Film

Elemi szerelem

Film

Elsa (Sophie Marceau) sikeres írónő, Pierre (François Cluzet) sikeres ügyvéd. Véletlen megismerkedésükben kódolva van valami megmagyarázhatatlan – eddig egészen lilának és szimplának tűnik a sztori. Két ember találkozik, eléggé tetszenek egymásnak, ezért nem számít semmi, se isten, se ember, családi állapot vagy egyéb meg aztán főleg nem, összejönnek, és boldogan élnek, vagy nem. Bár Lisa Azuelos filmje tényleg egyszerű történet, s csak 81 perc, mégsem a legelső kézenfekvő dramaturgiai fordulatot alkalmazza, hanem csak a másodikat. Ekképp – majdnem hihetetlen módon – Sophie Marceau nem lesz boldog, nem is igazán jön össze a második találkozásra igen megszeretett francia Dustin Hoffman-hasonmással, mert a férfi házas. Ráadásul tizenöt év után még mindig szerelmes a feleségébe, boldog életet él a családjával, mondhatni elégedett az éle­tével, ám ekkor jön a sok szempontból vonzó írónő, aki rendesen elcsavarná a fejét, ha neki meg nem lennének elvei, miszerint házas férfival az ember lánya nem kezd (semmit). Miről szól akkor a film?

Vonzalomról, határátlépésről, döntéskényszerről és a fájó igazságról, franciás könnyedséggel persze, így a végén – a keretes szerkezetből következően – lehet, hogy az is ki­derül, hogy az egész csak egy sikeres írónő könyvének sztorija. Mindenesetre e tagadhatatlanul életszagú filmben egy férfi és egy nő találkozása kicsit sem egyértelmű, az egymás iránti rajongás, a másik gondolatainak kitöltése pedig nem jelent szinte semmit, maximum szívfájdalmat és csalódást.

Forgalmazza az MTVA

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.