Claude Miller filmrendező, az Europa Cinemas elnöke

Film

Az Európai Bizottság médiaprogramja keretében 1992-ben alapított Europa Cinemas az első, a nemzetközi moziüzemeltető szektorban működő, európai filmek támogatására létrehozott hálózat.

Az Európai Bizottság médiaprogramja keretében 1992-ben alapított Europa Cinemas az első, a nemzetközi moziüzemeltető szektorban működő, európai filmek támogatására létrehozott hálózat. Immár 59 országban, 375 városban, 664 moziban, 1552 vetítővásznon támogatja az európai filmművészet alkotásainak a bemutatását. November 17. és 20. között több mint 300 európai mozis részvételével zajlott Budapesten a szervezet 10., éves nemzetközi konferenciája. Három éve alapított - a legjobb európai filmprogramért járó - díjukat az idén Port Ferenc kapta a Budapest Film üzemeltetésében működő Művész, Szindbád és Puskin mozi filmkínálatának elismeréseként. Az Europa Cinemas elnökét, Claude Miller filmrendezőt ('rizetbevétel, Betty Fisher és más történetek, A kis Lili), a Truffaut-filmek producerét a hálózat és a budapesti konferencia formai és tartalmi kérdéseivel kerestük meg. Ám mielőtt "felöltötte volna" hivatalos arcát, szükségét érezte egy tiszteletkörnek.

*

Claude Miller: A 60-as, 70-es évek magyar újhulláma rám is nagy hatással volt. Jancsó Miklós, Kósa Ferenc, Szabó István, Mészáros Márta. Manapság is feltűnnek jelentős magyar filmek fesztiválokon. Legutóbb Angers-ban fedeztem fel magamnak a Dealert. Sajnálatos tény, hogy a mai magyar filmekre kevés forgalmazó, filmgazda figyel fel és válogatja be őket a francia mozik műsorába.

Magyar Narancs: Mennyiben járulhat hozzá az Europa Cinemas e hiány pótlásához?

CM: Vajmi kevéssé, ugyanis nem erre szól a "jogosítványunk". A programok kialakításában az üzemeltetők szabad kezet kapnak. Az Europa Cinemas vezetősége csupán az európai, s nem a nemzeti filmek bemutatására bátoríthatja a hálózat tagjait.

MN: Milyen egy filmes alkotónak egy moziüzemeltető hálózat elnöki posztja?

CM: Határozottan javítja az erkölcseimet. Örömmel tartozom egy olyan szervezethez, amelyik alternatívát kínál Hollywooddal szemben. Tizenöt évvel ezelőtt éppen Koppenhágában mutatták be az egyik filmemet. A városban döbbenettel tapasztaltam, hogy egyetlen dán film sincs a mozik műsorán. Ez a helyzet tarthatatlan - gondoltam. Nemsokára Claud-Eric Poiroux felajánlotta az Europa Cinemas vezetését. Reméltem, így végre sikerül hangot adni a lázadásomnak.

MN: Valami ellen, s nem valaminek az érdekében elnökli a szervezetet?

CM: Adott keretben, adott játékszabályok szerint működünk, az Európai Bizottság égisze alatt. Szerepünk az európai filmek terjesztésének, nagyobb arányú jelenlétének a támogatása. Évről évre nő az üzemeltetői hálózatunk, s vele együtt az elvárások is a költségvetés növelésére. Fő célkitűzésünk a lehető legmagasabb szinten ellátni az európai filmek promócióját, kommunikációs marketingtevékenységét, az európai alkotások arányának a növelését a fast food mozival szemben. A támogatás elnyeréséhez legalább 40-50 százalékban kell hogy szerepeljenek európai és ezen belül húsz százalékban nem hazai gyártású európai filmek a hálózathoz tartozó filmszínházak műsorán. Alapvetően fontos egy ilyen szervezet létezése, terjeszkedése manapság, amikor a nemzetközi filmpiacot a hollywoodi ipar hálózza be.

MN: A francia filmesek többsége kivont karddal támad Hollywoodra, mindeközben jó néhányuk "lepaktált" vele.

CM: Elenyésző arányban. Luc Besson és Jean-Pierre Jeunet számít Hollywoodban befutott rendezőnek. Én erre azt mondom, kinek-kinek ízlése, habitusa szerint... Tökéletesen érthető, ha egy rendező a tiszta szórakoztatás vagy a látványmozi igényével ott keres magának finanszírozást, ahol lehetősége nyílik erre. A filmkészítés éppúgy versenyképesség kérdése, mint művészi kvalitásé. A probléma ott kezdődik, amikor az én szabadságom a másik szabadságába ütközik. Élni és élni hagyni - ez az élet minden területére vonatkozik.

MN: Milyen kérdésekről szólt a budapesti konferencia?

CM: Az elsődleges témát a digitális mozi térhódítására való felkészülés szolgáltatta. Olyan ez, mint egy versenyautó, amelyik őrült sebességgel száguld, és résen kell lenni, nehogy elgázoljon. Végső soron jobb, ha beszállsz abba a kocsiba.

MN: Mit ért beszálláson?

CM: Ha közeleg a veszély, akkor van esélyed a túlélésre, ha tudatosan készülsz rá. Éppen ezért fontos, hogy a politika a tudatára ébredjen a mozihálózat-fejlesztés fontosságának, ami nemcsak pénz, technikai felkészülés, hanem mentalitásbeli áthangolódás kérdése is. Kockázat, de kockázat nélkül nincs jövő. Budapesten kiderült, hogy a moziüzemeltetők sokat várnak tőlünk. Mi egyelőre csak megkongattuk a vészharangot. A másik fő tematikát a promóció szolgáltatta, a filmek eljuttatása a közönséghez, ami egyre nagyobb erőfeszítéseket igényel.

MN: Leginkább szlogenek szintjén jut el a közönséghez a kulturális különbözőségek kérdése. Min múlik, hogy az elméletet kövesse a gyakorlat?

CM: "vatosan kell bánni a jelszavakkal. Néhány hónapja igennel szavaztak az UNESCOban az európai országok a kulturális diverzitásra. Időnként felteszik a kérdést hivatalos filmes körökben, mitől van az, hogy mintegy 80 százalék az amerikai filmek aránya. De a kérdés kérdés marad, amíg nincs rá törvény. A koreai mozikban tíz éve még 95 százalékban amerikai filmeket forgalmaztak. Ma már létezik viszont egy 50 százalékos kvóta, aminek köszönhetően a koreai mozi a legnézettebb Japánban és Kínában, ráadásul számos koreai rendező vált az egész világon ismertté. Úgyhogy szlogenek helyett leginkább politikai döntés kérdése az elmélet gyakorlattá tétele - nekünk, európai filmeseknek is.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.