Brooklyn tágul - Woody Allen: Füles (film)

  • - köves -
  • 2006. november 30.

Film

Most már biztos: a pokolba vezető út Woody poénjaival van kikövezve.

Utolsó nézhető filmjeinek egyikében (Agyament Harry) Allen lifttel tette meg az utat a számára kijelölt bugyor felé, kedélyes aláereszkedése közben pedig fény derült arra is, mely foglalkozások képviselői bérelnek szinteket az Inferno-irodaházban. 5. szint: könyvkritikusok, adóellenőrök. 6. szint: szélsőjobbosok, sorozatgyilkosok, tévéfellépést vállaló ügyvédek. 7. szint: médiamunkások (megtelt). 8. szint: televíziós hittérítők. Hogy a filmkritikusok melyik szinten főhetnek az örökkévalóságig, sajnálatos módon Allen legutóbbi dolgozatából sem derül ki (alagsori büfé talán?), a liftes számot mindenesetre a hajókázós szkeccs követi a túlvilág terhére elkövetett poénok sorában. A szerző jól láthatóan örömét leli abban, ha stúdióbelsőben rendezheti meg az árnyékvilág színpadi változatát, ha tehát teheti, nem is tagadja meg magától az efféle élvezeteket. Mivel Allen is, mi is úgy kalkuláltunk, hogy filmenként legalább 1 poént a kritikusok is lelőhetnek, meg amúgy is kötelességünk mondani valamit a történetről, elmeséljük hát önöknek, mivel nyit ma Woody mókatára. Egy hajóúttal nyit, mégpedig a maga nemében igen exkluzív járattal. Micsoda pech, a frissen elhantolt riporter élete legjobb fülesét holtában, a Kaszás által üzemeltetett turistahajón kapja. Mivel a Londont rettegésben tartó Tarot kártyás gyilkos kilétéről van szó, s mivel egy vérbeli újságíró a halála után is újságíró, az izgága halott azonnal leveti magát a fedélzetről, hogy értesítse hátrahagyott kollégáit a nagy felfedezésről. Csinos kis felütés, nem vitás, épp csak az a baj vele, hogy idő előtt - egész pontosan az ötödik perc tájékán - leleplezi a gaz rendezői szándékokat. Lehet ezt úgy is magyarázni, hogy az enyhén moralizáló Match Point vállalható thrillerhangulata után Allen ismét visszatért a könnyed szalonvígjátékok színpadára, meg lehet úgy is, hogy a rendezőnek momentán az égvilágon semmi sem jutott eszébe, azon kívül persze, hogy forgatni kell, mert az jót tesz az egészségnek, és mert összejött a dohány. Az pedig még mindig összejön, még akkor is, ha ehhez a híresen fóbiás rendezőnek vállalnia kell az interkontinentális repülőutat meg a BBC vendégszeretetét. A legviccesebb az egészben az, hogy Allen Londonban is megtalálta azokat a sarkokat, melyek a gondosan megválasztott szögekből pont úgy festenek, mint az Upper West Side. Milyen kár, hogy itt aztán meg is állt a mester tudománya. Persze az ember azt gondolná, ha Woody bűvésztrükköket prezentál, márpedig épp ezt teszi most, máris a pénzünknél vagyunk. És tényleg, valóban nem is bukunk olyan sokat, hiszen az az arckifejezés, mellyel a Londonban állomásozó brooklyni mágus (művészneve Splendini, polgári neve Waterman) lerázza a színes pöttyöket selyemkendőjéről, bombabiztosan működik. Még akkor is megröhögtet, ha Allen fanyar félmosolya mögött szellem helyett ma már csak csont és bőr található.

A Fórum Hungary bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

A krétafelkelés

Valaki feljelentette Michal M.-et – az eset nem nálunk, hanem a távoli és egzotikus Szlovákiában történt. Nálunk ilyesmi nem fordulhat elő.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van. Az ő kegyei éltetik, ő mozgatja a vezető személyi állomány tagjait, mint sakktáblán szokás a bábukat.