DVD

Büntető ököl

  • - kg -
  • 2018. április 14.

Film

Nem rossz a magyar cím, de az eredetinél nincs szebb: Brawl in Cell Block 99. Igen, ez maga a költészet, ilyen magaslatokat az amerikai címköltészetben utoljára a Bad Day at Black Rocknak sikerült elérnie, de abban sem Vince Vaughn, sem Udo Kier, sem Don Johnson nem szerepelt. Hármasuk bizonyos körökben garancia a minőségre – ezekbe a körökbe nem járnak A víz érintésének Oscart adó akadémiai tagok, itt azok jönnek össze, akik még őszinte, gyermeki örömmel tudják fogadni egy betonba döngölt agyvelő segélykérő hangját, azt a hangmérnöki finomságot, amit az emberi koponya, a börtön kőpadlója és egy eltökélt láb találkozása megkíván. Az említett végtag Vaughnhoz tartozik, aki megannyi megélhetési bohócmunka után végre kivillantja tar feje fehérjét. E fejen sok az újdonság: elölről egy szinte színészhez méltó, érzelmekről és életvitelszerű dühről árulkodó arc látható, hátulról meg egy fejbőrre tetovált kereszt, bizonyára egy nehéz gyerekkor terméke. Ilyen ábrázattal börtönbe vonulni sem hősünk, sem a nála is megátalkodottabbak koponyájára nem jelent jót. Az író-rendező S. Craig Zahler igazi szerzői koponyafilmessé nőtte ki magát, előző filmjében még beérte egy-két skalppal, ám ezúttal még mélyebbre ás le szereplői fejében. Műfaji tudása megalapozott, lírája nyers, költészete magasztos és maszatos, műve kimagaslik a klozet költői és a B filmes királyok gyöngyszemei közül. És, mint tudjuk, nem kell mindig kaviár: az anekdota szerint sosem látni annyi sztárokkal teli limuzint a hollywoodi Mekiknél, mint közvetlenül az Oscar-átadás után.

Forgalmazza a Bontonfilm

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.