Film

Éjjeli napfény

Film

A „szerelem a halál árnyékában” toposza egyidős a melodráma műfajával, komoly és kontemplatív alternatívaként szolgálva a sokszor mondvacsinált konfliktusokkal terhelt romantikus komédiákkal szemben. A könnyfakasztó alműfaj az utóbbi években a tizenéveseknek/kora huszonéveseknek szóló young adult kategóriá­ban született újjá nemcsak a filmben, de az irodalomban is (Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni; Most jó; Csillagainkban a hiba; Mielőtt megismertelek). A korai halállal párhuzamosan az idő előtti felnövést és felelősségvállalást, illetve az ártatlanság végét is tárgyaló történetek izgalmas (és kissé nyomasztó) képet festenek korunk fiatal felnőttjeiről, de hogy az egyes darabok mennyire hervasztóak tudnak lenni, azt pont az Éjjeli napfény bizonyítja.

A boldogság kerékkötője filmünkben egy xeroderma pigmentosum nevű ritka betegség, ami lehetetlenné teszi a főhős Katie számára, hogy a napra menjen. A mindenféle vámpíros és tündérmesei potenciált hordozó kór persze nem akadályozza meg a lányt abban, hogy találkozzon hozzá hasonlóan fotogén szerelmével (akit a merev és apja bájos esetlenségét öröklő Patrick Schwarzenegger alakít) és az önfeledt együttlét közepette végül napsugarak érjék a bőrét. Hiába nem győzi hangsúlyozni a film, hogy a fiatalok mennyit tesznek egymás személyes kiteljesedéséért, és milyen éretten kezelik az egyre közelebb araszoló halált, ha az őket alakító színészek híján vannak az alapvető intimitást megteremtő kifejezőeszközöknek is.

Forgalmazza a Freeman Film

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.