Film

Brooklyn

Film

Látszólag semmi kis szerelmi történet. Valójában semmi kis szerelmi történet plusz egy kevés „menjek, vagy maradjak”. Maga a kortárs dilemma, ám e film nem a jelenkori ki- és bevándorlásra fókuszál, Nick Hornby forgatókönyve – biztos, ami biztos alapon – némi romantikus köntösbe csomagolva ad fel egy jó ötven évvel ezelőtti sztorit.

Eilis a régimódi, okos, érzékeny lány írországi gyökereit hátrahagyva Amerikában próbál szerencsét, ahol nem is olyan sok idő elteltével, a kötelező akadályok leküzdésével be is illeszkedik, ahogy kell, még szerelmes is lesz, csakhogy egy családi tragédia rögvest visszaszólítja az ír földre. Hazatérve – mondjuk úgy – újabb próbatétel következik, meg persze egy újabb szerelem. Dönteni kell: melyik körülbelül azonos élethelyzetet (munkát, otthont, környezetet) akarja a lány sajátjának, s melyik férfi lesz így az ő szíve választottja. Nehéz ügy. Miközben úgy tűnhet, hogy John Crowley filmjének tétje van, hisz sajátos módon dolgoz fel aktualitásokat, az igazság az, hogy mindez csak díszlet egy lanyha szerelmi sztorihoz. Szép és nem túl poros, már-már hívogató 50-es évekbeli miliőt teremt a film, a beskatulyázhatatlan szerepkörű Saoirse Ronan nemcsak helyes, de visszafogott – vagy elfojtott – minimáljátéka amellett, hogy kissé furcsa, mindenképp értékelendő is, csak hát a nem túl bonyolult történet mögött végül nincs semmi. A szerelem ezúttal nem elég.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.