcsarnok igazgatója - a szerk.). Akkor ismerkedtem meg velük, amikor Budapestre utaztam, hogy megismerjem a magyarországi helyzetet. Otthon, a nyugati társadalomban is mindig nagyon kíváncsi voltam a művészek egyedi helyzetére, ez érdekelt Keleten is. Az izgatott, hogy lehetséges-e individuális gondolatokra találni. Először egy fiatal művésszel, Károlyi Zsigával (így mondja, Zsiga - Sz. T.) ismerkedtem meg, rajta keresztül találkoztam Erdély Miklóssal. Károlyi Zsiga azt mondta, ezt az embert feltétlenül meg kell ismernem - tudta, hogy ismerem Joseph Beuyst is. Mivel már akkor is a genti múzeumot vezettem, a munkámhoz tartozott, hogy a világot járva mindig újdonságokat keressek. Mindig elleneztem, hogy merev intézménnyé váljék a múzeum, változatosságra törekedtem. Ezért is utaztam ide, mert itt sokkal erősebb volt a művészek individuális pozíciója - meg persze a Szépművészeti Múzeumot is látni akartam, a sok fantasztikus Goya-festményt. Kapcsolatot kerestem a magyar történelem és az akkori jelen között. Számomra Erdély Miklós volt a magyar Joseph Beuys (kísérteties módon mindketten 1986-ban hunytak el - a szerk.). Habár ő maga nem nagyon szeretett Beuysról beszélni, de azért megtette. Érezni lehetett, hogy némileg irigyli, milyen fantasztikus pozíciót foglal el Beuys a nyugati társadalomban ahhoz képest, hogy neki milyen törékeny, sérülékeny volt a helyzete ebben az országban. Mindig az elfogadottság és elutasítás között mozgott, gondolatait gyakran elrejtette, inkább a fiatalok fogadták el; mindig nagyon bizonytalan volt a helyzete. 1978-ban rendeztem egy kiállítást Gentben, aminek ő állt a középpontjában - van is itt, a kiállításon erről egy fotó -, Hajas Tibor csinált egy performance-t, de ott volt például Halász Károly, Károlyi Zsiga, Vető János, egy egész csoport fiatal művész, akiknek a művei az ebben az országban megmozduló pozitív energiákról tudósítottak.

MaNcs: Mit talált a legvonzóbbnak Erdély Miklós munkáiban?

JH: Az ellentmondásokat és paradoxonokat. Például azt, ahogy a bitumen használatával visszanyúlt egy Mondrian, sőt az impresszionisták korát megelőző eszközhöz. De nem azért használta a bitument, hogy megmutassa, a világ sötét, vagy talán ezért is, de mindenképpen azért, hogy fényt teremtsen. Mert a bitumen tükröző, briliáns anyag. Itt tehát mindig van egy ellentmondás. Ugyanígy használta az indigót is. Mert az indigó annak a színe, ahogy az éjszakát fölváltja a nappal. Tehát ő mindig a fényt kereste, de a sötétség megjelenítése által. És ez mindig pozitív energiát mutatott. A totalitárius társadalomra való utalásokkal mindig a fényt kereste. És ez a legfontosabb tényező, ez az abszolút erő. Az indigót abban az értelemben is használta, hogy mit lehet tenni vele. Az indigó ismétlésre, másolatok készítésére is alkalmas, az átsugárzás szimbóluma: van egy gondolatod, és az mindig továbbhalad, sosem áll meg.

MaNcs: A politikai helyzet azóta megváltozott. Véleménye szerint mennyire hatnak ma Erdély művei?

JH: Azt hiszem, ma is aktívak. Az impresszionisták és Mondrian óta mindig csak a fényre gondolunk. És a fény illúzióját kapjuk. A nyugati társadalom a paradicsom illúzióját kínálja. És közben azt látjuk, hogy egyre sötétebb és sötétebb a világ. Egyre többet megtudunk a világot beborító sötétségről. És ő bizonyos tekintetben megérzi, előrejelzi ezt. Kinyilvánítja, meghirdeti a fényt, de a sötétségről beszél. Azt hiszem, ez ugyanolyan aktuális, és ezért fontos hallgatni erre az emberre.

MaNcs: A nyelv nagyon fontos szerepet játszik Erdély műveiben. Nem nehezítette meg ez az ön számára a megértését?

JH: Olykor igen. Ezért is voltam vele szoros kapcsolatban, hogy - ha látok is valamit, ami az egyes munkákban történik - megkérdezhessem, mire gondolt bizonyos dolgokkal és szavakkal. Látom a jobb és a bal oldalt, látom a sötétet és a fényt, látom az eredetit és a másolatot. Papként és mágusként látom őt magát, és egyúttal a föld embereként. Olyan ember volt, aki helyet adott nekünk a földön. Gyönyörű álmai voltak, és a nyelve mindig az álmairól szólt.

MaNcs: Néhány Erdély-mű az ön tulajdonában van. Vásárolta vagy ajándékba kapta őket?

JH: Vásároltam és kaptam is tőle ajándékba. A meghívásomra két hónapig Gentben élt és dolgozott.

MaNcs: Milyen volt az ön által említett kiállítás fogadtatása?

JH: Az emberek szeretik összehasonlítani azt, amit látnak, más alkotásokkal, olyan művészeti és társadalmi jelenségekkel, amelyeket ismernek. Amit nem ismernek, abban nem bíznak. Ezeket a neveket, akiket én odavittem, nem ismerték. Azt hitték, személyes szimpátiából csináltam az egészet. Én azt mondtam: "Legyetek szívesek, nézzétek meg a műveket." És akkor sokan elmélkedtek arról, hogy hát igen, ezek összefüggésben vannak a bonyolult társadalmi helyzettel. Mire én: "Nézzétek a szabadságot, amit keresnek, figyeljétek a szabad gondolataikat, nézzétek, hogyan jelzik előre a sötétség eljövetelét a nyugati társadalomban is, nemcsak saját társadalmukban." Erdély is mindig a fényért harcolt, és a sötétségben fejezte ki magát. Európában mindent kategorizálnak, kodifikálnak, mindent rendszerbe foglalnak. Egy fantasztikusan működő gazdasági rendszerbe. Ahol Beuys volt a csúcs. És ha mi elhozunk valakit, aki vele konkurál, versenyre kel, azt nem fogadják el. Lehetetlen, hogy két Beuys legyen. Pedig ő nem Beuys, hanem egy másik Beuys: ő Erdély Miklós, akinek saját gondolatai vannak, saját háttere van, saját identitása. És meg is találta saját identitása kifejezésének a lehetőségeit, Beuysszal párhuzamosan, de nem ugyanúgy. Megtalálta a saját matériáit, a pászkát, a bitument, az indigót, a véletlent, vagyis munkái véletlenszerű folyamatait. És ez a folyamatra épülő alkotás új volt - számos fiatal művészt látni manapság, akik a munka folyamatára fokuszálnak, és nem az eredményére. Beuys mindig az eredményre figyelt, habár odatette a folyamat jeleit is. Erdély munkáinak az állandó be nem fejezettsége teremt nekünk lehetőséget arra, hogy részei lehessünk a műveinek.

MaNcs: Beuys piaci értéke nagyon magas. Mekkora lehet Erdély Miklós piaci értéke?

JH: A piaci értéknek semmi köze a műalkotás értékéhez. A probléma az, hogy ha ezeket a dolgokat (körbemutat a kiállítóteremben) nem viszik ki az országból, és nem teszik hozzáférhetővé a műkereskedelem számára, akkor Erdély Miklósnak sosem lesz financiális értéke, vagy csak nagyon alacsony, az is esetleg csupán Magyarországon. A galériáknak nem érdekük ezeknek a műveknek a bemutatása, ha nem tudnak rajta pénzt keresni. Ehhez pedig előbb a tulajdonukba kellene kerülniük, szükségük lenne a birtoklás érzésére is. A pénzben kifejezhető érték a birtoklás gondolatának a függvénye.

MaNcs: A Budapesti Õszi Fesztivál programfüzetében a kasseli Documenta "exkomisszárja"-ként tüntették fel önt. Miért a komisszár elnevezés?

JH: 1992-ben voltam a Documenta főigazgatója, a künstlerische Leiter (művészeti vezető) - csak itt nevezik ezt komisszárnak. A mindenkori igazgató feladata, hogy saját egyensúlyt alakítson ki a művészeti világ aktuális helyzetében. Én úgy döntöttem, csak élő művészekkel dolgozom. És arra ösztönöztem őket, hogy új alkotásokat hozzanak létre a Documenta számára. Tehát nem műveket válogattam, hanem művészeket. Olyan művek megalkotására kértem őket, amelyek összefüggésben állnak az emberiség sebezhetőségének gondolatával, és kifejezőeszközként használják a testet.

MaNcs: Könnyű vagy nehéz volt keresztülvinnie ezt az elképzelést?

JH: Akkor nagyon nehéz. De utólag már mindenki megérti.

MaNcs: Nehéz volt megküzdeni a Documenta adminisztrációjával?

JH: Nem. Meg lehet csinálni, amit igazán akar az ember. Persze ez sok időt igényel, mert a német adminisztráció nagyon erős. De tradíciójának és hírnevének köszönhetően, és mert az emberek érzik, hogy szükségük van rá Kasselben, a Documenta bizonyos szabadságot élvez.

Szőnyei Tamás

Erdély Miklós életmű-kiállítása november 18-ig tart nyitva. Ehhez kapcsolódva a Műcsarnokban levetítik a Balázs Béla Stúdióban készített filmjeit - okt. 23.: Tavaszi kivégzés (1985), okt. 24.: Partita (1974), okt. 26.: Álommásolatok (1977), okt. 27.: Vonatút (1981), a vetítések kezdete 18 óra; november 12.: mind a négy film, egymás után, 15 órától; irodalmi, filmművészeti, képzőművészeti és elméleti munkásságáról szimpoziont rendeznek október 26-28-án.

Az Artpool Művészetkutató Központ kiállításaként a Liszt Ferenc tér huszonnyolc kandeláberén november 1-jéig egy-egy Erdély Miklós-szöveg olvasható: részletek egy a hagyatékában talált írásából.

Az Erdély által vezetett Indigo (Interdiszciplináris Gondolkodás) csoport egyik tagja, Böröcz András új szobrainak kiállítása november 8-ig látható a Budapest Galériában.

Erdély Miklós munkásságával foglalkozik majd a Publikum november 3-i adása az MTV 1-en.

Figyelmébe ajánljuk

A polgármester kételkedik a pofonjáról készült felvételben, pedig létezik

Nagy János szigetszentmiklósi polgármester képviselői kérdésre nem cáfolta, hogy megütött egy helyi lakost az adventi vásárban, ugyanakkor megkérdőjelezte az erről készült térfigyelő kamerás felvétel létezését. Lapunk a vita eldöntését azzal segíti, hogy közreadja a felvétel egyik részletét. A polgármester pofonja utáni testületi ülésen a városvezetőt kötelezték arra, ha büntetőügy részese lesz, köteles arról beszámolni.