Film

Felsír bennünk az Eastwood-rajongó

Clint Eastwood: A csempész

Film

Clint Eastwood 88 éves. Amikor visszavonult a színészettől, még csak 78 volt, autójára büszke, hmong szomszédaira gyanakodva hunyorító, felfegyverzett nyugdíjasként búcsúzott a rivaldafénytől, mint akinek elfelejtettek szólni, hogy a háború – mindegy is, hogy melyik – már rég véget ért.

Ő csak állt (néha ült) a verandáján, és szórakoztatóan megcsontosodott westernhősként pásztázta az utcafronton túl húzódó határvidéket. Addig-addig pásztázta, míg az ázsiai szomszédokban is meglátta az embert – ez a felismerés aztán nemes és önfeláldozó cselekedetre sarkallta a Gran Torino goromba nyugdíjasát.

Ahogy Stallone 2006-ban nyugdíjba küldte Rockyt (hogy aztán később persze feltámassza), úgy két évre rá a Gran Torinóval Eastwood megtette ugyanezt Dirty Harryvel, akit ott Walt Kowalskinak hívtak, de senkit nem tévesztett meg vele. Elérzékenyülve kísértük utolsó útjára a nyolcvanhoz közeledő sztár színészi munkásságát, és e meghatódottságot utólag legfeljebb az árnyékolta be, hogy négy év elteltével Eastwood már újra a vásznon gorombáskodott. Igaz, ezt nem a saját rendezésében tette, Az utolsó csavar című családegyesítő baseballos sztori baráti-kollegiális szívesség volt csupán, ugyanis a nagyfőnök egyik régi asszisztense rendezte.

false

 

Fotó: InterCom

 

Ilyen előzmények után különösebb meghatódottság nélkül, már-már józanul és megfontoltan közelíthetünk Earl Stone-hoz, Eastwood legújabb teremtményéhez, A csempész című film virágspecialistájához, aki a kilencvenet betöltve a sásliliomok nevelésében és emberi kapcsolatai lenullázásában mindenképp a csúcsra ért: nincs az a családi rendezvény, amit puszta felbukkanásával ne tudna azonnal tönkretenni.

Earl a virágnemesítők ősi nemzetségéhez tartozik, ahhoz az elvirágzott generációhoz, mely nem ismeri az sms-t, de tudja, hol kapható Amerika legszaftosabb pulled pork szendvicse. Azoknak a tökös legényeknek egyik utolsó példánya, akik még harcoltak a koreai háborúban, s nem cserélték le a szótárukban a négert feketére. Earlt azonban nem ezek a tulajdonságai teszik kívánatossá a mexikói kartellek szemében, hanem az a hetvenvalahány év, amit balesetmentesen a volán mögött töltött – mégis ki feltételezné egy priusztalan, 90 éves aggastyánról, hogy drogfutárként, vagyis öszvérként keresi a kenyerét?

Saját rendezői instrukcióit és a Gran Torino írójának forgatókönyvét követve Eastwoodnak nem esik nehezére, hogy a maga 88 évével hozzáöregedjen a 90 éves, tatának becézett öszvérhez, és a többi is gyerekjáték, hisz Earl Stone nem más, mint egy fapados Walt Kowalski, a Gran Torino hősének fickósabb és súlytalanabb kiadása, akit kései kalandja a kartellvilággal nemcsak dollárban, de érzelmekben is gazdagabbá tesz.

A drogbiznisz ábrázolását pillanatnyi hangulatunktól függően tekinthetjük akár bájosan együgyűnek is, de valami azt súgja, az alkotók nem szántszándékkal folyamodtak a Bud Spencer-i valóságábrázoláshoz. Ezt látszik alátámasztani, hogy a forgatókönyvíró múltjában két Narcos-epizód is fellelhető. Andy García alakításában azonban nyoma sincs a Narcos karcos és kegyetlen valóságának: kartellvezéri minőségében a jeles színész táncos-komikusi magasságokba repíti a figuráját.

A haciendáján rendezett huncutságok közepette mintha Eastwoodnak sem sikerülne mindig megőriznie méltóságát. A legjobb pillanatai azok, amikor csak vezet és dúdol, ezt azonban megakasztja, hogy Earl egyszer csak érzelmeket növeszt, és elindul a jobb emberré válás térképen nem jelzett útjain. Percek kérdése csak, hogy a híres partigyilkos és elhidegülőművész, minden rokoni rendezvény réme visszataláljon családja kebelére.

A leghálátlanabb szerep a családi kebelt képviselő Dianne Wiestnek jutott, a nagy színésznőre vár a szép és színészileg megoldhatatlan feladat, hogy áldását adja az idősecske tékozló férfiú hirtelen megtérésére. Miközben az éretlen Earlből komoly 90 éves válik, felsír bennünk az Eastwood-rajongó, és így kiált: az isten szerelmére, szálljon már vissza a kocsiba régi slágereket dudorászni! A Gran Torinóban a síron túlról csendült fel a reszelős eastwoodi énekhang, ezúttal pedig a gonorrhoeáról hallhatunk hősünktől egy eldörmögött, szívderítő dalocskát. Ez Clint Eastwood 37. rendezésének fénypontja.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.