Cipőkanál - Michael Haneke filmrendező

Film

A Funny Games és A zongoratanárnő rendezőjével a Cannes-ban három díjjal jutalmazott Rejtély hazai premierje alkalmából a Francia Filmnapokon beszélgettünk.

Magyar Narancs: Úgy tűnik, az európai középosztály nyavalyái egy életre ellátták témával. Miért ez a ragaszkodás?

Michael Haneke: Mert ez az egyetlen miliő, amelyet jól ismerek. Minden, amiről írok, összefügg a személyes élményeimmel, de azért igyekszem nem a saját hasfájásaimról filmet készíteni.

MN: Egy hazai kritikusa azt írta önről, hogy az európai moziban Haneke filmjeiben mérik a leghidegebbet.

MH: A lehető legobjektívebben, legelfogulatlanabbul próbálok filmet készíteni. Törekszem arra, hogy a lehető legkisebb mértékben befolyásoljam a közönséget. Talán ezt a tárgyilagosságot érzik sokan szokatlannak, idegennek, vagy ahogy említette, hidegnek.

MN: Nem túl szigorú a szereplőivel?

MH: Túl sok hazug film készül mostanában, úgyhogy a mozinak talán nem árt néhanapján egy kis kompenzáció.

MN: A Funny Gamesről azt nyilatkozta, hogy tulajdonképpen a hagyományos thriller paródiájának szánta. A Rejtélyben ismét visszatér a thriller eszközeihez.

MH: Számomra a thriller olyasmi, mint a cipőkanál. A cipőkanál a cipő felhúzásában segít, a thriller feszültsége pedig abban, hogy a néző belehelyezkedjék a filmembe. Egyébként, bár kétségtelenül remek csiriz, egyáltalán nem ragaszkodom a thrillerhez, az eddigi filmjeim közül is csak a Funny Gamest nevezném annak, és persze jóval kisebb mértékben a Rejtélyt. Isabelle Huppert mondta egyszer, hogy Hitchcock és Robert Bresson keverékének érzi a filmjeimet, és nem tagadom, nagyon hízelgőnek tartom ezt a megállapítását. Semmi rendkívüli nem történik a Rejtélyben, szerintem ez egy nagyon is realisztikus sztori. Ha egy filmes veszi a fáradságot, hogy pontosan megfigyelje az emberi viselkedést, és nem fél attól, hogy szépítgetés nélkül bemutassa, amit látott, az mindig úgy fog kinézni, mint egy élveboncolás.

MN: Melyik a kedvenc Bresson- és Hitchcock-filmje?

MH: Számomra a filmek filmje, aminél nem ismerek jobbat, Bresson Vétlen Baltazárja, de nagyon szeretem a Lancelot, a Tó lovagja című moziját is. Ezzel szemben Hitchcocktól egyet sem tudnék kiemelni, valamennyi filmjét mesterműnek tartom. Bresson látszólag szöges ellentéte Hitchcocknak: a teljes objektivitásra törekszik, semmi sem áll távolabb tőle, mint hogy befolyásolja a közönséget.

MN: Az év elején operát rendezett, amely elég ellentmondásos fogadtatásban részesült.

MH: Az enyhe kifejezés! A premieren egész egyszerűen elszabadult a pokol. A párizsi operaház főintendánsa azt mondta, hogy 30 éve áll az opera élén, de ilyet még nem tapasztalt. A közönség egyik fele fújolt, a másik fele lelkesen bravózott. A hagyománytisztelő operabarátok nehezen viselték, hogy Mozart Don Giovanniját egy modern párizsi irodaház huszadik emeletére helyeztem át, a fiatalok viszont el voltak ragadtatva.

MN: Mi következik?

MH: Jelenleg két filmen dolgozom: egy németen, amely a náci generációval, és egy francián, amely az öregkorral, az emberi test szétesésével járó megalázottsággal foglalkozik. Szívderítő téma mindkettő!

rejtély

Rájár a rúd a francia középosztályra. A jól nevelt polgár félelmei olyan rendszerességgel tűnnek fel a mozivásznon, mint Luc Besson taxijai vagy Jean Reno, amint kedves szokása szerint éppen lemegy kutyába. Bár a választék sokszínű, és a finom tapintású, bézs krízisektől az érdes-durva válsághelyzetekig a francia mozi számos segédeszközt kínál az önvizsgálathoz, egyik sem olyan hatásos, mint a Haneke-féle terápia. Akár a kétlaki (osztrák-francia) mester legjobb filmjei, kezdetben a Rejtély is azt ígéri, hogy biztonságos távolságból leshetünk bele a szomszéd magánszférájába, s kedvünkre gyönyörködhetünk a polgári ruhásszekrényekbe rejtett csontvázakban. Haneke jól tudja, hogy a helyszínek és a szereplők hétköznapisága csak növeli a leselkedés élvezetét, s manapság egy értelmiségi házaspár nappalija és az ott zajló szóváltások is lehetnek olyan egzotikusak, mint a minden színben és méretben kapható filmes katasztrófák. Ahogy mindig, Haneke színészválasztása most is kifogástalan: Juliette Binoche és Daniel Auteuil máig sem játszotta szét annyira magát, hogy ne telne a tartalékaikból egy teljesen átlagos házaspár megszemélyesítésére, amelyet néhány neki címzett, az élete legjelentéktelenebb pillanatait rögzítő amatőr videofelvétel is képes kizökkenteni a mindennapok biztonságából. Az ismeretlen által küldött felvételek és az azo-kat kísérő gyerekrajzok tipikus thrillerhelyzetet teremtenek, a fokozódó nyomás alatt egyre ijedtebben és agresszívebben viselkedő polgártársak kukkolása azonban nem jár együtt a thrillerekre jellemző szórakoztató izgalommal. A vergődés látványa idővel már csak azért is kellemetlen, mert Haneke nem ajándékozza meg nézőit a kívülállás fölényével. A kukkolás élvezete, az igazságtevés elégtétele a kezdeti ígéretek ellenére még sincs benne a jegy árában, s mire feleszmélünk, hogy a kandi kamera rossz oldalán foglaltunk helyet, már rég nem a thriller képsorai, hanem saját bűnlajstromunk tételei peregnek a mozivásznon.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.