Egyszemélyes analízis - Stéphane Brizé filmrendező

Film

A Tétova tangó rendezője a Godot Galéria félhomályában mesélt nekünk moziról és melankóliáról, a kisemberek világáról és a pszichoanalízisről.

A Tétova tangó rendezője a Godot Galéria félhomályában mesélt nekünk moziról és melankóliáról, a kisemberek világáról és a pszichoanalízisről.

Magyar Narancs: Egy interjúban impresszionista filmként jellemezte előző, egyben első játékfilmjét, a Hometown Bluest. Áll ez a sajátos megjelölés a Tétova tangóra is?

Stéphane Brizé: Úgy gondolom, az első filmem és a Tétova tangó között valóban szoros a kapcsolat, az impresszionizmussal vont párhuzam pedig leginkább a szereplők érzelmi megnyilvánulásaira érvényes. A Tétova tangó nem a kierőszakolt érzelmi reakciók filmje, hanem igyekeztünk az apró rezdülésekre koncentrálni.

MN: Mindkét filmjének meglehetősen népszerűtlen foglalkozást űző kisemberek a hősei: egy parkolóőr, egy végrehajtó. Mi vonzza ezekben a figurákban?

SB: Nyilván van ebben egy jó adag tudatosság is, de azért ne gondolja, hogy külön listát vezetek a lenézett foglalkozásokról, és ha megszorulok, rábökök arra, ami az adott történet szempontjából éppen a leghálásabbnak tűnik. Valamiért közel állnak hozzám ezek az emberek, akikkel szemben a társadalom meglehetős ellenszenv-vel viseltet. Az sem véletlen, hogy azok, akik efféle munkára adják a fejüket, többnyire rendkívül zárkózott életet élő, az érzelmekkel gyakran hadilábon álló emberek. Már csak azért is szívesen mesélek róluk, mert nagyon sok eltemetett dolgot, múltbéli sérelmet lehet a róluk szóló történetekben felszínre hozni.

MN: A Tétova tangó egyik kritikusa szerint Jean-Claude, a történet szürke életű hivatalnok hőse mintha csak egy Simenon-regényből lépett volna elő. Filmjének egyik mellékszereplője is példálózik Simenonnal.

SB: Hogy őszinte legyek, keveset olvastam Simenontól, viszont annál több Simenon-írásból készült filmet láttam, és az a miliő, a francia kispolgárok világa, ami akár csak háttérként például a Maigret-krimikben is megjelenik, az én filmjeimben is fontos szerepet játszik. Nálunk persze nincs nyomozás, de a környezetrajz stimmel.

MN: Tévhit vagy valóban igaz az a vélekedés, hogy a forgatókönyvírók többnyire filmjük valamennyi szereplőjébe beleírják magukat?

SB: Teljes mértékben így van, az én módszerem is ezt bizonyítja. A történeteim valamennyi szereplője én vagyok. Ha nem is egy az egyben, de mindenki, legyen az nő vagy férfi, huszonöt, harmincöt vagy ötvenöt éves, hordoz valamit az én személyes történetemből.

MN: Hogyan születnek meg ezek a személyes élményekből felépített szereplők?

SB: Olyasmi ez, mint egy egyszemélyes pszichoanalízis, amiben a pszichológus és a páciens is én vagyok. Azért nem kell valami nagyon tudatos eljárásra gondolni, erről persze nincs szó, az azonban igaz, hogy a saját félelmeim és kételyeim előhívására is szükségem volt a Tétova tangó szereplőinek megszüléséhez.

MN: A film szereplőit a közös tangóórák hozzák közel egymáshoz. Ha már a személyes élményeket említette, hogy áll a tangóval?

SB: Hogy a tangó adja meg a történet hangulatát, tulajdonképpen nagyon is tudatos forgatókönyv-írói döntés, s nem a személyes érintettség eredménye, nekem ugyanis a tangóval kapcsolatban nincsenek meghatározó élményeim. A tangó mint zene azért nagyon fontos, mert ezek a jellegzetesen melankolikus dallamok fejezik ki a leginkább a főszereplőnk lelki-világát. A szomszédos tánciskolá-ból kiszűrődő zene Jean-Claude-ból azonnal azt a számára nagyon is ismerős lelkiállapotot hívja elő, ami egy szóval talán a melankóliával írható le a legjobban. Az én élményeim nem annyira a tangóhoz, mint inkább ehhez az érzéshez köthetők. Mindenkinek megvan a maga belső zenéje, az enyémnek pedig nagyon is része ez a furcsa, szomorú érzés.

Tétova tangó

Rég volt már szerencsénk ilyen szépen savanyú, egykedvűre dermedt ábrázathoz, mint amilyen-nel Patrick Chesnais, e középkorú francia színész tapossa a lépcsőfeljárókat, hogy bírósági felszólítá-sokat kézbesítsen a kilakoltatásra váró szerencsétleneknek. Azokban a lépcsőházakban, irodabelsőkben és elfekvőkben járunk, ahová filmes csakis akkor téved, ha - Mike Leigh vagy Haneke jóváhagyásával - a kispolgár közérzete után érdeklődik. Bár a kiséknél tett családlátogatás remek alkalom egy újbóli alapos, mindennapi nyomorunkat pontokba szedő önvizsgálatra, a nagy erőkkel felállított kisrealista díszletek között azonban valami egészen más zajlik (történetesen egy vágybeteljesítő tangótanfolyam), mint amit a sok búbánatos ábrázat és összeboruló aktacsomó sejtetni enged. Bár első blikkre olybá tűnik, mintha a valóság azon rétegeibe ereszkednénk le, ahová Hollywood csakis befogott orral merészkedik, szép lassan mégiscsak az derül ki, hogy egy szabálytalan arcokkal hitelesített szabályos románcba keveredtünk. Ha némileg át is lettünk vágva, panaszkodni azért még sincs miért, a csalás ez esetben ugyanis kifejezetten jótékonynak mondható. Addig is, míg meg nem kapjuk a civilizáció alkonyáról szóló, soron következő híradást, csak nyerhetünk rajta, ha bizalmat szavazunk e tangódallamokra komponált, lassú lefolyású romantikus komédiának, melynek vizuális vonzerejét a jelentős műgonddal megidézett kispolgári otthonok és dolgozószobák mellett Chesnais látványos levertsége és a tánciskolában megismert Anne Consigny felettébb kellemes vonásai jelentik.

A Mokép bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.