Film

Egy tökéletes nap

  • - kg -
  • 2016. március 11.

Film

A hulla a kútban, a kút a Balkánon, a Balkán a délszláv háborúban, néhány amerikai meg valahol a kút és a háború között. Egy fontos mellékkörülményről még nem szóltunk: a kötélről. Mert a hulla kihúzásához kötél kell, de momentán sehol egy használható kötél a háború dúlta Balkánon. Van viszont egy csomó aláaknázott tehén, egy csomó víz nélkül maradt helybéli, sok-sok jogi cikkelybe burkolózó bürokrata és két laza amerikai, akik sosem hiányozhatnak, ha háborús szatírára nyernek pénzt az igyekvő műkedvelők (Robert Altman és a M*A*S*H esete természetesen más kategória).
A „hogyan kerítsünk kötelet” típusú filmek sorában az Egy tökéletes nap messze nem a legrosszabb darab. Benicio Del Toro és Tim Robbins például kellemesen végighacseksajóskodják. Az „én már mindent láttam” fazon két variációját hozzák: Del Toro a józan, kérges macsót, Robbins a bogaras, dumás amerikait – fordítva, sőt, cowboykalapban is simán eljátszanák a szereposztást, annyira nincs tétje az egésznek. Pedig szép gondolat, kicsiben megmutatni a háború, minden háború abszurditását: most, ebben a kedélyesen hazug filmben a kötélszerzés magánakciója során bomlik ki a borzalom, miközben azért az európai színjátszás legjobb csajai teszik-veszik magukat az út porában – a por legalább autentikus. Újat tán csak tehénfronton hoz a film, szegény párákat persze nem díjazza sem Cannes, sem az Oscar-bizottság. Erről már a Gyalog-galopp katapultáló tehene is sokat mesélhetne, ideje filmet készíteni az életéből.

A Mozinet filmje

Figyelmébe ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.