Interjú

„Ez a lány mindig felbukkant”

Horváth Lili filmrendező

Film

Első filmje, a Szerdai gyerek csütörtökön érkezik a magyar mozikba – komoly fesztiválsikerekkel a batyujában. A mű egy 19 éves lány útját követi, amint épp kisfia felügyeleti jogáért küzd.

Magyar Narancs: Megerősít valamiben a nemzetközi elismerés?

Horváth Lili: Elsősorban munkakedvet ad, energiát a következő projekthez. A stábból sokunknak ez volt az első nagyjátékfilmje – külön öröm, hogy a sikerekkel valamelyest igazoltuk azoknak a tapasztalt kollégáknak a bizalmát, akik velünk tartottak ezen az úton.

MN: A szociodráma, az intézeti világ iránti érdeklődés megjelent már a kisfilmjeidben is.

HL: Az ilyesmi mindig az adott anyagból következik. A Napszúrás című kisfilmemnél és a belőle kinőtt Szerdai gyereknél úgy éreztem: a dramaturgiai konstrukció, a történet tétje ebben a közegben tud a legélesebben megmutatkozni. Nem akarok a „szociálisan érzékeny rendező” szerepében tetszelegni, és szeretném azt gondolni, hogy egy ettől radikálisan különböző miliőben is el tudnék mélyülni, tudnám hitelesen ábrázolni. Egyébként a Szerdai gyereket sem szociodrámának gondolom elsősorban, hanem felnőtté válási történetnek. Egy különös szerelmiháromszög-történetnek, középpontjában egy tinédzser anyával.

MN: Te mentél a téma felé, vagy az talált meg?

HL: A Napszúrás esetében úgy kerültem a gyermekotthoni közegbe, hogy megvolt a történet magja a fejemben, és kerestem hozzá egy zárt világot. Mikor aztán a forgatókönyv első változatával a kezemben elkerültem különböző gyermekotthonokba, hogy szereplőt, helyszínt keressek, a történetek nagy erővel megindultak felém. Maja jellemét a valódi Majákkal megeső találkozások tették egyre kidolgozottabbá. Mikor készen lettünk a kisfilmmel, úgy gondoltam: ennek a dacos, eltökélt, egyszerre vad és zárkózott fiatal nőnek a figurája elbírna egy hosszabb történetet is. Különböző terveim voltak az első nagyfilmemre, de azt vettem észre, hogy ez a lány így vagy úgy, de mindegyikben felbukkan.

MN: Sorozatos kudarcok, rossz döntések után mégis van bátorsága nyitni egy új élet felé. Úgy tűnik, ez a szál érdekelt igazán.

HL: A belső konfliktusok érdekeltek. Maja a film elején alig tud kommunikálni. A neveltetéséből adódik, és ez okozza a problémáját a gyerekével éppúgy, mint a munkájában, a szerelmi ügyekben, a párkapcsolati döntésekben. Majd találkozik valakivel, aki bízik benne, és – részint ettől – valamennyire felnőtté válik. De elsősorban önmagán kell dolgoznia ehhez. A sors ismétlésének kérdése izgatott. Közegtől, családtól függetlenül mindenkinek fontos, hogy mit visz tovább a szüleiből, hogyan bukkannak elő a hozott minták a döntéseinkben, ösztönös választásainkban, életstratégiánkban. Ez nekem, aki egy budapesti értelmiségi családban nőttem fel, ugyanolyan lényeges kérdés, mint a hányatott sorsú Maja számára.

MN: Kockázatot jelentett a profi színészek párosítása amatőrökkel?

HL: Kockázatos volt, de egy filmforgatásnak szerintem jót tesz a kockázatvállalás. Ennek a történetnek a közege megkívánta az ismeretlen arcokat is – az amatőrök mellett sok a vidéki vagy marginálisabb színházakban játszó színész a szereposztásban. Maja szerepénél nagyon fontos volt az életkor: hogy a tiné­dzser anya valóban kamasz legyen még. Azt akartam, hogy amikor először meglátod a gyerekkel, hökkenj meg, inkább a testvérének gondold, mint a fiának.

MN: Vecsei Kingával ellene akartál menni a hátrányos helyzetű, szánandó kamasz anya sztereotípiájának?

HL: Igen. Szép és intelligens lányt választottam, hogy ezzel is hangsúlyozzam: nem az adottságok, hanem a szeretet hiánya okozza a bajokat. Az érzelmi űr teszi nehézzé a kapcsolódást, az hajlamosít önsorsrontásra. Kingát először egy fotón láttam – erő, dac és érzékenység volt a tekintetében.

MN: A valós magyarországi intézeti körülmények bemutatása már egy másik film témája lenne?

HL: A Szerdai gyerek emberségesnek ábrá­zol­ja a gyermekvédelmi rendszert – egyrészt azért, mert a saját tapasztalataim szerint a lehetőségekhez mérten az is, másrészt azért, mert Maja alapkonfliktusa nem az állami neveltetés cudarságából fakad, hanem abból, hogy a szülei nem akarták őt. Ami pedig a közeget illeti: eddigi nézőink arra szoktak tippelni, hogy valahol Ózd környékén forgathattunk. Nem – 15 percre az Andrássy úttól.

MN: Első filmesként minden simán ment a Filmalappal?

HL: Nincsenek rémtörténeteim: minden fázisban elmondták a véleményüket, de semmit nem erőltettek rám. Ebben a filmben egyetlen „fent” meghozott döntés sincs. Igaz, szerzői film – egy romantikus komédiától biztos több nézőt várnak, ezért ott nagyobb lehet a nyomás is.

MN: Miről szól majd a következő filmed?

HL: Egészen más közegben játszódik majd, és más kérdéseket vet fel. De megint egy erős nőalak áll a történet középpontjában, ezúttal egy középkorú, felső középosztálybeli nő. És ez is egy szerelmi történet lesz. De a fejlesztés legelején vagyok, még nem is pályáztam vele.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”