"...ez most csak egy üres hely" (Joel Meyerowitz fényképész)

  • Nemes András
  • 2002. szeptember 26.

Film

Magyar Narancs: Honnan jött az ötlet, és hogyan valósította meg?

A New York-i születésű művész utcafényképésznek tartja magát. Henri Cartier-Bresson hagyományát követi, legfőbb témája az utca élete. Az elmúlt évben egyedül ő készíthetett fotókat a szeptember 11-ei tragédia lezárt színhelyén, az úgynevezett Ground Zerón. A 8. Velencei Építészeti Biennále amerikai pavilonjában ez látható Aftermath (Utóhatás) címmel.

Joel Meyerowitz: New York-i vagyok, Bronxban születtem, mindig is ott éltem. Mikor bekövetkezett a tragédia, egyből segíteni akartam valahogy. De nem akadt semmi tennivaló. Fényképezőgéppel jártam az utcát. Miután leomlottak a tornyok, a New York-i rendőrség kijelentette: "Fényképezni tilos! Ez itt egy bűncselekmény színhelye!" Sajtófotósokat sem engedtek be. Ezt én történelem elleni bűntettnek tekintettem. A történelmet meg kell örökíteni. Lehetetlen, hogy a média korszakában ne legyen felvételünk arról, mi történt. Elhatároztam, hogy megtalálom az utat a zónába. Felhívtam a New York-i városi múzeum igazgatóját és egy barátomat a New York-i parkok igazgatóságától. Tőlük kaptam megbízást arra, hogy olyan archív anyagot készítsek, amely számot ad a pusztítás hatásáról.

MN: Nehéz volt bejutni a lezárt területre?

JM: Hát megdolgoztam érte. Megbízóimtól kaptam egy hatósági jelvényt. Mindennap ott álltam régimódi, állványos, fakeretes kamerámmal. És mindennap megkértek, hogy hagyjam el a helyszínt. Eleinte nemcsak a New York-i rendőrség volt jelen, hanem a hadsereg is; állami alakulatok, rengeteg különböző hatóság őrizte a területet. Végigjártam a körzetet, és kerestem a lezárás gyenge pontját. Összebarátkoztam rengeteg tűzoltóval és rendőrrel, ők a védelmük alá vettek. Megértették, hogy ez egy fontos történelmi projekt.

MN: Mennyi ideig tartott a munka?

JM: Szeptember 23-án kezdtem fényképezni, és május 3-ig maradtam ott. Eleinte mindennap tíz-tizenkét órát dolgoztam, reggel tíztől éjfélig. Sok éjszakai felvételem van. Volt egyfajta filmes megvilágítása a területnek. Mintha egy éjszakai forgatás színhelyén lettem volna.

MN: Milyenek voltak az első benyomások?

JM: Nagy volt a csend. Nincs forgalom, csak a gépek zaja. Nagyon nyugodt hely volt. Mint amikor valaminek vége van. A legrosszabb dolgon túl vagyunk. Itt nemrég még épületek álltak, de ez most csak egy üres hely. Közben meg valahányszor felpillantasz, látod a várost, Manhattan felhőkarcolóit. Szabadon mászkálhattam, lefényképeztem mindent, ami érdekesnek tűnt számomra.

MN: Például azt, amikor a mentőalakulatok halottakra bukkantak.

JM: Igen, mindjárt megmutatom. Ha este kiemeltek egy holttestet a felszínre, mindenki némán állt, minden munka szünetelt. Az embereket teljesen megváltoztatta a hely szelleme. Az első napokban arra kértek minket, legyünk csendben, mert a mentőalakulatok igyekeztek meghallani a segélykiáltásokat.

MN: Hol mutatta be ezeket a képeket?

JM: A kiállítás most járja a világot. Utoljára Párizsban mutatták be, a La Défense-ben, most pedig itt van, Velencében, és hamarosan New Yorkban is látható lesz.

MN: Miért nem készít soha fekete-fehér képeket?

JM: A színes kép érdekesebb. A fekete-fehér túl behatárolt. A fekete-fehér kép mindig ugyanazt a történetet meséli el újra és újra. Képzeljék el ezeket a fényképeket fekete-fehérben! Hogy is lehetne bemutatni vele a természet változását, sokrétűségét. A természet színes. Ugyanez fekete-fehérben - nevetséges.

MN: Rengeteg a szép beállítás, például a naplementés városi tájkép. Munkáját színtiszta dokumentációnak tartja, vagy tulajdonít neki esztétikai értéket is?

JM: Nos, naplemente mindennap van. Ha ott vagyok naplementekor, akkor lefényképezem a naplementét is. Amikor ott vagyok, nem választok, hogy naplementét fotózzak vagy valami mást. Nem terveztem, hogy a legszebb órákban legyek ott. Odamentem, ott voltam egész nap, történtek körülöttem a dolgok, változott a napfény, aztán este lett, majd vihar. Teljes dokumentációra törekedtem. Ez nem esztétika. Ez nem a művészetről szól. Ez a változásról, az átalakulásról szól.

Nemes András

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.