DVD

Büntető ököl

  • - kg -
  • 2018. április 14.

Film

Nem rossz a magyar cím, de az eredetinél nincs szebb: Brawl in Cell Block 99. Igen, ez maga a költészet, ilyen magaslatokat az amerikai címköltészetben utoljára a Bad Day at Black Rocknak sikerült elérnie, de abban sem Vince Vaughn, sem Udo Kier, sem Don Johnson nem szerepelt. Hármasuk bizonyos körökben garancia a minőségre – ezekbe a körökbe nem járnak A víz érintésének Oscart adó akadémiai tagok, itt azok jönnek össze, akik még őszinte, gyermeki örömmel tudják fogadni egy betonba döngölt agyvelő segélykérő hangját, azt a hangmérnöki finomságot, amit az emberi koponya, a börtön kőpadlója és egy eltökélt láb találkozása megkíván. Az említett végtag Vaughnhoz tartozik, aki megannyi megélhetési bohócmunka után végre kivillantja tar feje fehérjét. E fejen sok az újdonság: elölről egy szinte színészhez méltó, érzelmekről és életvitelszerű dühről árulkodó arc látható, hátulról meg egy fejbőrre tetovált kereszt, bizonyára egy nehéz gyerekkor terméke. Ilyen ábrázattal börtönbe vonulni sem hősünk, sem a nála is megátalkodottabbak koponyájára nem jelent jót. Az író-rendező S. Craig Zahler igazi szerzői koponyafilmessé nőtte ki magát, előző filmjében még beérte egy-két skalppal, ám ezúttal még mélyebbre ás le szereplői fejében. Műfaji tudása megalapozott, lírája nyers, költészete magasztos és maszatos, műve kimagaslik a klozet költői és a B filmes királyok gyöngyszemei közül. És, mint tudjuk, nem kell mindig kaviár: az anekdota szerint sosem látni annyi sztárokkal teli limuzint a hollywoodi Mekiknél, mint közvetlenül az Oscar-átadás után.

Forgalmazza a Bontonfilm

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.