Film

Míg a világvége el nem választ

  • 2012. szeptember 3.

Film

Amerikai filmekben megszokott dolog a Föld felé közelítő aszteroida, amelynek becsapódásától a hős megmenti - a pusztulásra amúgy megérett - bolygónkat. Lorene Scafaria rendező viszont nyilván ismer valakit, aki olvasott valamit Lars von Trier Melankólia c. filmjéről, s egészen rácsodálkozott a lehetőségre, hogy végül nem jön megmentő, viszont az elkerülhetetlen felé közelítő emberek mindenféle felismerésekre jutnak a Nagy Katasztrófa előtt.

Ahelyt filmre is álmodta e pazar ötletet, csak épp értékelhető forgatókönyvet nem írt, és valamirevaló gondolatot, de még hiteles színészt sem talált hozzá. Apokalipszis ide vagy oda, hőseinkkel ugyanaz történik, mint ami amerikai, valamilyen fogalomzavar következtében "romantikusnak" tekintett filmekben lenni szokott: a művészek párás szemmel helyzetgyakorlatokat adnak elő a "ki szereti jobban a másikat", valamint a "ki a jobb ember" témakörében. A középkorú férfit a kifejezéstelen arcú, egyetlen percig nézni is unalmas Steve Carell adja, az ifjú szépséget a természetes gesztusra véletlenül sem hajlandó, mindent agyongrimaszoló és -gesztikuláló Keira Knightley ripacskodja elénk (utóbbi filmjeit nézve megállapítható: a túljátszás immár alkotói eszköz nála). Az ő halál árnyékában esedékes egymásba szerelmesedésüket kéne elhinnünk, de a köztük lévő disszonancia csak még jobban aláhúzza az élet értelmére vonatkozó felismerésként a szeretet kifejezésének szükséges voltáról előadott közhelyek végtelen laposságát. A film tűzözönt ígér, de végül nyáltengerben süllyed el.

Forgalmazza a Fórum Hungary

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.