Tévé

Ezeket én jobban tudom - Havas a pályán

Havas a pályán

Film

"Tündéri volt, meg tudnám zabálni" - méltatta alkalmi vendége, Tétényi Éva esztergomi polgármester árvízi szereplését-helytállását a magyar televíziózás fenebácsija, az adásról adásra majd' mindig káoszba fulladó műsorát a nyári szünet előtt utoljára végigkínlódó Havas Henrik. A pillanat derült, a megdicsért rokonszenves városvezető szerényen, de azért öntudatosan sugárzik, a hangulat elégedett és bizakodó.

A Havas rutinján edzett s ilyesformán ugyancsak rutinos tévénéző persze már jól tudja, hogy ez a békebeli béke nem tarthat sokáig, hiszen a megelőző hét kipécézhető ügyeit feltálaló filmbejátszások menetrend szerint szabadítják el a poklot az asztal körül. "Ezeket én jobban tudom", "ilyenek ezek", "ebből egy szó sem igaz", "butaságot mondasz", "mindegy, hagyjuk" - sorjáznak egyhamar a műsorvezető letorkoló megjegyzései, a kulturált beszélgetés műfajának nagyobb dicsőségére és a nyílt, elvtársias légkör kellő érzékeltetésére. Félreértés ne essék, Havas nyerseségében még mindig van egy szemernyi vonzerő, elvégre a bárdolatlanság már-már az őszinteséggel határos jelenség, s ez utóbbiból bizony jóval több is elkélne a beszélgetős műsorokban (is). Csakhogy a nagyhangú fölény itt még véletlenül sem nyerhet intellektuális színezetet, s ha jólneveltségből aktuálisan el is tekintenénk Havas tőrőlmetszett, demagóg cigányozásától (a fentebb említett "ilyenek ezek" éppen ebből a szakaszból való), még akkor is jócskán maradnak dermesztően bornírt mondatok a műsorban. Például az a saját gyermekkorától és kályhabegyújtási praxisától elindított - némi felülfogalmazással - gondolatmenet, amely a trafikmutyi témája kapcsán oda konkludál, hogy nevetséges megtiltani a kiskorúaknak a cigarettavásárlást, hiszen a gyerekek úgyis bármikor lophatnak a szüleik cigarettájából. (Meg hát egyébként is, mi ez a partidrogokhoz képest...)

"Ez miről jutott az eszedbe?" - kérdezik a Havas Henrik változatos múltjának kimeríthetetlen tárházából elővonszolt sztorik hallatán újra meg újra a hol higgadtabb, hol felindultabb beszélgetőtársak, akik ezúttal amúgy szinte minden témát kényszeresen a demokratikus ellenzék akut vezetői és programválsága felé kanyarítanak. Merthogy ők is érzik, hogy az ilyen "értelmiségi okoskodások" önmagukban nem elegendőek a remélt változáshoz. Bár persze felmerülhet a nézőben a kérdés, hogy vajon kijár-e az értelmiségi jelző egy olyan, felvételről sugárzott stúdióbeszélgetésnek, ahol ilyen mély értelműnek szánt mondatok vágnak az arcunkba: "a cárok és Napóleon is előre tekintett, és nagyot csinált". Vagy ahol Tormay Cécile-ről szólván az írónő műveit hangsúlyozottan nem olvasó Váradi Júlia kétszer is imigyen fogalmaz: "elég jó olvasmány állítólag az, amit annak idején megírt".

A Havas a pályán mostantól nyári szünetet tart, s mint a címszereplő kétszer is elmondta e szezonzáró adásban, neki eddig senki nem szólt, hogy ne folytatnák a műsort. Lehet, hogy talán szólni kellene neki?

ATV, június 15.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.