Friss hús

Cicaharc

  • SzSz
  • 2024. május 22.

Film

Márkusné és Kozákné szomszédok egy aprócska magyar faluban.

Márkusné az első sorokban, átszellemülten énekli a zsoltárt a templomban, míg Kozákné leghátul, magába roskadtan hallgat. Előbbivel külföldön élő fia ímmel-ámmal, videóhívások és drága ajándékok formájában még tartja a kapcsolatot, utóbbinak már nincs is kit felhívnia. Két, különböző vérmérsékletű ember, de mindketten magányosak.

„Mindnyájan akarunk egymástól valamit. Csak az öregektől nem akar már senki semmit. De ha az öregek akarnak egymástól valamit, azon mi nevetünk” – szól a Macskajáték mottója. Örkény István művében a hősnő és szomszédasszonya a nyávogással emelkednek felül az élet groteszk voltán – egyszerre játék az, és az életigenlés filozófiája. Varga Gábor filmjében Pogány Judit és Nagy Mari nem nyávognak ugyan, de egyre elkeseredettebb kiabálásuk, amellyel a Mirci nevű cicát hívogatják, valami hasonló célt szolgál. Mirci Márkusnéé ugyan, ám a macska hűtlen szerelmét Kozákné is megirigyli. A két idős hölgy egyre elkeseredettebben igyekszik magához édesgetni az állatot. A vörös cicák legendásan szeszélyesek, Mirci pedig boldogan kosztol akár két háznál is – véletlenül azonban mindig ott tűnik fel, ahol épp a legnagyobb szükség van rá. Egyszerre képviseli a régmúlt szerelmest, akiért egykor ugyanilyen veszekedés folyt; a szeretetet, a törődést, magát az életet, amiért ebben a korban már nem szokás lelkesedni. Egy macska azonban bármire képes: nem csak megfiatalítja, de össze is hozza az embereket; közben pedig természetesen degeszre tömi magát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.