Animációs film

Cycle

  • Békés Bálint
  • 2013. április 7.

Film

Szkafanderes-fémsisakos pasas ébred egy panelház tetején, majd egy semmiből előbukkanó maszkos idegennel elegyedik társalgásba arról, hol is vannak ők voltaképp, s mik a szabadulás lehetséges útjai. Nos, e kérdések Sóstai Zoltán filmjének mind a 78 perce során elkísérik a nézőt, ám válaszok nem érkeznek - nem véletlenül.

A Cycle egy önerőből elkészített animációs sci-fi, ráadásul annak szerzői, filozofikus vonulatából. Néhány éve valami hasonlóval próbálkozott (igaz, élő szereplőkkel) Pater Sparrow 1 című első filmjében. Ám az 1 szerény, de mégis jelen lévő cselekményével szemben a Cycle lényegében teljesen kiradírozza az eseményeket, hogy az alaphelyzet felvázolása után a szánkba adhassa a kvantumfizikai előismereteket megkívánó filozófiát. Hősünk, elindulván a tetőről, kihalt negyedekben, erdőkben és egy megkapó technóbuliban igyekszik egérutat nyerni a mindent ellepő gyilkos köd elől. A szemfájdító kézikamerával követett loholásban időnként összeakad Sóstai rezonőrével, a nála is titokzatosabb maszkos emberrel, aki kedvvel mesél kvantumszámítógépről, ugráspontról, csodabarlangról, menekülésről és egy még rejtélyesebb gonosz öregemberről, akinek talán a káosz köszönhető. A Stalker Zónáját a nyolcvanas évek PC-játékainak külalakjába burkoló szerző duzzad a mondanivalótól, ám képtelen fogyasztható formába rendezni, így pedig delejező muzsikával megtámogatott ambiciózus mozija fullasztó önismétlésbe és unalomba fullad, amin még Szabó Győző rekedtesen laza szinkronhangja sem tud sokat dobni.

Forgalmazza a Focus-Fox

Figyelmébe ajánljuk

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.

Kultúrnemzet

„A nemzetgazdasági miniszter úr, Varga Mihály 900 millió forintot biztosított ennek az épületnek a felújítására – nyilván jó összeköttetésének köszönhetően. Lám, egy nemzeti kormányban még a pénzügyminiszter is úgy gondolja, hogy a kultúra nemcsak egy sor a magyar költségvetésben, hanem erőforrás, amelynek az ország sikereit köszönhetjük.”