Film

Egy tökéletes nap

  • - kg -
  • 2016. március 11.

Film

A hulla a kútban, a kút a Balkánon, a Balkán a délszláv háborúban, néhány amerikai meg valahol a kút és a háború között. Egy fontos mellékkörülményről még nem szóltunk: a kötélről. Mert a hulla kihúzásához kötél kell, de momentán sehol egy használható kötél a háború dúlta Balkánon. Van viszont egy csomó aláaknázott tehén, egy csomó víz nélkül maradt helybéli, sok-sok jogi cikkelybe burkolózó bürokrata és két laza amerikai, akik sosem hiányozhatnak, ha háborús szatírára nyernek pénzt az igyekvő műkedvelők (Robert Altman és a M*A*S*H esete természetesen más kategória).
A „hogyan kerítsünk kötelet” típusú filmek sorában az Egy tökéletes nap messze nem a legrosszabb darab. Benicio Del Toro és Tim Robbins például kellemesen végighacseksajóskodják. Az „én már mindent láttam” fazon két variációját hozzák: Del Toro a józan, kérges macsót, Robbins a bogaras, dumás amerikait – fordítva, sőt, cowboykalapban is simán eljátszanák a szereposztást, annyira nincs tétje az egésznek. Pedig szép gondolat, kicsiben megmutatni a háború, minden háború abszurditását: most, ebben a kedélyesen hazug filmben a kötélszerzés magánakciója során bomlik ki a borzalom, miközben azért az európai színjátszás legjobb csajai teszik-veszik magukat az út porában – a por legalább autentikus. Újat tán csak tehénfronton hoz a film, szegény párákat persze nem díjazza sem Cannes, sem az Oscar-bizottság. Erről már a Gyalog-galopp katapultáló tehene is sokat mesélhetne, ideje filmet készíteni az életéből.

A Mozinet filmje

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.