2 film

Lenni vagy ott lenni – Egy szerelem története: a nő; Egy szerelem története: a férfi

Film

Ned Benson nagyon szerénynek tűnő, valójában szerfelett ambiciózus filmet rendezett. Egy férfi és egy nő szerelmét és házasságát mutatja be, melyet egy tragédia és a gyász tesz próbára, és ezt mindkét fél szemszögéből elénk tárja.

A nő nézőpontját bemutató rész olyan, mintha (volt pár ilyen, ugyebár) egy Amerikába szakadt Antonioni-filmet néznénk: látszólag semmi sem történik (vagyis a semmi történik), a jelenetek komótosan építkeznek, és épp a tetőpont marad rejtve bennük, ráadásul a címszereplő Eleanor Rigby (nem véletlen a Beatles-áthallás) mást sem tesz, mint eltűnik a jelenetekből, szerettei életéből. Kisbabaként eltűnik apja kezéből az óceánban, eltűnik férje életéből, majd családjához menekül, de tőlük is állandóan megszökik, kisurran az egyetemi tanteremből, alkalmi szexpartnere lakásából, majd végül New Yorkból Párizsba „szökik”, és akkor mi is nyomát vesztjük. Hiába veszik körül megértő, segíteni vágyó emberek, mindannyiuktól menekülni próbál. A férfi az eltűnést elszenvedő fél szempontjából követi végig ugyanazt a veszteséget, illetve veszteségek láncolatát (férfi és nő elvesztik gyermeküket, ezért a nő elveszti „saját magát”, ezért pedig a férfi elveszti a nőt), jobbára ugyanabban a stílusban, ami ez esetben nem jelent redundanciát. Paradox módon egyfelől kiegészíti A nő nézőpontját, bizonyos értelemben „betömködi a hézagokat”, másfelől viszont nem válaszol meg több kérdést, mint elődje. A történetet láthatatlanul mozgató erő, a szerelmespárt szétszakító trauma mindkét filmben rejtve marad: a rendező bízik annyira a nézőkben, hogy csupán információmorzsákat ad, és ezekből a nézőre bízza a cselekményindító tragédia rekonstruálását. Benson egyébként A férfi esetében is ragaszkodik az európai új hullámokat idéző stílusjegyekhez: a tör­ténet helyett a történetmesélés hangsúlyozása, tetőpontok helyett azok hiánya, takarékos, cél­elvű szerkezet helyett elkalandozó epizódok (mindkét részben fontos szerepet kap a szerelmesek lakhelye, New York: mindketten hosszan, látszólag céltalanul kóborolnak a város utcáin), megnyugtató lezárás helyett pedig többértelmű, nyitott befejezés. Ha A nő a hiány/eltűnés filmje volt, akkor A férfi a jelenlété: Conor akkor is próbál ott lenni, éreztetni közelségét, amikor Eleanor eltaszítja magától – ahogy a nő el-eltűnik, úgy a férfi mindig újra és újra felbukkan. Kicsit talán az Egy hatás alatt álló nő Nickjére emlékeztet, aki nem egészen érti, mi történik fe­leségével, de próbál a maga módján segíteni, ám magára maradva végleg eltéved. Rövid megjegyzés: mivel mindkét rész Eleanor Rigby eltűnéséről szól (először maga, majd Conor számára tűnik el), talán okosabb lett volna, ha a magyar cím jobban ragaszkodik az angol eredetihez.

Mindkét filmben kulcskérdés a színész rátermettsége: James McAvoy hibátlan az érzelmi stabilitásából kibillentett férfi szerepében, aki se nem túl gazdag, se nem túl szép, se nem túl magabiztos, viszont próbál ott lenni, figyelni és segíteni. Jessica Chastain is olykor csúnya és elgyötört, ám a felszín alatt mindig felsejlik az a vonzó nő, aki egykor megbabonázta Conort. Mindketten valahogy a nem cselekvés, passzivitás eszközeivel, eszköztelenségével keltik életre figuráikat. Gyakran elhagyják a szokványos színészi játékpatronokat, s nem is a dialógusra támaszkodnak, amikor a szereplők hangulatának vagy személyiségének lefestéséről van szó. A céltalan városi kóborlás, az otthoni tétlenség ez esetben sokkal kifejezőbben beszél róluk. A másik eszköz, mellyel Benson kitűnően árnyalja figuráit, az a családjukhoz fűződő kapcsolatuk: mindketten kénytelenek újra gyermekké válni, és visszaköltözni szüleikhez. Egyikük viszonyai sem problémamentesek, és a kizökkent élethelyzet már eltemetettnek hitt traumákat és konfliktusokat játszat újra mindannyiukkal (William Hurt, Isabelle Huppert és Ciarán Hinds mind nagyon visszafogottan, mégis egyértelműen képes érzékeltetni, hogy a szülőkkel sincs minden rendben). A szülő-gyermek kapcsolatok bonyolításával Benson ravaszul visszacsempészi a drámai konfliktust az egyébként dedramatizált alkotásokba.

A már említett epizodikus, laza, időben nem kötött szerkezet alkalmazása és a konvencionális dramaturgia hiánya mindkét filmben más célt szolgál: A nő esetében a depressziós Eleanor céltalanságát, összecsúszó időérzékét teszi a néző számára is érzékelhetővé, A férfi esetében a Conor lába alól kicsúszó talajt, ahogyan felesége nélkül élete lassan célját veszti.

A rendező – főleg ahhoz képest, hogy ezek az első egész estés filmjei – hihetetlenül biztos kézzel, apró rezdülésekből és látszólagos eseménytelenségből építi fel a történetet, nagy könnyes katarzisok és pátosz nélkül, melyek az ilyen történetek esetében mindig csábítóan kínálják magukat. Semmit nem vesz el a két alkotás értékéből, hogy sok jelenetben és beállításban osztoznak: a más nézőpontból történő kibontakozás újabb apró részleteket ad a cselekményhez, de egyik film sem magyarázza teljesen a másikat – mindkettő megőrzi titokzatosságát, és önállóan is teljes egységet alkot. Nehéz filmre vinni a hiányt, de ezúttal kétszer is sikerült.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.