tévésmaci

Delfin, delfin, jelentkezz!

  • tévésmaci
  • 2013. szeptember 1.

Film

Amikor Sztupa és Troché befejezték a semmittevést a közeli világvárosban nyitott irodájukban, és épp lepihenni készültek, lélekszakadva tépte fel az ajtót hű titkárnőjük, Jancsi. Jaj, ne! Százszor elmondtuk már, hogy a hölgyet Romonade-nak hívják, de olyan név nincs Sztupa szerint, ezért megkérdezte, hogy otthon, a szülei hogyan szólították a kolleginát, s ő erre kibökte, mert félig magyar volt, hogy Juliskának, nos, azóta, tehát régóta hívja Sztupa és Troché, de néha merészebb hangulatában "mafa is Jancsinak. No, éppenséggel "mafáról is van itt szó, mert Jancsi azzal rontott be, hogy jön, jön "mafa, és nagyon izgatott! De ahogy ezt kibökte Jancsi, menten ki is ment a fejéből "mafa, annyira megrökönyödött Sztupa és Troché láttán; azok ugyanis kisebbek lettek. Nem sokkal, de határozottan. Nem lettek törpék vagy liliputiak, bolhák még kevésbé, de kétségkívül összementek jó 20-30 centiméternyit. S ami még meglepőbb volt: nem lötyögött rajtuk a ruha, noha fél órája még, amikor a kávét vitte be Jancsi, teljesen normális magasságúak voltak, Sztupa úgy 179 cm, Troché inkább 182, de ugyanazt a göncöt viselték, s akkor is pont jó volt. Troché vékony kék-fehér csíkozású overallt kigombolt hawaii inggel, Sztupa meg valami rettenetes sötétkék lüszter öltönyt, mint egy felkapaszkodni vágyó szeszcsempész valami bukott B-filmben. Ott feszítettek másfél méteresen, mintha mi sem történt volna. Jancsi állt, mint akit villám csapott, Troché rá is szólt, hogy mondja már, miért is ideges "mafa, pláne miért akar feljönni, de választ nem kapott, csak a döbbent tekintetet, ami még ostobábbra váltott a következő pillanatban, amikor beesett szinte ajtóstul "mafa. Merthogy az meg magasabb, nagyobb volt, mint szokott, nőtt úgy 20-30 centimétert egész biztosan, bár őt utoljára a múlt hónapban látták, veszekedett lenn a türkmén pékkisasszonnyal. Azonnal ruhát kell cserélnünk - tódította -, nyomomban a KGB! S még azt is hozzátette, hogy "Ennek fele sem tréfa!". Sztupa kissé vonakodva bár, de kibújt a zakójából. Önök is vetkőzzenek, jöhet a házikabát és a tévé!

Szombaton (3-án) ebédre az m1 lezúzza valamely mozoid kiszerelését kedvenc sorozatának, Doc Martin olajra lép címmel. A Dunán fél hétkor a szocialista filmipar egyik vitathatatlan ékköve, a Dollárpapa Darvas Iván és Rajz János kunsztjaival. Nem sokkal utána, negyed tízkor egy franszia Verne-adaptáció a hetvenes évekből: A rejtelmes sziget. Nemo kapitányt - mint abban az évben (1973) egy tévésorozatban is - Omar Sharif adja. S hogy ne legyen vége soha a retrónak, az RTL II nyolckor levetíti Milos Forman Száll a kakukk fészkére c. híres indiános filmjét.

Vasárnap del Toro Guillermo A Faun labirintusa című mozgóképes haláltusája megy éjjel az egyesen, de érdekel az egyáltalán valakit?

Hétfőn már más a világ, kedvencünk, a Film+ este hétkor elindítja zsandármáriás hetét, logikusan A Saint Tropez-i csendőrrel, vagyis az eredendő bűnnel, vagyis a hülyeség Magna Chartájával. Ott leszünk az ekrán előtt, és csapkodjuk egymás térdét, mint már annyiszor az életben. Ha önöknek nincsen olyan turistafotójuk, amin kedves szeretteikkel vagy önmagukban pózolnak a Saint Tropez-i csendőrőrs előtt, nos, akkor önök még nem is éltek, fogjanak hát hozzá. Előtte 17.40-től lehetett az HBO-n nézni egy tavalyelőtti, tehát viszonylag friss - német! - Tom Sawyert, ami azért majdnem olyan, mint a szovjet western. Ellenben este nyolctól a Story4 előszedi az eredeti, háromrészes Murdoch nyomozó rejtélyeit, nem azt a vackot, amit egy másik stáb csinált ezer évadban utána, hanem az igazit. Mondjuk ez sem sokkal jobb, de azért mégis sokkal. Este 10-től a Film Mánián Nyócker 8D.

Kedden mondjuk ki együtt, jó hangosan: A csendőr New Yorkban. Film+, hét óra, de ezt már említettem, holnap is akkor lesz. Az ilyen - hogy is mondjuk, kevésbé szofisztikált - mulatságok ellenségei negyed tíztől megnézhetik a Dunán a Cuki hagyatékát.

Szerdán mit csinál a csendőrünk? Nősül! Claude Gensac ismerős? Nem? Kár. Tévézni is káros.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.