Film

FC Roma

Film

Mi sem mutatja meg jobban egy kisváros igazi arcát, mint egy focimeccs: az öltönyös bácsi, aki minden hétvégén a kopott lelátón ül és magánkívül biztatja a csapatot, a helyi vagányoknak tetszeni akaró csapatdresszes hölgykoszorú, a kissrácok a nagy Messi cipőjében, a pocakos edző és persze a játékosok, akik minden elveszített meccs után az öltözőben „mi lett volna, ha” kezdetű mondatokkal elemzik a semmit. Az FC Roma ráadásul egy cigánycsapat, akik ellen senki sem akar játszani, azon egyszerű oknál fogva, hogy cigányok, márpedig az köztudott, hogy a cigányok kötekednek, verekednek a meccs után, megírja róluk ezt a mérték­adó helyi sajtó is. Néha azért be-becsúszik egy-egy mérkőzés, amin már tényleg nyerni kellene, ám rendszerint piros lappal és hajnalba nyúló önmosdatással, majd egymás vállának a szorgalmas veregetésével végződik. Közben megy,
vagyis hát menne a harc a sztereotípiák ellen, a nyomor ellen, a rasszizmus ellen. Hősök nincsenek, csak fáradt, kapálózó emberek, akik kezdik megelégelni, hogy nem szolgálják ki őket a kocsmapultnál, hogy kicsi a kebab, s megint kellene 700 korona a hónap végére, mert egyre csak rohad lefelé a lakótelep fala. Az FC Roma nem csupán egy megyehármas focicsapat vergődését mutatja meg, hanem az eredendő kilátástalanságot is.

Mindezt jó lassan, ugyanazt ismételgetve, de dokumentumfilmként a játékfilm határán olykor átcselezve magát mutatja meg Rozálie Kohoutová és Tomáš Bojar műve.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."