Fritz Wepper, a kölyökképű árnyék

Derrick SS volt – és Harry?

Film

Horst Tappert, vagyis a táskás szemű Derrick felügyelő kétségtelenül tagja volt a Waffen-SS-nek. De mi tudható társáról, a Harry Kleint adó Fritz Wepperről? Elmondjuk, és dögös képgalériával is kábítunk!

Az 1941-es születésű Fritz Wepper a német film egyik legnagyobb tehetségeként indult: az ötvenes évek végén, a nyugatnémet gazdasági csoda kellős közepén tizenévesként játszhatta el a háborús múlttal bátran szembenéző (egy jó ideig kevés követőre találó), és ami nem kevésbé fontos, filmként is nagyszerű A híd (1959) egyik főszerepét. Az, hogy élete első jelentős szerepében éppen a harcokba önként bekapcsolódó, fanatizált tinédzsert játszik, különös módon cseng össze mindazzal, amit most későbbi partnere, Horst Tappert háború alatti sorsáról tudni vélünk. (Az már csak egy apróbb adalék, hogy a filmben feltűnő tankok közül egyik sem valódi – 1959-ben ugyanis a nyugatnémet hadseregnek még nem voltak, nem is lehettek saját páncélosai).

Stephan a vérzivatarban

Horst Tappert 1923-ban született Elberfeldben, amit hat évvel később egyesítettek a szomszédos Barmennel, s azóta Wuppertal néven ismeri a nagyközönség (a bédekkerek meg szokták jegyezni, hogy innen származik az aszpirin, de a Kobold márkájú porszívó is!). Apja köztisztviselő volt, a kis Horst meg alighanem Hitlerjugend-tag, ami a korosztályában szinte általánosnak számított. Az elátkozott generáció tagjaként a háborút sem úszhatta meg – a középiskola elvégzése után bevonult a Wehrmachtba, saját készítésű önéletrajza szerint Norvégiában szolgált egy egészségügyi alakulatban, a háború végén fogságba esett. Most azonban Jörg Becker szociológus különös dokumentumokra lelt a Wehrmacht-katonákról adatokat őrző hivatalnál (WASt), miközben a háború után, Tübingenben kiszolgált katonákat alkalmazó színtársulatot szervező Elisabeth Noelle-Neumann (a Németországban máig vezető közvélemény-kutató Allensbach Institut társalapítója) életrajzán dolgozott, márpedig 1947-ben Tappert is tagja volt e társulatnak!

További, hallatlanul izgalmas részleteket Derrick felügyelő homályos múltjáról a Magyar Narancs május 9-i lapszámában olvashatnak!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A hatvanas években azután már felnőtt színészként főleg tévés produkciókban szerepel, s bár németországi népszerűségét (ezt bizonyítja, hányszor szerepelt például a Bravo magazin címlapján – utóbbiak hiánytalanul megtalálhatók itt), de igazi befutását – Tapperthez hasonlóan – Herbert Reineckernek köszönheti. A forgatókönyvíró-guru által kitalált Harry Klein nyomozó figuráját egyenesen neki találták ki – először itt próbálhatta ki, majd csiszolhatta szinte tökéletesre (rögtön 66 epizódban!), az öreg róka felügyelővel (akit itt Kellernek hívtak, s Erik Ode játszotta) dialektikus kapcsolatban dolgozó, néha kamaszos lendületű „sidekick” figuráját. Olyannyira sikerrel, hogy Reinecker egy az egyben átemelte a figurát s vele Weppert az 1974-ben induló Derrickbe, egyenesen Tappert oldalára  – miközben A felügyelőben a sztori szerint is és a valóságban is testvére, Elmar vette át a helyét. Wepper a Derricknek köszönhet szinte minden sikert, amit pályafutása során elért. Mindenekelőtt a világméretű ismertséget és kultuszt, ami az ő személyére és figurájára is kiterjedt – miközben az összesen 281 epizód során lassan Tapperttel együtt öregedtek bele szerepükbe. A publikum főként erről, meg még életének néhány társasági eleméről ismerhette – például hogy 1979-ben egy Hohenzollern hercegnőt vett feleségül. Pedig a filmesek sem felejtették el teljesen – Bob Fosse 1972-es Kabaré-adaptációjában például ő Fritz Wendel, az eredeti hitéhez és gyökereihez megtérő, kikeresztelkedett zsidó. Ennél (már főleg a Derrick-rajongók számára) meghökkentőbb lehetett Luc Besson fekete-fehér, dialóg nélküli posztapokaliptikus mozijában (Élethalálharc) játszott szerepe (a Kapitány fontos és persze negatív mellékalakja) – azért a nyugatnémet krimik és mondjuk a Mad Max II. rajongói halmazának nem túl népes a metszete (ám ez a társaság alkalmasint annál izgalmasabb!). Az sem véletlen, hogy ezek után tíz éven át, csak és kizárólag Harry Klein nyomozónak szentelte életét.

A Derrick-széria ugyan 1998-ban 24 év után (!) véget ért, de – az immár nyugdíjaskorú – Wepper azóta sem maradt munka nélkül. Az utóbbi években is több (habár a Derricknél kétségtelenül csekélyebb hatású és kultuszfokú) szappanoperában játszott állandó, visszatérő szereplőket.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.