Film

Büszkeség és bányász­élet

  • - kg -
  • 2015. február 8.

Film

Hiába, na, már megint bebizonyosodott, hogy a magyar cím­adóknak nincsen párjuk a világon, mert amit az angol a maga nyelvi szegényességével csak Pride-ként tudott kifejezni, azt a magyar a fenti szellemességgel fejelte meg. Mielőtt a keményvonalas Prejudice-ták utcára vonulnának: nem, Mr. Darcy nem mozdul rá George Wickhamre, és bányásznak sem áll, az austeni áthallásra csak a szójáték végett volt szükség, és nem azért, mert a londoni melegek és walesi bányászok szemérmes közeledéséről szóló sztori ezt feltétlenül megkívánta volna. A londoni melegek sem feltétlen kívánják meg a walesi bányászokat, de mert a Thatcher vegzálta bányászokban felfedezik a rokon sorsú kitaszítottat, gyűjtést kezdeményeznek a melegekből nem nagyon kérő sztrájkolók javára. A történet igaz, s mint tudjuk, kutyával, gyerekkel és bányász-meleg barátsággal minden eladható, legalábbis ebben reménykedhettek a befektetők, akiknek alighanem mindenről egy új Billy Elliot vagy az Alul semmi 2 jutott az eszébe. Kár, hogy a filmesektől is kábé ennyi tellett. A szereplők mindkét térfélen a jól ismert sztereotípiákat hozzák; van, akiből az elfojtott meleg, van, akiből az elfojtott bányász bújik elő, s hogy egy másik klasszikust is idekormányozzunk, a szivárványos végkifejletig titkokon és hazugságokon keresztül vezet az út. A jó szándék sajnos nem filmes erény, s bár kétségkívül ez vezetett itt mindenkit, végül a büszkék és a bányászok is kedves kuriózumokként jönnek ki az egészből. Márpedig ez a hozzáállás 2014-ben legfeljebb a Cowboyok és űrlényekben adekvát.

Forgalmazza a Mozinet

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”