Film

Moliére két keréken

  • 2013. szeptember 1.

Film

Az persze jópofa, hogy a francia film két korosodó kiválósága, a sármos Lambert Wilson és a karót nyelt polgárok avatott szakértője, Fabrice Luchini szerepeket cserélve próbálják A mizantrópot - felváltva Alceste és Philinte a két sztár -, s közben, ha nem is rettentően mély, de kulturális utalásokban gazdag, a színészet mibenlétéről már-már vallomásszámba menő észrevételeket tesznek.

Az is rendben van, hogy a művészet és a (filmbeli) valóság egymást tükrözi. A pályáról megalázó körülmények között évekkel ezelőtt vidéki házába távozó, istenáldotta tehetsége ellenére hamar elfeledett nagyság az egyik játékos, aki tán ezzel a szereppel térne vissza a színpadra; de visszatérőnek számít az őt körbeudvarló s a közös fellépésre megnyerni kívánó barát is: az alkotás, a kreativitás, a valódi művészi kifejezés elfeledett ízét keresi az időközben egy népszerű, bár kínosan primitív tévésorozat körberajongott sztárjaként szégyenletesen meggazdagodott celeb. Szórakoztató is a produktum. Szellemesek a párbeszédek, részletekre ügyelő a színészi játék, finom gesztusokban gazdag a film: egy közös éneklés az autóban a morcos amazonból megszólítható nővé változó szomszédasszonnyal egész sorsokat foglal össze egyetlen képpé. A kritikai él is megvolna. Van filmes megoldás is. Ahogy a maga területén úgyszintén elismert szereplőnek számító butuska pornószínésznő találkozik a Moliére-szöveggel, és az értetlen szótagolástól eljut a megrendülésig, az szép.

Mégis, az egészben van valami petyhüdt, valami kókadt. Nem tud drámába fordulni a panaszkodás.

Az ADS Service bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."