Film

FC Roma

Film

Mi sem mutatja meg jobban egy kisváros igazi arcát, mint egy focimeccs: az öltönyös bácsi, aki minden hétvégén a kopott lelátón ül és magánkívül biztatja a csapatot, a helyi vagányoknak tetszeni akaró csapatdresszes hölgykoszorú, a kissrácok a nagy Messi cipőjében, a pocakos edző és persze a játékosok, akik minden elveszített meccs után az öltözőben „mi lett volna, ha” kezdetű mondatokkal elemzik a semmit. Az FC Roma ráadásul egy cigánycsapat, akik ellen senki sem akar játszani, azon egyszerű oknál fogva, hogy cigányok, márpedig az köztudott, hogy a cigányok kötekednek, verekednek a meccs után, megírja róluk ezt a mérték­adó helyi sajtó is. Néha azért be-becsúszik egy-egy mérkőzés, amin már tényleg nyerni kellene, ám rendszerint piros lappal és hajnalba nyúló önmosdatással, majd egymás vállának a szorgalmas veregetésével végződik. Közben megy,
vagyis hát menne a harc a sztereotípiák ellen, a nyomor ellen, a rasszizmus ellen. Hősök nincsenek, csak fáradt, kapálózó emberek, akik kezdik megelégelni, hogy nem szolgálják ki őket a kocsmapultnál, hogy kicsi a kebab, s megint kellene 700 korona a hónap végére, mert egyre csak rohad lefelé a lakótelep fala. Az FC Roma nem csupán egy megyehármas focicsapat vergődését mutatja meg, hanem az eredendő kilátástalanságot is.

Mindezt jó lassan, ugyanazt ismételgetve, de dokumentumfilmként a játékfilm határán olykor átcselezve magát mutatja meg Rozálie Kohoutová és Tomáš Bojar műve.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.