Film

Samba

Film

Valami, ami kimozdít a hétköznapok nézőpontjából; valami, ami megmutatja azt, ami felett talán elsiklunk a hétköznapi rohanásban. Eric Toledano a különböző kultúrák (jelentsen ez földrészt vagy társadalmi osztályt) találkozásának és egymás megértésének lehetőségeit boncolgatja – ezúttal bevándorlók között. Vizsgálódása során egyszer sem süppedünk didaktikus társadalomkritikába, se ötlettelen humorizálásba – esetleg a lezárást érezhetjük kicsinyt elkentnek. Kárpótlásul azonban a romantika is megkapja azt, ami a romantikáé.

A most is elragadó Charlotte ­Gainsbourg menekültként érkezik
a bevándorlási hivatalba, mint annyian mások. Ő azonban az asztal másik oldalán ül, ő nem egy ország, nem egy háború, csupán a saját élete elől menekül, úgy, hogy segíteni próbál másokon. Ám a segítségnyújtás kölcsönös lesz, amikor megismerkedik a szenegáli mosogató­fiúval, a derűs Sambával (az Életre­valókból már ismert Omar Sy), akit tíz, Párizsban töltött év után a kitoloncolás fenyeget. Kettősüket remek figurák kísérik, és megkapjuk a nem épp szájbarágós, de elég fontos üzenetet is; képeket a tartózkodási engedélyekért állók reménytelen sorairól, a hamis igazolványok és állandó névcserék ördögi köreiről, az alkalmi munkákért folyó mindennapi csatározásokról. S mellé még az állandó félelmet, bujkálást a létező világok legjobbikában, ahol egy jegyellenőrzés a metrón is végződhet kitoloncolással. Csapdahelyzetek és az identitás folytonos válsága, amiből a kilépést csak a jól időzített nevettetés biztosítja, és persze némi romantika – de ez csak mozi.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.