Tévésorozat

Észak pokla

A híd

  • - borz -
  • 2012. szeptember 6.

Film

A magyar tévécsatornák körében bűnösen mellőzött The Killing sikere után nem meglepő, hogy az északiak is nagypályára léptek a televíziós krimisorozat szakágban. E mű idejében még úgy tűnhetett, hogy a nemzetközi érdeklődés felkeltéséhez ki kell várni az amerikai remake-et, de most – alig pár hónap elteltével – A híd megtörte a jeget. Egyfelől The Killing-elvonási tünetekben szenvedő nézőit továbbra is hozzájuttatja napi adagjukhoz ("new name, same shit", ahogy a Drótban mondják), másfelől vonzó opcióként veti fel a dán eredetivel (Forbrydelsen) való megismerkedést.


 

Jelen 10 részes svéd-dán sorozatunk kulcshelyszíne és főhőse az Öresund-híd, e szó szerint nagy ívű, közel 8 km-es mű, amely Malmőt és Koppenhágát köti össze egy mesterséges sziget közbeiktatásával, részben a tenger felett, részben víz alatt. A 2000-es hídavatón még békében és szeretetben ünnepeltek a történet szereplői, akik azóta vagy erőszakos halált haltak, vagy halálos ellenségek lettek. A hídThe Killing dramaturgiáját követi: egyetlen sztori folytatásos epizódokban elbeszélve; a középpontban egy deviáns nyomozó vegyes párossal, a háttérben zsaruk, igazságügyi szakdolgozók, politikusok, újságírók, a gazdasági élet nagykutyái, és a legkülönbözőbb, de mindig a szívóágon induló alsókutyák (hajléktalanok, pszichiátriai betegek, bevándorlók és társaik).

A páros két értelemben is vegyes, férfi és nő, dán és svéd. Sofia Helin túlzás nélkül zseniális az Asperger-szindrómás Saga Norén nyomozó szerepében - annyira meggyőző, hogy nem is firtatnánk, hogyan mehetett át az alkalmassági teszteken és végezte el a rendőrtiszti iskolát. Jelenlegi munkáját a gyilkosságiaknál az atyai Petterson felügyelete alatt végzi, akit egy világ választ el az amerikai rendőrsorozatok politikusoknak gazsuláló, beosztottakat sanyargató főnöktípusától. Saga társa és antitézise a mackós alkatú, szeretetre méltó és nagyon emberi (magyarán vén bűnös) Martin Rohle, aki jelentős erővel dolgozik azon, hogy a mereven szabálykövető és igazmondó kolleginát emberformára igazítsa, azaz bevezesse a hazugság, a képmutatás, a kéz kezet mos és hasonlók humán tudományába, s e szerencsére csak részsikereket hozó folyamatot egyszerre élvezetes és tanulságos követnünk.

A tíz epizódon át folyó nyomozás során óhatatlanul vetjük magunkat áltettesek után, mire a végkifejletben üldözőbe vehetjük az igazit, aki a mozi szabálykönyve szerint rettenetesen gonosz, az emberi természet szabálykönyve szerint kiábrándítóan banális. De erről már nem a filmesek tehetnek.

Ezt a Skandináviában és Nagy-Britanniában milliós nézőszámot hozó, igen jó bűnügyi tévészériát nálunk a ViaSat vetíti - nem csak a dobozban. Egyelőre minden éjfél után elérhetővé tesznek egy-egy részt a neten, ami a befogadói szokások változásának egészséges tudomásulvétele, s feltétel nélkül üdvözlendő. Ám amíg a szinkron minősége nem javul, addig ez az ajánlat nem versenyképes a magánszorgalomból is meglepően jó munkát végző feliratfordítók teremtette lehetőséggel.

Az izgalmakat fokozandó hírül adom (amit a lelkes nézők már úgyis tudnak), hogy A híd amerikai remake-je - A tetovált lány szolgai másolásával szemben - a The Killing babérjaira tör: a határvidék szerepét Kalifornia és Mexikó veszi át, és a tévésorozatok szép új világában még az sem lehetetlen, hogy az újraalkotók szeme előtt ott lebeg mintaként A gonosz érintése.

Elérhető: ViaSat Play


Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.