Érzékek iskolása (Gryllus Dorka fh.)

  • - vba -
  • 1996. október 4.

Film

A nyolcvanas évek közepének jelentékeny irodalmi szenzációja volt egy addig ismeretlen, Csokonai Lili névre hallgató nőíró Tizenhét hattyúk című kötete. Megjelent a könyvhétre, pusmogni kezdtek a magyarok rögtön - ahogy szoktak mindig -, hogy kit is rejt az álnév. Aztán kiderült, hogy Esterházy Pétert rejti, de a siker ettől nem csökkent. A Tizenhét hattyúk-at is elérte sorsa, film lett belőle Sólyom András rendezésében, bemutatták a Filmszemlén, majd meglepően nehézkes körülmények között talált forgalmazóra. Most a mozikba került; a Narancs a főszereplőt, a főiskolás Gryllus Dorkát kérdezte a filmről.
A nyolcvanas évek közepének jelentékeny irodalmi szenzációja volt egy addig ismeretlen, Csokonai Lili névre hallgató nőíró Tizenhét hattyúk című kötete. Megjelent a könyvhétre, pusmogni kezdtek a magyarok rögtön - ahogy szoktak mindig -, hogy kit is rejt az álnév. Aztán kiderült, hogy Esterházy Pétert rejti, de a siker ettől nem csökkent. A Tizenhét hattyúk-at is elérte sorsa, film lett belőle Sólyom András rendezésében, bemutatták a Filmszemlén, majd meglepően nehézkes körülmények között talált forgalmazóra. Most a mozikba került; a Narancs a főszereplőt, a főiskolás Gryllus Dorkát kérdezte a filmről.

Magyar Narancs: A Filmszemle idején írtunk Sólyom András filmjéről, akkor ügyvédi levélben kértél helyreigazítást, miszerint olvastad Esterházy Péter könyvét már a forgatás előtt is. Utólag hogy tetszik a megfilmesítés?

Gryllus Dorka: Az Esterházy-könyv megfilmesítése? Nem tudom, mert én benne voltam, és már nem tudom objektíven nézni. Ha nem én lennék a főszereplője, akkor lehet, hogy ezt meg tudnánk beszélni, de nekem ennyi... nem tudom.

MN: A megfilmesítéseket általában kedveled?

GD: Nem tudom.

MN: Kedveled a jelentékeny irodalmi művekből készült filmeket, mint a Háború és béke például?

GD: Attól függ. Amit nem olvastam, azt általában szeretni szoktam.

MN: Ezt olvastad.

GD: Hát nem érted, hogy nem tudom objektíve nézni ezt a filmet?

MN: Szubjektíve mit gondolsz róla?

GD: Én szerettem csinálni nagyon.

MN: A végeredményről mit gondolsz? Nem a forgatásról, a végeredményről.

GD: Amikor először láttam, akkor nagyon izgultam, és végig figyeltem a szomszédomban ülő embereket, hogy most tüsszent, levegőt vesz, kimegy, visszajön, úristen, ennek nem tetszik, ez borzasztó. Aztán másodszor Prágában láttam, akkor már úgy néztem, hogy jaj, akkor is de jó volt, és amikor itt voltunk, akkor meg ott, szóval másodszorra már olyan volt, mint egy családi nyaralásról szóló videófilm.

MN: Ilyen filmet képzeltél első filmednek?

GD: Nem képzeltem, hogy nekem lesz első filmem.

MN: Színművészeti főiskolás vagy, csak gondoltál arra, hogy valamikor filmezni fogsz.

GD: Igen, de ha valamit konkrétan elképzelek, az nem szokott bejönni. Inkább nem is szoktam elképzelni, vagy ha igen, akkor már tudom, hogy az már nem is fog összejönni.

MN: Nem gondoltál arra, hogy ez a szerep beskatulyázhat?

GD: Én nem tudtam, a film után jöttem rá, hogy ennyire elütök az emberektől. Én azt hittem, hogy nekem ilyen barna hajam van, barna szemem, de semmi különös.

MN: Nem a cigánylány-dolgot kérdezem, hanem hogy szexjelenetekkel sűrűn tűzdelt a szereped.

GD: Nem, mert azóta semmi ilyen szerepajánlatot nem kaptam, hogy vetkőzzek.

MN: Kaptál azóta szerepet?

GD: Igen, forgattam a Listáról című filmben Rozgonyi Ádámnál meg a Honfoglalásban. Sopsits Árpáddal csináltunk egy Légyfogó című filmet.

MN: Esterházyval beszéltél a film után?

GD: Igen.

MN: És mit mondott?

GD: Hogy a miénk, szeretjük.

MN: Film vagy színpad?

GD: Nagyon szeretek filmezni, de nem tudom, lenne-e rá lehetőség, hogy csak filmezzek. De a színházat is nagyon szeretem.

MN: Szerepálom?

GD: Hát ez ugyanaz: ha most elmondanám, soha nem játszanám el.

MN: Babonás vagy?

GD: Igen.

MN: Mondjuk péntek 13-ra esik.

GD: Nem, annyira nem.

MN: Fekete macska, pók?

GD: A pók, az jó, a pókot, azt bírom. Meg ha kifordítva veszek fel valamit, akkor nem fordítom meg.

MN: Ha fekete macskát látsz, mit csinálsz?

GD: Attól függ. A barátnőm, a Móni nagyon babonás. Akkor visszafordulok, ha vele vagyok. Ha egyedül vagyok, tovább szoktam menni.

MN: Tényleg? A legjobb módszer, ha az ember a bal válla fölött átköp. Próbáld ki.

GD: Majd megpróbálom.

MN: A forgatáson lett volna egy jelenet, ahol hárman üzekedtetek volna a Nagy Krisztával, illetve a Kaszás Attilával, de a Kriszta nem ment bele a dologba, ami azért meglepő, mert Tyereskovaként a dalszövegei, hogy úgy mondjam: szabadszájúak.

GD: A Kriszta nem akart levetkőzni a filmben, ez volt. Egyébként felvettük ezt a jelenetet, csak nem került be a filmbe. De nem vetkőzött le a Kriszta.

- vba -


Hattyúk dala

Érzékek iskolája

A Sólyom András Esterházy-adaptációjának forgalmazása körül kialakult helyzet, a nemszeretem hangulat már azt sejtette, hogy fanyalgás lesz a film körül. Általában a magyar filmek körül fanyalgás van, mert vagy az a képlet, mint a katasztrofális Sándor-Makk-Jancsó-produkció esetében, amikor a sajtó, ha nem hozsannázott is, de az idős alkotók korábbi, valóban felbecsülhetetlen értékű műveire tekintettel, tartózkodóan bánt a kritikával, vagy mint a közönségfilmnek szánt három idei magyar alkotás esetében, amikor az örömforrást az szolgáltatta, hogy esetleg magasabb lesz a nézőszám, mint az alkotók szűkebb családi köre numerikusan.

Az Érzékek iskolájának van esélye, hogy vállalható nézettséget teljesítsen: van benne jó nő, szex, a mai magyar rögvalóság felszínének súrlása, nagyon jó a zene (az Ando Drom elsősorban), nincs benne viszont autóshajsza, pirotechnika, robbantásos-baszásos-partraszállós romantika. Az Esterházy Péter nyelvi leleményétől részlegesen megfosztott történet persze minden határon túl banális, de a filmtörténetek általában banálisak, s ezzel nincs is baj. Az Udvaros Dorottya által képviselt idősebb barátnő/vékony leszbikus szál-vonulat leginkább a félreértett korszellemnek akar megfelelni; funkciótlan, semmiből semmibe tartó a filmben. Ami ennél funkciótlanabb, az a vizuális effektek, a piros meg narancssárga szűrők és a fekete-fehér képek használata, ember legyen a talpán, aki rendszert lát bele, szabad asszociatív használatnak meg nem eléggé vad.

Akárhogy is, az Érzékek iskolája megéri a jegy árát, mert jobb, mint a Mission: Impossible Tom Cruise-zal a főszerepben, pedig arra rögtön lett pénz, és a forgalmazás sem döcögős.

- v -

Érzékek iskolája, színes magyar, 1995. Rendezte: Sólyom András; operatőr: Máthé Tibor; szereplők: Gryllus Dorka, Kaszás Attila, Kovács Lajos, Nagy Kriszta. Bemutatja a Hétfői Műhely.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

Aki én vagyok

Az amerikai dokumentarista fotográfia egyik legfontosabb alakjának munkáiból először láthatunk önálló kiállítást Magyarországon. A tárlat érzékenyen és empatikusan mutat fel női sorsokat, leginkább a társadalom peremére szorult közösségek tagjainak életén keresztül. A téma végigkísérte Mark egész életművét, miközben ő maga sem nevezte magát feminista alkotónak. A művek befogadása nem könnyű élmény.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.

Cserealap

Szabad jelzést adhat a XII. kerületi önkormányzat Schmidt Máriáék érdekeltségének a Városmajor melletti nagyarányú lakásépítési projektre. Cserébe a vállalat beszállna a nyilas terror áldozatai előtt tisztelgő, régóta tervezett emlékmű finanszírozásába.