Édes alkony

Michel Hazanavicius: The Artist - A némafilmes

  • Greff András
  • 2012. február 27.

Film

"Milyen izgalmas lehet az ön élete, Mr. Lugosi. Mikor jön ki az új filmje? - Nincsen új filmem. - Ugye, csak viccel? Egy ilyen sztárért, mint ön, biztosan sorban állnak a rendezők. - Annak idején így volt. De ma már le se szarják a vén Bélát. (...) Ez az ipar, ez a város megrágja és kiköpi az embert."

A filmtörténet legszomorúbb párbeszédén Tim Burton 1994-es magnum opusában azért függeszkedik kivételes drámai súly, mert a halhatatlan gróf nem csupán a saját, hanem egész generációja fájdalmát kiáltja fel az égre. Bélánk látta, amit látnia volt muszáj, és tudhatta, hogy még csak nem is ő járt a legrosszabbul. A 30-as évek különösen brutális időszakában a beskatulyázással még csak-csak, a talkie-kkal azonban nem lehetett mit kezdeni: agresszívak voltak, vállasak és együgyűek. A hangosfilm hajnalán a tegnap sztárjainak árfolyama a dollár értékével együtt zuhant a padló felé, a csendben bizonyított zsenialitás a zaj világában nem szavatolt többé semmiért sem. Vér- és könnypatak csordogált egy csodálatos technikai forradalom nyomában mindenütt.

Michel Hazanavicius látszólag ebbe a hatalmas, tönkrement egzisztenciákat pároló üstbe meríti rendezői kanalát, de elég hamar világossá teszi vonakodását a rágósabb falatok kikotrásától. A közepesen érett némafilm formai jegyeivel felruházott munkája a leselejtezett csillagról megint olyan mozi, ami nem beszélni akar valamiről, hanem beéri azzal, hogy más filmekről csicseregjen. De az elmaradhatatlan rejtvényfejtős játék ezúttal meglepően fapados: abban a filmben, ahol a némasztárt George Valentinnak hívják, aligha okozhat valódi kielégülést, amikor ráeszmélünk, épp melyik klasszikus elemei úsznak is be az Ének az esőben fabulájába - nem lesz olyan, hogy ne a legkézenfekvőbbé.

Másfelől meg lehet, hogy nincs a világon bármikor bevethető eszköz arra, hogy a filmművészet emésztőrendszerében elválasszuk a sarat a májtól, de talán nem járunk messze az igazságtól, ha azt mondjuk, gyenge film az, ami problémátlanul elmesélhető. Márpedig A némafilmesben semmivel sincs több annál, ami a programajánlók egysorosaiba belefér: a sármos George-ot félresöprik a hangosok, az édes Peppy felemelkedik, de aztán minden szuperjóra fordul. Hazanavicius filmjéből persze nem csak a kanyarok hiányoznak: kívül maradtak az eleven sorsok és a tényleges küszködés is. Morfiumtól fekélyes karok, szétivott arcok vagy erőszaktevésnél hasznosított pezsgősüvegek meglehet, fölöttébb furcsán mutattak volna egy ennyire oldott munkában, de a figyelemre méltó közegábrázolás tökéletes hiányára akkor sincs bocsánat ennél a korszaknál, amit Kenneth Angertől James Ellroyig oly sokan mutattak már be hátborzongatóan izgalmasnak.


 

A némafilmes így megmarad olyan mesének, amelyről a legnagyobb jóindulattal is csak annyi állítható, hogy inkább szomorúan gyermeteg, mint velejéig hamis. A nézői melankólia pedig Jean Dujardint és Bérénice Bejót látva mélyül csak el igazán, akik életük összes energiáját felemésztve ripacskodnak a hozzájuk méltatlanul sivár keretek között. Mondhatnánk, hogy rossz nézni, de nem: húsz percig nagyon-nagyon jó velük.

A Fórum Hungary bemutatója


Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.