Film

Moliére két keréken

  • 2013. szeptember 1.

Film

Az persze jópofa, hogy a francia film két korosodó kiválósága, a sármos Lambert Wilson és a karót nyelt polgárok avatott szakértője, Fabrice Luchini szerepeket cserélve próbálják A mizantrópot - felváltva Alceste és Philinte a két sztár -, s közben, ha nem is rettentően mély, de kulturális utalásokban gazdag, a színészet mibenlétéről már-már vallomásszámba menő észrevételeket tesznek.

Az is rendben van, hogy a művészet és a (filmbeli) valóság egymást tükrözi. A pályáról megalázó körülmények között évekkel ezelőtt vidéki házába távozó, istenáldotta tehetsége ellenére hamar elfeledett nagyság az egyik játékos, aki tán ezzel a szereppel térne vissza a színpadra; de visszatérőnek számít az őt körbeudvarló s a közös fellépésre megnyerni kívánó barát is: az alkotás, a kreativitás, a valódi művészi kifejezés elfeledett ízét keresi az időközben egy népszerű, bár kínosan primitív tévésorozat körberajongott sztárjaként szégyenletesen meggazdagodott celeb. Szórakoztató is a produktum. Szellemesek a párbeszédek, részletekre ügyelő a színészi játék, finom gesztusokban gazdag a film: egy közös éneklés az autóban a morcos amazonból megszólítható nővé változó szomszédasszonnyal egész sorsokat foglal össze egyetlen képpé. A kritikai él is megvolna. Van filmes megoldás is. Ahogy a maga területén úgyszintén elismert szereplőnek számító butuska pornószínésznő találkozik a Moliére-szöveggel, és az értetlen szótagolástól eljut a megrendülésig, az szép.

Mégis, az egészben van valami petyhüdt, valami kókadt. Nem tud drámába fordulni a panaszkodás.

Az ADS Service bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.