Verzió melléklet

Éjjeli menedék

Film

Az amerikai álom lidércesebb tájain időzik Jesse Moss idei dokumentumfilmje, ahol még a rendszeres éjszakai fekvőhely megléte is bizonytalan. A gazdasági válság közepette Észak-Dakota olajmezői felé áramló munkavállaló férfiak s a róluk gondoskodni kívánó Jay Reinke tiszteletes a főszereplői a történetnek, amely az újonnan érkezettekkel szemben táplált jogos-jogtalan, de okvetlenül örök bizalmatlanság s az ezt kioltani vágyó nemes erőfeszítések egyenlőtlen küzdelmét meséli el. Méltán írhattunk volna akár keresz­tyé­ni erőfeszítéseket is, hiszen a lelkész valóban jó pásztor módjára fáradozik otthontalan, családjuktól elszakadni kényszerült vagy eleve társ- és gyökértelen védenceiért – hazánkból nézve ez különösen imponálónak tűnhet. A John Steinbeck nyomdokain járó film alkotói jószerint észrevehetetlenek maradnak, miközben körülöttük megindító, néha szép, de majd’ mindig kilátástalanságot tükröző életszilánkok rendeződnek egymás mellé. S mivel a valóságban egy mégoly nagyszívű középnyugati lelkipásztor élete sem alakul úgy, ahogyan azt a Hetedik mennyország epizódjai láttán sejthetnénk, hát kissé váratlanul a tiszteletes magánélete is a szemünk előtt hullik darabjaira. A hatodik parancsolat ellen vétő főhős a film utolsó perceire elveszíti a családját és az állását, s majdnem ugyanoda jut, ahonnan korábban éveken át annyi embert próbált kisegíteni. Csakis az újrakezdés állhatatosságának amerikai főerényét dicséri, hogy végül mégis úgy érezhetjük, azért nincs egészen lejátszva Reinke s a talpon maradásért küzdő többi férfi meccse.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.