Film

Elvira Lind: Bobbi Jene

  • - sisso -
  • 2018. április 14.

Film

Elvira Lind: Bobbi Jene című 2017-es táncos dokumentumfilmje leginkább szerelmi és hivatástörténet kortárstánc-referenciákkal, amelyek a világ egyik leghíresebb társulatával, az Ohad Naharin által alapított, izraeli Batsheva Dance Companyvel kapcsolatosak. A tavalyi New York-i Tribeca Film Festival dokumentum szekciójában nagy sikert aratott a dán–svéd kop­ro­dukcióban készült alkotás, az idei Budapesti Nemzetközi Dokumentumfilm Fesztiválon viszont nem kapott díjat, de Tomer Heymann 2015-ös Mr. Gaga című, Ohad Naharinról szóló, különleges életrajzi filmje miatt felkapta rá a fejét, akit érdekel a modern tánc története. A Bobbiról, az Amerikából húszévesen Tel-Avivba települt, majd a társulatban nevelkedett, azután önállósodni vágyó, táncosnőről szóló Lind-film azért nem ugyanaz a truváj. Ott kezdődik a sztori, amikor a film szerint sztárrá lett Bobbi úgy döntött, ott hagyja mesterét, a társulatot, aktuális szerelmét, Or Schraiber táncost, visszamegy az Államokba, és saját iskolát, társulatot, koreográfusi karriert csinál. Ebből leginkább a távkapcsolati szál lehetetlensége és melodrámája domborodik ki, valamint egy bizarr szóló performansz, amely talán a felnőtté válásról, az elszakadásról, a függetlenségért való küzdelemről szól, és mindenképpen tabukat döntöget, de nem mutat belőle a film eleget ahhoz, hogy kiválósága felől biztosak lehessünk. Ohad Naharin csupán háromszor jelenik meg a történetben, de olyan jó viszonyban van a kamerával, hogy azok a film legérdekesebb pillanatai. Meg még a híres amerikai színésznő, a Veszett a világ Lulája, Laura Dern felbukkanása villanyozza fel a kedélyeket.

Sonntag Pictures / French Quarter, 2017, 94 perc

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

Az öntudat napjai

A a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.

Utat tört magának

Tasó Lászlót 2022-ben még szavazati rekorddal választották országgyűlési képviselővé, jövőre már csak listán indítja a Fidesz–KDNP. Nyíradonyban, ahol harminc éve lett polgármester, és ahová dőlt az uniós pénz, az új vezetés kifizetetlen közvilágítási számlával, büntetőeljárásokkal szembesült, továbbá azzal, mi minden függ a képviselőtől.