Diktatúra, te drága – Anyám levelei Sztálin elvtárshoz

  • Gera Márton
  • 2015. május 30.

Film

Úgy dugdossa az értelmes műsorait a köztévé, ahogy tudja: így járt Mészáros Márta új dokumentumfilmje is. Mi azért megnéztük.

Nincs könnyű helyzetben az Anyám levelei Sztálin elvtárshoz: a Duna Worldön, a délutáni műsorsávban kellene nézőket szereznie; akkor adják, amikor tisztességes ember a villamoson zötykölődik hazafelé, és még véletlenül sem a tévé előtt ül.

Pedig nem olyan ijesztő a dokumentumfilm, leginkább az iskolás megszerkesztettség a feltűnő, mert aki látott már bármit is Mészáros Mártától, nem igazán fog meglepődni. Beszélgetések és archív felvételek váltják egymást, szól a kirgiz népzene – pontosabban csak sejtjük, hogy kirgiz népzene, mert ugye, ha a helyszín Kirgizisztán, akkor nyilván kirgiz népzene megy a háttérben. Szóval megint Kirgizisztán a helyszín, és megint édesapjáról, a szobrász Mészáros Lászlóról mesél a rendezőnő, így hát csalóka is a cím, hiszen hiába van szó édesanyjáról, a legkevesebbet róla beszélnek. Ami valahol érthető is, mert nyom az bizony nincs, eltávolítottak mindent, ami a kivégzett szobrász után maradt, ha kellett, megváltoztatták a neveket.

Mészáros Márta (jobbra) a filmben

Mészáros Márta jobbra

 

Ugyan elmondják ezeket, de mintha a film semerre sem tartana: beszélgetések és részletek korábbi alkotásokból, csak igazából egyikre sincs idő, hiába szeretné hallgatni a néző, ahogy Mészáros Márta és egy másik kivégzett férfi lánya arról beszél, hogy meg kell bocsátani, nincs más lehetőség; öt perc az egész. És közben ott vannak a fölösleges és pátosztól duzzadó jelenetek, hogy a rendezőnő unokája sétál dédszülei egykori háza mellett, és átszellemült arccal néz maga elé. Értjük, persze, de értenénk e nélkül is a feldolgozás nehézségét.

Új információk nem meglepő módon nem kerülnek elő, marad a tragikus tanulság: Kovács Vilma férje kivégzése után nem térhetett vissza Magyarországra, elvégre egy ellenséges ország állampolgára volt.

Szép film, noha nincs benne semmi újdonság, mégis, van abban valami, amikor azt mondja Mészáros Márta, hogy nyolcvanhárom éves, itt az ideje elkezdeni a feldolgozást. Végül is ez annak számít.

Anyám levelei Sztálin elvtárshoz, Duna World

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.