Film

Felsír bennünk az Eastwood-rajongó

Clint Eastwood: A csempész

Film

Clint Eastwood 88 éves. Amikor visszavonult a színészettől, még csak 78 volt, autójára büszke, hmong szomszédaira gyanakodva hunyorító, felfegyverzett nyugdíjasként búcsúzott a rivaldafénytől, mint akinek elfelejtettek szólni, hogy a háború – mindegy is, hogy melyik – már rég véget ért.

Ő csak állt (néha ült) a verandáján, és szórakoztatóan megcsontosodott westernhősként pásztázta az utcafronton túl húzódó határvidéket. Addig-addig pásztázta, míg az ázsiai szomszédokban is meglátta az embert – ez a felismerés aztán nemes és önfeláldozó cselekedetre sarkallta a Gran Torino goromba nyugdíjasát.

Ahogy Stallone 2006-ban nyugdíjba küldte Rockyt (hogy aztán később persze feltámassza), úgy két évre rá a Gran Torinóval Eastwood megtette ugyanezt Dirty Harryvel, akit ott Walt Kowalskinak hívtak, de senkit nem tévesztett meg vele. Elérzékenyülve kísértük utolsó útjára a nyolcvanhoz közeledő sztár színészi munkásságát, és e meghatódottságot utólag legfeljebb az árnyékolta be, hogy négy év elteltével Eastwood már újra a vásznon gorombáskodott. Igaz, ezt nem a saját rendezésében tette, Az utolsó csavar című családegyesítő baseballos sztori baráti-kollegiális szívesség volt csupán, ugyanis a nagyfőnök egyik régi asszisztense rendezte.

false

 

Fotó: InterCom

 

Ilyen előzmények után különösebb meghatódottság nélkül, már-már józanul és megfontoltan közelíthetünk Earl Stone-hoz, Eastwood legújabb teremtményéhez, A csempész című film virágspecialistájához, aki a kilencvenet betöltve a sásliliomok nevelésében és emberi kapcsolatai lenullázásában mindenképp a csúcsra ért: nincs az a családi rendezvény, amit puszta felbukkanásával ne tudna azonnal tönkretenni.

Earl a virágnemesítők ősi nemzetségéhez tartozik, ahhoz az elvirágzott generációhoz, mely nem ismeri az sms-t, de tudja, hol kapható Amerika legszaftosabb pulled pork szendvicse. Azoknak a tökös legényeknek egyik utolsó példánya, akik még harcoltak a koreai háborúban, s nem cserélték le a szótárukban a négert feketére. Earlt azonban nem ezek a tulajdonságai teszik kívánatossá a mexikói kartellek szemében, hanem az a hetvenvalahány év, amit balesetmentesen a volán mögött töltött – mégis ki feltételezné egy priusztalan, 90 éves aggastyánról, hogy drogfutárként, vagyis öszvérként keresi a kenyerét?

Saját rendezői instrukcióit és a Gran Torino írójának forgatókönyvét követve Eastwoodnak nem esik nehezére, hogy a maga 88 évével hozzáöregedjen a 90 éves, tatának becézett öszvérhez, és a többi is gyerekjáték, hisz Earl Stone nem más, mint egy fapados Walt Kowalski, a Gran Torino hősének fickósabb és súlytalanabb kiadása, akit kései kalandja a kartellvilággal nemcsak dollárban, de érzelmekben is gazdagabbá tesz.

A drogbiznisz ábrázolását pillanatnyi hangulatunktól függően tekinthetjük akár bájosan együgyűnek is, de valami azt súgja, az alkotók nem szántszándékkal folyamodtak a Bud Spencer-i valóságábrázoláshoz. Ezt látszik alátámasztani, hogy a forgatókönyvíró múltjában két Narcos-epizód is fellelhető. Andy García alakításában azonban nyoma sincs a Narcos karcos és kegyetlen valóságának: kartellvezéri minőségében a jeles színész táncos-komikusi magasságokba repíti a figuráját.

A haciendáján rendezett huncutságok közepette mintha Eastwoodnak sem sikerülne mindig megőriznie méltóságát. A legjobb pillanatai azok, amikor csak vezet és dúdol, ezt azonban megakasztja, hogy Earl egyszer csak érzelmeket növeszt, és elindul a jobb emberré válás térképen nem jelzett útjain. Percek kérdése csak, hogy a híres partigyilkos és elhidegülőművész, minden rokoni rendezvény réme visszataláljon családja kebelére.

A leghálátlanabb szerep a családi kebelt képviselő Dianne Wiestnek jutott, a nagy színésznőre vár a szép és színészileg megoldhatatlan feladat, hogy áldását adja az idősecske tékozló férfiú hirtelen megtérésére. Miközben az éretlen Earlből komoly 90 éves válik, felsír bennünk az Eastwood-rajongó, és így kiált: az isten szerelmére, szálljon már vissza a kocsiba régi slágereket dudorászni! A Gran Torinóban a síron túlról csendült fel a reszelős eastwoodi énekhang, ezúttal pedig a gonorrhoeáról hallhatunk hősünktől egy eldörmögött, szívderítő dalocskát. Ez Clint Eastwood 37. rendezésének fénypontja.

Forgalmazza az InterCom

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

A vad

Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! Ez még csak a kezdet! Folytatjuk a harcot! – skandálja fennhangon a Fiatal Demokraták Szövetségének ifjú gárdája, minden lehetséges fórumon – minél fiatalosabb az a fórum, annál jobb. Felmerül persze a kérdés, hogy milyen harcot is folytatnak ők?

A szuperhonpolgár

A lovagi rang modern kori megfelelője elsősorban az érdemet, a tehetséget és a köz szolgálatát jutalmazza, bár az is igaz, hogy odaítélésénél a lojalitás és a politikai megfontolás sem mellékes.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.

„Inkább elmennek betegre”

Időről időre felmerül, hogy Orbán Viktor és pártja adott esetben a rendvédelmi erőket is bevetné a hatalom megtartása érdekében. A nyílt erőszak alkalmazásának azonban számos akadálya van.