Claude Miller filmrendező, az Europa Cinemas elnöke

Film

Az Európai Bizottság médiaprogramja keretében 1992-ben alapított Europa Cinemas az első, a nemzetközi moziüzemeltető szektorban működő, európai filmek támogatására létrehozott hálózat.

Az Európai Bizottság médiaprogramja keretében 1992-ben alapított Europa Cinemas az első, a nemzetközi moziüzemeltető szektorban működő, európai filmek támogatására létrehozott hálózat. Immár 59 országban, 375 városban, 664 moziban, 1552 vetítővásznon támogatja az európai filmművészet alkotásainak a bemutatását. November 17. és 20. között több mint 300 európai mozis részvételével zajlott Budapesten a szervezet 10., éves nemzetközi konferenciája. Három éve alapított - a legjobb európai filmprogramért járó - díjukat az idén Port Ferenc kapta a Budapest Film üzemeltetésében működő Művész, Szindbád és Puskin mozi filmkínálatának elismeréseként. Az Europa Cinemas elnökét, Claude Miller filmrendezőt ('rizetbevétel, Betty Fisher és más történetek, A kis Lili), a Truffaut-filmek producerét a hálózat és a budapesti konferencia formai és tartalmi kérdéseivel kerestük meg. Ám mielőtt "felöltötte volna" hivatalos arcát, szükségét érezte egy tiszteletkörnek.

*

Claude Miller: A 60-as, 70-es évek magyar újhulláma rám is nagy hatással volt. Jancsó Miklós, Kósa Ferenc, Szabó István, Mészáros Márta. Manapság is feltűnnek jelentős magyar filmek fesztiválokon. Legutóbb Angers-ban fedeztem fel magamnak a Dealert. Sajnálatos tény, hogy a mai magyar filmekre kevés forgalmazó, filmgazda figyel fel és válogatja be őket a francia mozik műsorába.

Magyar Narancs: Mennyiben járulhat hozzá az Europa Cinemas e hiány pótlásához?

CM: Vajmi kevéssé, ugyanis nem erre szól a "jogosítványunk". A programok kialakításában az üzemeltetők szabad kezet kapnak. Az Europa Cinemas vezetősége csupán az európai, s nem a nemzeti filmek bemutatására bátoríthatja a hálózat tagjait.

MN: Milyen egy filmes alkotónak egy moziüzemeltető hálózat elnöki posztja?

CM: Határozottan javítja az erkölcseimet. Örömmel tartozom egy olyan szervezethez, amelyik alternatívát kínál Hollywooddal szemben. Tizenöt évvel ezelőtt éppen Koppenhágában mutatták be az egyik filmemet. A városban döbbenettel tapasztaltam, hogy egyetlen dán film sincs a mozik műsorán. Ez a helyzet tarthatatlan - gondoltam. Nemsokára Claud-Eric Poiroux felajánlotta az Europa Cinemas vezetését. Reméltem, így végre sikerül hangot adni a lázadásomnak.

MN: Valami ellen, s nem valaminek az érdekében elnökli a szervezetet?

CM: Adott keretben, adott játékszabályok szerint működünk, az Európai Bizottság égisze alatt. Szerepünk az európai filmek terjesztésének, nagyobb arányú jelenlétének a támogatása. Évről évre nő az üzemeltetői hálózatunk, s vele együtt az elvárások is a költségvetés növelésére. Fő célkitűzésünk a lehető legmagasabb szinten ellátni az európai filmek promócióját, kommunikációs marketingtevékenységét, az európai alkotások arányának a növelését a fast food mozival szemben. A támogatás elnyeréséhez legalább 40-50 százalékban kell hogy szerepeljenek európai és ezen belül húsz százalékban nem hazai gyártású európai filmek a hálózathoz tartozó filmszínházak műsorán. Alapvetően fontos egy ilyen szervezet létezése, terjeszkedése manapság, amikor a nemzetközi filmpiacot a hollywoodi ipar hálózza be.

MN: A francia filmesek többsége kivont karddal támad Hollywoodra, mindeközben jó néhányuk "lepaktált" vele.

CM: Elenyésző arányban. Luc Besson és Jean-Pierre Jeunet számít Hollywoodban befutott rendezőnek. Én erre azt mondom, kinek-kinek ízlése, habitusa szerint... Tökéletesen érthető, ha egy rendező a tiszta szórakoztatás vagy a látványmozi igényével ott keres magának finanszírozást, ahol lehetősége nyílik erre. A filmkészítés éppúgy versenyképesség kérdése, mint művészi kvalitásé. A probléma ott kezdődik, amikor az én szabadságom a másik szabadságába ütközik. Élni és élni hagyni - ez az élet minden területére vonatkozik.

MN: Milyen kérdésekről szólt a budapesti konferencia?

CM: Az elsődleges témát a digitális mozi térhódítására való felkészülés szolgáltatta. Olyan ez, mint egy versenyautó, amelyik őrült sebességgel száguld, és résen kell lenni, nehogy elgázoljon. Végső soron jobb, ha beszállsz abba a kocsiba.

MN: Mit ért beszálláson?

CM: Ha közeleg a veszély, akkor van esélyed a túlélésre, ha tudatosan készülsz rá. Éppen ezért fontos, hogy a politika a tudatára ébredjen a mozihálózat-fejlesztés fontosságának, ami nemcsak pénz, technikai felkészülés, hanem mentalitásbeli áthangolódás kérdése is. Kockázat, de kockázat nélkül nincs jövő. Budapesten kiderült, hogy a moziüzemeltetők sokat várnak tőlünk. Mi egyelőre csak megkongattuk a vészharangot. A másik fő tematikát a promóció szolgáltatta, a filmek eljuttatása a közönséghez, ami egyre nagyobb erőfeszítéseket igényel.

MN: Leginkább szlogenek szintjén jut el a közönséghez a kulturális különbözőségek kérdése. Min múlik, hogy az elméletet kövesse a gyakorlat?

CM: "vatosan kell bánni a jelszavakkal. Néhány hónapja igennel szavaztak az UNESCOban az európai országok a kulturális diverzitásra. Időnként felteszik a kérdést hivatalos filmes körökben, mitől van az, hogy mintegy 80 százalék az amerikai filmek aránya. De a kérdés kérdés marad, amíg nincs rá törvény. A koreai mozikban tíz éve még 95 százalékban amerikai filmeket forgalmaztak. Ma már létezik viszont egy 50 százalékos kvóta, aminek köszönhetően a koreai mozi a legnézettebb Japánban és Kínában, ráadásul számos koreai rendező vált az egész világon ismertté. Úgyhogy szlogenek helyett leginkább politikai döntés kérdése az elmélet gyakorlattá tétele - nekünk, európai filmeseknek is.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.