Tévésorozat

Észak pokla

A híd

  • - borz -
  • 2012. szeptember 6.

Film

A magyar tévécsatornák körében bűnösen mellőzött The Killing sikere után nem meglepő, hogy az északiak is nagypályára léptek a televíziós krimisorozat szakágban. E mű idejében még úgy tűnhetett, hogy a nemzetközi érdeklődés felkeltéséhez ki kell várni az amerikai remake-et, de most – alig pár hónap elteltével – A híd megtörte a jeget. Egyfelől The Killing-elvonási tünetekben szenvedő nézőit továbbra is hozzájuttatja napi adagjukhoz ("new name, same shit", ahogy a Drótban mondják), másfelől vonzó opcióként veti fel a dán eredetivel (Forbrydelsen) való megismerkedést.


 

Jelen 10 részes svéd-dán sorozatunk kulcshelyszíne és főhőse az Öresund-híd, e szó szerint nagy ívű, közel 8 km-es mű, amely Malmőt és Koppenhágát köti össze egy mesterséges sziget közbeiktatásával, részben a tenger felett, részben víz alatt. A 2000-es hídavatón még békében és szeretetben ünnepeltek a történet szereplői, akik azóta vagy erőszakos halált haltak, vagy halálos ellenségek lettek. A hídThe Killing dramaturgiáját követi: egyetlen sztori folytatásos epizódokban elbeszélve; a középpontban egy deviáns nyomozó vegyes párossal, a háttérben zsaruk, igazságügyi szakdolgozók, politikusok, újságírók, a gazdasági élet nagykutyái, és a legkülönbözőbb, de mindig a szívóágon induló alsókutyák (hajléktalanok, pszichiátriai betegek, bevándorlók és társaik).

A páros két értelemben is vegyes, férfi és nő, dán és svéd. Sofia Helin túlzás nélkül zseniális az Asperger-szindrómás Saga Norén nyomozó szerepében - annyira meggyőző, hogy nem is firtatnánk, hogyan mehetett át az alkalmassági teszteken és végezte el a rendőrtiszti iskolát. Jelenlegi munkáját a gyilkosságiaknál az atyai Petterson felügyelete alatt végzi, akit egy világ választ el az amerikai rendőrsorozatok politikusoknak gazsuláló, beosztottakat sanyargató főnöktípusától. Saga társa és antitézise a mackós alkatú, szeretetre méltó és nagyon emberi (magyarán vén bűnös) Martin Rohle, aki jelentős erővel dolgozik azon, hogy a mereven szabálykövető és igazmondó kolleginát emberformára igazítsa, azaz bevezesse a hazugság, a képmutatás, a kéz kezet mos és hasonlók humán tudományába, s e szerencsére csak részsikereket hozó folyamatot egyszerre élvezetes és tanulságos követnünk.

A tíz epizódon át folyó nyomozás során óhatatlanul vetjük magunkat áltettesek után, mire a végkifejletben üldözőbe vehetjük az igazit, aki a mozi szabálykönyve szerint rettenetesen gonosz, az emberi természet szabálykönyve szerint kiábrándítóan banális. De erről már nem a filmesek tehetnek.

Ezt a Skandináviában és Nagy-Britanniában milliós nézőszámot hozó, igen jó bűnügyi tévészériát nálunk a ViaSat vetíti - nem csak a dobozban. Egyelőre minden éjfél után elérhetővé tesznek egy-egy részt a neten, ami a befogadói szokások változásának egészséges tudomásulvétele, s feltétel nélkül üdvözlendő. Ám amíg a szinkron minősége nem javul, addig ez az ajánlat nem versenyképes a magánszorgalomból is meglepően jó munkát végző feliratfordítók teremtette lehetőséggel.

Az izgalmakat fokozandó hírül adom (amit a lelkes nézők már úgyis tudnak), hogy A híd amerikai remake-je - A tetovált lány szolgai másolásával szemben - a The Killing babérjaira tör: a határvidék szerepét Kalifornia és Mexikó veszi át, és a tévésorozatok szép új világában még az sem lehetetlen, hogy az újraalkotók szeme előtt ott lebeg mintaként A gonosz érintése.

Elérhető: ViaSat Play


Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.