Film

Sosem vagyunk egyedül

Film

Kisváros a főút mentén. Az egyik oldalára rasszista, szexista, paranoid börtönőr költözik családostul. Szemben munkaképtelen, súlyosan hipochonder középkorú férfi él bolti eladó feleségével és két fiával. Az asszony elkeseredésében beleszeret a helyi night club üzemeltetőjébe, aki viszont alkoholista, drogos sztriptíztáncosnőjét üldözi megszállottan. A sztripper meg kislánya apjáért eped, aki a börtönőr felügyelete alatt raboskodik a városka szélén…

A szétcsúszott életek összegabalyodnak, majd végleg kisiklanak a polgári létezés vágányairól. Véletlen és szándékos gyilkosságok, öngyilkossági kísérletek, félrelépések és leleplezések követik egymást, s a végére meg még egy szekérderék pénz is előkerül. Mint egy Guy Ritchie-filmben, csak háromszor lassabban, mert az egészet körbelengi az abszurditás határáig elvitt káeurópai szomorúság. Ha magunkat nem is képzeljük a szereplők helyébe, a szomszédaink azért simán beillenének.

Miközben halálra kínozzák egymást és persze semmiről sem tehető gyerekeiket, olykor még nevetni is tudunk szenvedéseiken. Az anya kapcsolata értelmi sérült fiával egyfajta happy endként is felfogható, lám, a szeretet lehetősége még ily silány kulisszák között sem vész el teljesen. A világ dolgairól kizárólag összeesküvés-elméletekben gondolkodó, frusztrált, de politikai ambíciókat dédelgető smasszer pedig a korszellem világos kritikája, államelnöki álmai miatt a figura hovatovább direkt utalás a derék Miloš Zemanra.

Vigyázat, a remek operatőri munkát mutató filmben váltakozva kapjuk a fekete-fehér és színes jeleneteket!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.