Film

Éjjeli napfény

Film

A „szerelem a halál árnyékában” toposza egyidős a melodráma műfajával, komoly és kontemplatív alternatívaként szolgálva a sokszor mondvacsinált konfliktusokkal terhelt romantikus komédiákkal szemben. A könnyfakasztó alműfaj az utóbbi években a tizenéveseknek/kora huszonéveseknek szóló young adult kategóriá­ban született újjá nemcsak a filmben, de az irodalomban is (Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni; Most jó; Csillagainkban a hiba; Mielőtt megismertelek). A korai halállal párhuzamosan az idő előtti felnövést és felelősségvállalást, illetve az ártatlanság végét is tárgyaló történetek izgalmas (és kissé nyomasztó) képet festenek korunk fiatal felnőttjeiről, de hogy az egyes darabok mennyire hervasztóak tudnak lenni, azt pont az Éjjeli napfény bizonyítja.

A boldogság kerékkötője filmünkben egy xeroderma pigmentosum nevű ritka betegség, ami lehetetlenné teszi a főhős Katie számára, hogy a napra menjen. A mindenféle vámpíros és tündérmesei potenciált hordozó kór persze nem akadályozza meg a lányt abban, hogy találkozzon hozzá hasonlóan fotogén szerelmével (akit a merev és apja bájos esetlenségét öröklő Patrick Schwarzenegger alakít) és az önfeledt együttlét közepette végül napsugarak érjék a bőrét. Hiába nem győzi hangsúlyozni a film, hogy a fiatalok mennyit tesznek egymás személyes kiteljesedéséért, és milyen éretten kezelik az egyre közelebb araszoló halált, ha az őket alakító színészek híján vannak az alapvető intimitást megteremtő kifejezőeszközöknek is.

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.