vaklárma

Életfogytig tartó trauma

Film

Nyilván a szeretet a legnagyobb erő, valahogy mégsem az egymást kézen fogó sztorik váltak a kedvenceinkké, hanem inkább azok, ahol elvágják valakinek a nyakát egy húrral.

Persze az ügyesebb mesélők – elkerülendő a fölösleges moralizálgatást – a szeretetet, egyenesen a családot használják alibinek, de ettől még a bosszú hajt mindent.

Tulajdonképpen a Biblia is egy bosszútörténet. Isten megkérte a két első embert, hogy ne egyék meg az almát, nem hallgattak rá, az éktelen haragját azóta is nyögjük. Egy zsoltár sem szól arról, hogy ezután erős lelkifurdalás is gyötörte volna amiatt, hogy a leteremtés traumájával vajon milyen evési zavart fixálhatott a báránykái­ban. Pedig esendő fajtánknak láthatóan azóta is eléggé beakadni látszik a tiltott gyümölcsök iránti bulimikus vágy.

De a bosszúval az a baj, hogy sosem ér véget, ami persze a filmkészítőknek csak öröm, hiszen így a téma biankó jegy az alkotáshoz. A következő hetekben is akad nem egy mű, amely erről a kissé túl kézenfekvő jelenségről tudósít, ezzel némiképp szűkítve, de persze nem kizárva annak esélyét, hogy valami újat tudnak majd mondani.

Elsőként a május 30-tól a mozikban látható Anyai ösztön érkezik. A művészet szereti elhitetni velünk, hogy a „mama” egy hibátlan, gondoskodó, meleg központ, akinek karjaiban megszűnik minden gond és baj. Csak kevés alkotás meri megszentségteleníteni a festett ikont például azzal, hogy thrillerek élére állítja. Jessica Chastain és Anne Hathaway új filmje egy gyermekét elvesztő anyáról szól, aki a szörnyű eset után képtelen összeegyeztetni széthulló elméjét a kora 60-as évek fullasztó idilljével, minek következtében a régi barátnőjében kezdi látni a tragédia forrását. Márpedig a bosszúszomjas nőnél csak a bosszúszomjas anya az elvetemültebb, úgyhogy felkavaró borzalmakra számíthatunk.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”