"Célpontot vált, mint a víz" - Atom Egoyan filmrendező

  • Kriston László
  • 2011. április 28.

Film

Az Eljövendő szép napok, a Felicia utazása, az Exotica, az Ararát és Az igazság fogságában ötvenéves alkotója most a Chloe - A kísértés iskolája című thrillerrel véteti észre magát a pesti mozikban. Mi a San Sebastián-i Filmfesztiválon beszéltünk vele.
Az Eljövendő szép napok, a Felicia utazása, az Exotica, az Ararát és Az igazság fogságában ötvenéves alkotója most a Chloe - A kísértés iskolája című thrillerrel véteti észre magát a pesti mozikban. Mi a San Sebastián-i Filmfesztiválon beszéltünk vele.

Magyar Narancs: A főszereplő Liam Neeson felesége, Natasha Richardson a forgatás alatt végzetes fejsérülést szenvedett és meghalt. Hogyan befolyásolta ez a produkciót?

Atom Egoyan: Soha életemben ennél szörnyűbb szakmai szituációba nem kerültem még. Le kellett állnunk a munkával, nem tudtuk, mi lesz. A temetés után Liam nagyvonalúan úgy döntött, visszatér, hogy befejezze a filmet, ami maga volt a csoda, hiszen a film arról szól, milyen értékes dolog a házasság.

MN: Egy francia filmet, a 2003-ban Fanny Ardant főszereplésével készült Nathalie-t forgatta újra.

AE: Nem remake ez, hanem az eredeti újragondolása. A két film hangvétele erősen eltér. A producer azzal keresett meg, hogy imádta az Exoticát (1994), és hasonló hangvételben szeretné a Chloét elkészíteni.

MN: A producer Ivan Reitman, aki azt mondta, a több évtizedes házasságokban felmerülő kihívás ragadta meg a sztoriban.

AE: Életünk erotikus aspektusa fontos része az egyéniségünknek. Ebben is eltértünk az eredeti filmtől, mert nálunk Julianne Moore figurája komoly válságon megy keresztül a saját szexualitásában. Úgy érzi, többé nem tud erotikus vonzerőt gyakorolni a férjére, és emiatt eltűnik, láthatatlanná válik. Nagyon merész dolog, hogy Julianne elvállalta a szerepet, és kimondta e szavakat. Sok idősödő színésznő érez így Amerikában, főleg azok, akik a szexepiljüknek köszönhetik hírnevüket. Amikor egy idő után bizonyos szerepkörben már nem kapnak munkát, úgy érzik, kihasználták őket.

MN: Korábbi filmjeiben is előtérbe helyezte a szexualitást.

AE: A vágyat egy bizonyos ponton ki kell élni, ha ez nem következik be, célpontot vált, mint a víz, ami a legkisebb ellenállás irányába megy. Áttevődik más személyekre, s az érintettek gyakran képtelenek ezt a váltást tudatosan irányítani. Ebben olykor megmutatkozik némi perverzitás. Filmjeimben a vágyakozás általában múltbéli traumához kapcsolódott, tehát tele volt fájdalommal és hiányérzettel. Sokszor nem is a szexuális vágyról volt szó. Az Exoticában a halott gyermek visszaszerzése motiválta a főszereplő vágyait. Itt Chloe talál egy anyafigurát, megkapja tőle azt a védelmet és törődést, amire mindig is vágyott. Ezért beleszeret a nőbe.

MN: Julianne Moore nőgyógyászként azt mondja a filmben, "az orgazmus csak izomtevékenység".

AE: A szexuális aktusnak természetesen rendkívül fontos része a pszichés reakció a partner felé, jóval több, mint a klitorisz ingerlése. Szakrális mozdulat két emberi lény közeledésében.

MN: Csinos happy endet kanyarított a film végére.

AE: Nem egészen. A cselekmény Pasolini Teoremájára emlékeztet, annak a végén Terence Stampnek nyoma vész, és aztán látjuk a hiánya következményeit. Nálunk Chloe lép ki. A kultúrában, amelyben élünk, a filmekben, a reklámokban képek vesznek körül minket, amelyek olyan életekről számolnak be, amilyenben nekünk is részünk lehetne. Így érthető, ha nagy hiányérzetek alakulnak ki az emberekben. A fiatal nőknek nagyon nehéz békében lenni önmagukkal és a testükkel e képek állandó áradatában. Furcsa módon a legveszélyesebb ideálképek egyike maga a család. A tökéletes család kliséje. Oly sok helyről sugallják, milyennek kellene lennie. A filmvégi családi idill is mintha ilyen klisének hatna. Lehet, hogy ez is csak egy újabb hazugság.

MN: Mintha az elmúlt évtizedben kommerszebbek és konvencionálisabbak lennének a filmjei.

AE: Nem tudom. Az Adoration (2008) első fele a legradikálisabb dolog, amit valaha csináltam, a második fele tradicionálisabb. Az igazság fogságában (2005) játék a film noir műfajával és a hollywoodi mitológiával. Abba a generációba tartozom, amely egyrészt a 70-es években nőtt fel, amikor még izgalmas amerikai filmeket nézhetett, melyek extrém, de emberi helyzetekbe merték vinni a nézőt, másrészt még akkor alkothatott, amikor a 90-es években volt közönsége és piaca - így forgalmazója is - a művészfilmeknek. Mára minden megváltozott.

MN: Vagyis megrendelésre dolgozik. Az igazság fogságában után másodszor.

AE: Bizonyos tekintetben felszabadító élmény másvalaki forgatókönyvét filmre vinni. Az Exotica óta van ügynököm, kapok felkéréseket, de nagyon ritka a jó forgatókönyv. Amik meg érdekesek, azokra sose jön össze a pénz. Így hát mindig visszatérek a saját projektjeimhez, a saját írásaimhoz.

MN: De azok meg a nem lineáris történetmesélés mintapéldái a pályakezdésétől fogva. Miért?

AE: Kanada nyugati partjainál nőttem fel, egy kisvárosban. Amikor először olvastam Bu–uel Andalúziai kutya (1929) című filmjéről, egészen lázba jöttem. Akkoriban nem voltak még videokazetták, egy New York-i cég kereskedett Super8-as kópiákkal. Nem volt mit tenni, beraktam egy borítékba egy halom pénzt, elküldtem nekik, s hetekkel később megkaptam a kópiát. A film láttán egészen lenyűgözött a lehetőség, hogy a mozgókép álmokat képes bemutatni. Elképesztőnek találtam, hogy mindenféle narratíva nélkül, logikus összefüggést nélkülöző jeleneteket és képeket helyeztek egymás mellé, olyan arcátlannak és merésznek tűnt, hogy valósággal meghatódtam tőle.

MN: Mi a célja a mozaikszerű történetmeséléssel?

AE: Minden filmem "öntudatos" abban az értelemben, hogy felhívja a figyelmet a szerkezetére, a formátumára, amit használ. Aktív részvételt igényelnek a nézőktől, maguknak kell értelmezniük a sztori hiányzó részeit. Használniuk kell a képzelőerejüket. Korai filmjeimben, mint a Családi mozi (1988) és a Szöveges szerepek (1989), arról beszéltem, hogy a videotechnika milyen elidegenítő hatással tud lenni az emberi kapcsolatokra. Manapság az internet ilyen. De felesleges tiltakozni ellene, mert nem fog elmenni. A fiamon látom, hogy az új generációt felszabadítja, mégis, a virtuális térben is erőfeszítést kell tenni, hogy valódi kontaktus jöjjön létre. Továbbra is szükségünk van rá, hogy a fizikai világban érintkezzünk másokkal, érzékenyen, körültekintően. Mindig gyanakodva figyeltem azokat a technológiákat, amelyek megpróbálják elhitetni, hogy az élet könnyebb, mint valójában.

MN: Tervezi, hogy visszatér a nem lineáris történetekhez?

AE: Persze, hiszen a saját műveim ösztönösen is így íródnak. Most már lassabban írok. Nem érzem szükségét, hogy hajtsam magam. Sok más területen is aktív vagyok: vizuális installációkat, operákat rendezek. Legújabb mániám opera és film társítása. Mindkét irányba: mozgóképet vinni a színpadra, és operai elemeket a moziba. Elvégre a film mint irodalmat, képzőművészetet, zenét, vizualitást ötvöző médium ideális a gesamtkunstwerk (összművészet) wagneri ideájához. Wagner megszállottja volt annak, hogy egész motívumstruktúrákat fejezzen ki, s hogy a zenével lelki tájakat ábrázoljon.

MN: A bimbózó szexualitású kislányok viszszatérő szereplők a műveiben, és rendre szörnyeteg férfiak karmai közé kerülnek. Miért?

AE: Azt hiszem, itt egy kicsit túl személyes területre merészkedünk.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.