Csupa dráma - Jason Reitman filmrendező

  • Iványi Zsófia
  • 2008. március 6.

Film

A négy Oscar-jelöléséből egyet (legjobb eredeti forgatókönyv) díjra váltó Juno című film 30 éves rendezőjével beszélgettünk.

A négy Oscar-jelöléséből egyet (legjobb eredeti forgatókönyv) díjra váltó Juno című film 30 éves rendezőjével beszélgettünk.

*

Magyar Narancs: Úgy volt, Brad Silberling rendezi a filmet. Õ híresen szentimentális rendező, a filmen azonban nyoma sincs az érzelgősségnek. Sokat kellett faragnia a forgatókönyvön?

Jason Reitman: Sokáig Silberlingnél volt a labda, de aztán mégis lepasszolta, őszintén szólva fogalmam sincs, miért. Nekem meg nem kellett kétszer mondani, tudja, tucatszám készülnek tinédzserkomédiák Hollywoodban, de ez egy egészen másfajta hangot ütött meg, mint a többi. Volt benne valami mélyről jövő optimizmus, miközben nagyon is tudomást vett erről a nagy büdös valóságról, ami mindannyiunkat körülvesz. Ha végignéz az idei Oscar-jelölteken - Nem vénnek való vidék, Vérző olaj, Michael Clayton - csupa búvalbélelt, nehéz dráma, és figyelje csak meg, mindháromból hiányzik a klasszikus befejezés. Mi megengedhettük magunknak azt a luxust, és ez akár üdítőnek is hathat, hogy nem nyúltunk bele a klaszszikus szerkezetbe. Egy szó, mint száz, le mertük zárni Juno történetét.

MN: Szemben az ön által is említett drámákkal, a vígjátékkal szokás lekezelően bánniÉ

JR: Az elmúlt 15-20 évben azért ezen a téren is volt némi előrelépés, és ez főként az ún. függetleneknek köszönhető. Az olyan alakoknak, mint Wes Anderson, Paul Thomas Anderson vagy Alexander Payne, Kevin Smith és Richard Linklater. A kilencvenes évek közepétől a vígjátékkészítés kezdte visszanyerni a tisztességét. Ez nagy szerencse, mert egy csomó dologról egyszerűen képtelenség a dráma nyelvén mesélni. Bajban is lettem volna, ha a tinédzserkori terhességről, amiről a Junóban szó esik, rezzenéstelen arccal kellett volna valami tanulságos történetet előadni.

MN: A független filmesek életében döntő fontossága van a Sundance fesztiválnak; jelentős mértékben befolyásolhatja a független filmek további sorsát. Mostanában mintha mégsem az új felfedezésekről, hanem az üzletről, a partikról szólna a fesztivál.

JR: Persze, mondogatják, hogy így kommersz, meg úgy kommersz, de ez szerintem nem a filmek, hanem a körítés, a sztárok felvonulása miatt van így. A Sundance nem a filmek miatt változott meg, hanem amiatt, hogy az utóbbi időkben Paris Hilton is itt parádézik. Aki nem bulizni jön, és be tud jutni a vetítésekre, ami egyébként nem olyan egyszerű, körülbelül ugyanazt kapja, mint akár 10 évvel ezelőtt. Idén tagja voltam a rövidfilmek zsűrijének, úgyhogy elhiheti, nem a levegőbe beszélek.

MN: A Juno hollywoodi viszonylatban olcsó filmnek számít, de most, hogy ekkora a siker, megnyílt az út a nagyobb produkciók felé.

JR: Ez kétségtelenül így van, épp csak az a baj ezekkel a nagy filmekkel, hogy mindenkinek tele a gatyája, akkora a felelősség, annyi helyről abajgatják az embert. Ott van például a végső vágás joga, amivel papíron ugyan nem rendelkeztem, de egy olyan filmnél, mint a Juno, hagyták, hadd menjek a saját fejem után. Így is ki kellett hagynom jó néhány jelenetet, de nincs kegyelem, lehet akármilyen vicces is egy-egy jelenet, ha nem szolgálja a film egészét, meg kell szabadulni tőle. Ebben, mondhatni, Woody Allenre hasonlítok, aki soha életében nem csinált 90 percnél hosszabb filmet.

MN: Adja magát, melyik a kedvenc Woody Allen-filmje?

JR: Nem akarok beállni azoknak a sorába, akik állandóan azt szajkózzák, hogy Annie Hall, Annie Hall. A kedvenc vígjátékom A legénylakás Billy Wildertől. Egyszerűen zseniális.

Köves Gábor

Juno

Az első perctől az utolsóig szórakoztató filmet csinálni minden bizonnyal roppant nehéz feladat; kevés pénzből még nehezebb, de azért volt már rá példa a világtörténelemben, hogy valakinek összejött. Mi is csak találgathatjuk, vajon mi is kellhet hozzá. Egy jó sztori? Hallottunk már olyat is, hogy a történetektől nem látni a filmet magát. Mindenesetre ezúttal a sztriptíztáncosnőből Oscar-díjjal jutalmazott forgatókönyvíróvá lett Diablo Cody alaposan kitett magáért. Nem feledkezhetünk meg nyilván a rendezőről sem, de akkor már csak a jó szerencse lenne hátra meg a színészek. Így tekintettel kell lennünk, olykor még szándékaink ellenére is, a műtörténeti előzményekre. Ne szépítsük, a "bekapta a legyet" irály filmes alapműfaj, olyan, mint a western. Mindebből a Juno a tavalyi év egyik üde mozijának, a Család kicsi kincsének nyomvonalán járva (az meg ugye másén) szintén egy "szeretnivalón" abnormális család reakcióját mutatja be egy (mozin kívül talán) nem mindennapos problémára; bár itt a cselekmény középpontjában álló leányzó pár évvel idősebb, és életcélja távolról sem az, hogy gyermekszépségversenyt nyerjen, hanem hogy kicsit kevésbé legyen terhes, mint amennyire az. Ahogy a címszereplő próbál kimászni a tévé gyér kínálata okozta, unalomból elkövetett szexuális aktust követő slamasztikából, az kellőképpen vicces jelenetekben és hasonmód elővezetett szövegekben, pontosabban "dumákban" jelenik meg, s a helyzet azalatt is egyre bonyolódik (hülyék a felnőttek).

Tehát szórakozunk az elejétől a végéig. Junóként pedig Ellen Page igazán bájos, nagyon bájos.

Forgalmazza a Best Hollywood

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.