Film

Samba

Film

Valami, ami kimozdít a hétköznapok nézőpontjából; valami, ami megmutatja azt, ami felett talán elsiklunk a hétköznapi rohanásban. Eric Toledano a különböző kultúrák (jelentsen ez földrészt vagy társadalmi osztályt) találkozásának és egymás megértésének lehetőségeit boncolgatja – ezúttal bevándorlók között. Vizsgálódása során egyszer sem süppedünk didaktikus társadalomkritikába, se ötlettelen humorizálásba – esetleg a lezárást érezhetjük kicsinyt elkentnek. Kárpótlásul azonban a romantika is megkapja azt, ami a romantikáé.

A most is elragadó Charlotte ­Gainsbourg menekültként érkezik
a bevándorlási hivatalba, mint annyian mások. Ő azonban az asztal másik oldalán ül, ő nem egy ország, nem egy háború, csupán a saját élete elől menekül, úgy, hogy segíteni próbál másokon. Ám a segítségnyújtás kölcsönös lesz, amikor megismerkedik a szenegáli mosogató­fiúval, a derűs Sambával (az Életre­valókból már ismert Omar Sy), akit tíz, Párizsban töltött év után a kitoloncolás fenyeget. Kettősüket remek figurák kísérik, és megkapjuk a nem épp szájbarágós, de elég fontos üzenetet is; képeket a tartózkodási engedélyekért állók reménytelen sorairól, a hamis igazolványok és állandó névcserék ördögi köreiről, az alkalmi munkákért folyó mindennapi csatározásokról. S mellé még az állandó félelmet, bujkálást a létező világok legjobbikában, ahol egy jegyellenőrzés a metrón is végződhet kitoloncolással. Csapdahelyzetek és az identitás folytonos válsága, amiből a kilépést csak a jól időzített nevettetés biztosítja, és persze némi romantika – de ez csak mozi.

Forgalmazza a Vertigo Média

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.