Október elsején megjelent a harmadik album, ami az ember fejébe még a meghallgatás előtt kérdőjelet ír: milyen lehet a cinikus vicceskedéseiről és kendőzetlen szövegeiről híres Belga dupla albuma, aminek az egyik fele a felnőtteknek, a másik meg kimondottan a gyerekeknek szól? A Narancs Bauxitot és Még5lövést faggatta, később befutott Tokyo is.
*
Magyar Narancs: Ha a dupla lemezt hallgatom, kicsit olyan érzésem van, hogy a gyerekalbumról a Fehérlófia bármikor átnyargalhat a felnőttek Bokorpusztájára, ahol lehet, hogy szétrúg egy-két kocsmát, megnézi a csajokat, tesz néhány illetlen beszólást, majd ragga stílusban elkántálja, hogy mégis a Gombahölgy a legjobb nő. Hogyan jött a családi album ötlete?
Még5lövés: Sok helyről hallottuk, hogy a gyerekeknek nagyon tetszik egy-két számunk, például az Az a baj, a Gólem meg az első albumról a Hús, az ovisok nagyon szeretik és mondogatják a szövegeket. Van például egy ismerősünk, akinek a fia hatéves, és mikor megy a CD, mindig mondja, amikor egy csúnya szövegű szám következik, hogy "Apu, ezt nekem már nem szabad hallgatnom, léptess tovább!" Ezért gondoltuk, hogy kellene egy egész album, ami gyerekeknek szól. Szeretnénk vele koncertezni is, jövőre lesznek matiné-előadások szombatonként és vasárnaponként, ha minden jól megy.
MN: Mikor kezdtetek el dolgozni rajta?
Bauxit: Májusban kezdtük el írogatni, de aztán teljesen feszített tempóban dolgoztunk, hetente kétszer hajnalig, augusztusban pedig már mindennap volt valami. Júniusban még nem tudtuk, hogy lesz-e gyerekalbum. Nem akartunk hatvan percet, mert úgysem bírnak a gyerekek ennyi időt egy helyben ülni és végighallgatni, hanem úgy nyolc számot. De az utolsó napon, mikor azt hittük, hogy már minden megvan, akkor született még két új szám, a Csoki-csoki-csoki meg a Zsolti, a béka kung-fu.
MN: Hogyan születnek a számok?
Még5lövés: Nagyjából megbeszéljük, hogy ki mit írjon, te írod ezt, jó, akkor én azt, aztán leülünk, cigizünk csöndben, aztán néha felröhögünk hülyeségeken.
Bauxit: Ez úgy van, hogy van a "Nádas stúdió": a házban, ahol lakom, van egy beugró rész náddal körülbélelve. Ott ültünk a kertben, írtuk a szöveget, a végén összeraktuk és meghallgattuk. Aztán megmondtuk a Titusznak, hogy milyen alapra szeretnénk felmondani, vagy egy már általa írt alapra mondtuk fel. De volt olyan szám is, amivel úgy két évet foglalkoztunk, például a Ló rider. A finnugor eredetben nagyon otthon kellett lenni, sokat kellett hozzá olvasni.
Még5lövés: Az nagyon nehéz volt, mert a szám nagyjából az őshazától a Kárpát-medencéig tartó vándorlásról szól. Előtte is olvastunk persze az elméletről, de ahhoz, hogy egy mondatban viccesen meg tudjunk ragadni egy hülyeséget, még többet kellett.
Bauxit: A másik ilyen a Fehérlófia volt, amit háromrészesre terveztünk. Sokat kellett vele foglalkozni, mert nagyon hosszú a mese, és ki kellett találni a karaktereket. Eleve több változata vanÉ
Még5lövés: Igen, van olyan, hogy a Koponyányimonyók az alvilág-ba vezeti a Fehérlófiát, de nálunk nem vezeti őt, hanem a Fehérlófia egyszerűen lemegy és lenyomja. Van még egy-kettő különbség, abból eredően, hogy ez egy eurázsiai toposz, és kisebb-nagyobb különbségekkel a Csendes-óceántól Mongólián át a sztyeppei országúton mindenhol megvan, csak máshogy hívják.
MN: Nálatok ez a finnugor érdeklődés eredendően van, vagy politikai viccet akartok belőle csinálni?
Bauxit: Nem, semmi politika. Csak viccesnek találjuk a finnugor elméletet.
Még5lövés: Durva is, hogy százötven éve még mindig tartja magát a Tudományos Akadémián, mert tényleg vicc az egész. Bizonyos szinten felháborító, bár ez durva kifejezés, ezért próbáltunk belőle viccet csinálni, és gondoltuk, hogy kisarkítjuk a dolgokat.
MN: Felvállaljátok azt a jellemzést, hogy ti vagytok a "hivatalosan vicces" magyar underground hiphopzenekar?
Bauxit: Nem, inkább kitaláltunk magunknak egy saját kategóriát, az "ourgroundot". Nem tartjuk mérvadónak az under- és overground különválasztását, bár a nyolcvanas években és úgy a kilencvenesek közepéig még elképzelhető volt.
Még5lövés: Másrészt az autentikus magyar underground hiphoposok értelmezésében mi tényleg nem vagyunk hiphopzenekar. Az, hogy mi is sok hiphopot hallgatunk, nem azt jelenti, hogy az is vagyunk.
Bauxit: Ez onnan indult, hogy amikor kezdtük, énekkel eleve nem próbálkoztunk, bár most már dallamosabb mondókákkal azért kísérletezünk, viszont szerettük a hiphopműfajt, és valahogy automatikusan jött, hogy nekünk is rappelnünk kéne. Meg persze az ember könnyebben tájékozódik kategóriákon belül, és hozzánk mondjuk harminc-ötven százalékban ez áll közelebb.
MN: Egyszer azt mondtad, hogy szellemiségben a punkhoz álltok közelebb.
Bauxit: Szerintem igen.
Még5lövés: Vagy mondjuk szövegileg a dadához. Ha lenne dada zene, akkor a B‘lga az abszurd és dada kategóriába esne bele. Zeneileg tényleg nem, mert emészthető zenéket csinál a Titusz, de ha egyben nézünk egy egész albumot, abban van elég nagy adag dada.
MN: A Gólem zenei alapjai mondjuk kevéssé voltak hiphop alapok.
Még5lövés: Igen, ott a Titusz teljesen kezébe vette az irányítást, és egy nagy zenei stíluskavalkádot akart csinálni. Odaadta nekünk készen az alapokat, hogy erre írjatok szöveget, és hiába könyörögtünk több hiphopos, breakes alapért. De stílusgyakorlatnak jó volt.
Bauxit: Az új albumnál más volt a helyzet, mert kevesebb idő volt rá, és nagyon össze kellett dolgoznunk, a Titusz is nagyon nyitott volt. Ugyan nincs rajta több hiphop alap, csak inkább több fekete zenei stílus, tehát reggae, ragga, dub, és ettől egységesebb lett az egész.
Még5lövés: Mi is hoztunk hozzá alapokat, például a Zsolti, a béka I.-hez otthon kiszedtük egy kung-fu film zenéjét, és raktunk rá dobot meg basszust, amit utána a Titusz megkomponált.
MN: Azzal hogyan harcoltatok meg, hogy a B‘lgát ne csak a káromkodós szövegekről tartsák számon?
Bauxit: Erről van egy összefüggő elméletem. Magyarországon az underground sok esetben azt jelenti, hogy van egy zenekar, amelyik káromkodik és kevesen járnak a koncertjére. Azt veszem észre, hogy ez egyre erősebb tendencia. Az első lemezünkön mi is sokat káromkodtunk, a Gólemen viszont nem, amiért kaptunk hideget-meleget, hogy "na, a B‘lga populáris lett, már nem káromkodik". Egyébként teljesen kiakadtunk azon, hogy néhány csúnya szón mennyi minden múlik, és írtunk is erről egy számot, az Egy-két-hát, ami maga a hatásvadászat.
Még5lövés: Ami úgy kezdődik, hogy: "Ha hiányzott a Gólemről az apád fasza, most itt van és a szádba belelógatja."
MN: A második album fogadtatása eléggé vegyes volt, nem? Annak ellenére, hogy a zenélést hobbiból csináljátok, van bennetek megfelelési vágy?
Még5lövés: A hangadók szerint a Gólem nem ért fel a Majd megszokodhoz, és sokan ráragasztották, hogy popzenét csináltunk. Viszont mások szerint annak sokkal finomabb a humora, és okosabb, mint az első.
Tokyo: A második album előtt sokkal többet paráztunk, mint most - még ha próbáltuk is eltussolni, a háttérben azért ott volt. Azt nagyon jóra akartuk megcsinálni, precízen összerakni.
MN: Nyilván azért mennek olyan könnyen a közös döntések, mert barátként egy csomó időt töltötök egymással.
Bauxit: Ez könnyebbség és serkenti a dolgot, mert próbálunk egymásnak is újat mutatni, akár dal-lamokban vagy szövegben. Mert különben az lenne, hogy ja, ennyi év után már megszoktam a poént, rendben van.
Még5lövés: Szerintem vannak ilyen jó bauxitos meg tokyós szövegek, és szoktunk ilyeneket mon-dani egymásnak, hogy "hú, ezt nagyon jól eltaláltad", és aztán persze röhögünk.
MN: Nem gondolkoztatok azon, hogy együttműködtök más előadókkal is?
Még5lövés: Nehéz együtt dolgozni, mert mi négyünket is elég nehéz összerántani. A gyerekalbumon viszont van Bada Tibor performanszművész-dadaista festőnek saját száma. ' felmondogatott szövegeket zene nélkül, amiből Titusz válogatott, és létrejött a Gombahölgy című szám.
MN: A B‘lga humorában van egy intellektuális csavar, de pont emiatt könnyű átpolitizálni. Mintha a Nemzeti hiphoppal is így jártatok volna.
Bauxit: Én mostanában fogalmaztam meg ezt magamban először. A legtöbb ember tényleg politikai mondanivalót keres ebben a számunkban. Ez a szám nekem arról szól, hogy milyen lenne az amerikai klános, gengszteres hiphopattitűdöt egy származását, hagyományait lassan elfeledő embercsoport identitáskeresési erőfeszítéseivel összeházasítani. A másik jelentés pedig, hogy nem lehet csak úgy kultúrákat átültetgetni. Vagy felnősz benne, vagy nem.
Még5lövés: Mi megpróbáltuk, hogy milyen lenne, ha megcsinálnánk itthon azt, amit a fekák csinálnak Amerikában. Akinek ez vicc, annak vicc, és semmiféle politika nincs benne. Ez volt az alapötlet, a szöveget már csak meg kellett írni. De az underground hiphoposok nem veszik tudomásul, hogy az amerikai feka kultúrát egy az egyben ide átültetni tényleg vicces dolog.
Bauxit: Végül is kábé olyan, mintha Chuck D és az NWA (Niggaz With Attitude: a "gangsta rap" prototípusa, amely jellemzően erőszakos és "pro-black" - a szerk.) pártja a radikális népi oldalról felszólalna egy 2002-ben megrendezett balatonszárszói konferencián.