Édes alkony

Michel Hazanavicius: The Artist - A némafilmes

  • Greff András
  • 2012. február 27.

Film

"Milyen izgalmas lehet az ön élete, Mr. Lugosi. Mikor jön ki az új filmje? - Nincsen új filmem. - Ugye, csak viccel? Egy ilyen sztárért, mint ön, biztosan sorban állnak a rendezők. - Annak idején így volt. De ma már le se szarják a vén Bélát. (...) Ez az ipar, ez a város megrágja és kiköpi az embert."

A filmtörténet legszomorúbb párbeszédén Tim Burton 1994-es magnum opusában azért függeszkedik kivételes drámai súly, mert a halhatatlan gróf nem csupán a saját, hanem egész generációja fájdalmát kiáltja fel az égre. Bélánk látta, amit látnia volt muszáj, és tudhatta, hogy még csak nem is ő járt a legrosszabbul. A 30-as évek különösen brutális időszakában a beskatulyázással még csak-csak, a talkie-kkal azonban nem lehetett mit kezdeni: agresszívak voltak, vállasak és együgyűek. A hangosfilm hajnalán a tegnap sztárjainak árfolyama a dollár értékével együtt zuhant a padló felé, a csendben bizonyított zsenialitás a zaj világában nem szavatolt többé semmiért sem. Vér- és könnypatak csordogált egy csodálatos technikai forradalom nyomában mindenütt.

Michel Hazanavicius látszólag ebbe a hatalmas, tönkrement egzisztenciákat pároló üstbe meríti rendezői kanalát, de elég hamar világossá teszi vonakodását a rágósabb falatok kikotrásától. A közepesen érett némafilm formai jegyeivel felruházott munkája a leselejtezett csillagról megint olyan mozi, ami nem beszélni akar valamiről, hanem beéri azzal, hogy más filmekről csicseregjen. De az elmaradhatatlan rejtvényfejtős játék ezúttal meglepően fapados: abban a filmben, ahol a némasztárt George Valentinnak hívják, aligha okozhat valódi kielégülést, amikor ráeszmélünk, épp melyik klasszikus elemei úsznak is be az Ének az esőben fabulájába - nem lesz olyan, hogy ne a legkézenfekvőbbé.

Másfelől meg lehet, hogy nincs a világon bármikor bevethető eszköz arra, hogy a filmművészet emésztőrendszerében elválasszuk a sarat a májtól, de talán nem járunk messze az igazságtól, ha azt mondjuk, gyenge film az, ami problémátlanul elmesélhető. Márpedig A némafilmesben semmivel sincs több annál, ami a programajánlók egysorosaiba belefér: a sármos George-ot félresöprik a hangosok, az édes Peppy felemelkedik, de aztán minden szuperjóra fordul. Hazanavicius filmjéből persze nem csak a kanyarok hiányoznak: kívül maradtak az eleven sorsok és a tényleges küszködés is. Morfiumtól fekélyes karok, szétivott arcok vagy erőszaktevésnél hasznosított pezsgősüvegek meglehet, fölöttébb furcsán mutattak volna egy ennyire oldott munkában, de a figyelemre méltó közegábrázolás tökéletes hiányára akkor sincs bocsánat ennél a korszaknál, amit Kenneth Angertől James Ellroyig oly sokan mutattak már be hátborzongatóan izgalmasnak.


 

A némafilmes így megmarad olyan mesének, amelyről a legnagyobb jóindulattal is csak annyi állítható, hogy inkább szomorúan gyermeteg, mint velejéig hamis. A nézői melankólia pedig Jean Dujardint és Bérénice Bejót látva mélyül csak el igazán, akik életük összes energiáját felemésztve ripacskodnak a hozzájuk méltatlanul sivár keretek között. Mondhatnánk, hogy rossz nézni, de nem: húsz percig nagyon-nagyon jó velük.

A Fórum Hungary bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény: így konzerválja a romák kirekesztését a jogrend

A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok – írja Horváth Aladár.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.