Tévé

Ezeket én jobban tudom - Havas a pályán

Havas a pályán

Film

"Tündéri volt, meg tudnám zabálni" - méltatta alkalmi vendége, Tétényi Éva esztergomi polgármester árvízi szereplését-helytállását a magyar televíziózás fenebácsija, az adásról adásra majd' mindig káoszba fulladó műsorát a nyári szünet előtt utoljára végigkínlódó Havas Henrik. A pillanat derült, a megdicsért rokonszenves városvezető szerényen, de azért öntudatosan sugárzik, a hangulat elégedett és bizakodó.

A Havas rutinján edzett s ilyesformán ugyancsak rutinos tévénéző persze már jól tudja, hogy ez a békebeli béke nem tarthat sokáig, hiszen a megelőző hét kipécézhető ügyeit feltálaló filmbejátszások menetrend szerint szabadítják el a poklot az asztal körül. "Ezeket én jobban tudom", "ilyenek ezek", "ebből egy szó sem igaz", "butaságot mondasz", "mindegy, hagyjuk" - sorjáznak egyhamar a műsorvezető letorkoló megjegyzései, a kulturált beszélgetés műfajának nagyobb dicsőségére és a nyílt, elvtársias légkör kellő érzékeltetésére. Félreértés ne essék, Havas nyerseségében még mindig van egy szemernyi vonzerő, elvégre a bárdolatlanság már-már az őszinteséggel határos jelenség, s ez utóbbiból bizony jóval több is elkélne a beszélgetős műsorokban (is). Csakhogy a nagyhangú fölény itt még véletlenül sem nyerhet intellektuális színezetet, s ha jólneveltségből aktuálisan el is tekintenénk Havas tőrőlmetszett, demagóg cigányozásától (a fentebb említett "ilyenek ezek" éppen ebből a szakaszból való), még akkor is jócskán maradnak dermesztően bornírt mondatok a műsorban. Például az a saját gyermekkorától és kályhabegyújtási praxisától elindított - némi felülfogalmazással - gondolatmenet, amely a trafikmutyi témája kapcsán oda konkludál, hogy nevetséges megtiltani a kiskorúaknak a cigarettavásárlást, hiszen a gyerekek úgyis bármikor lophatnak a szüleik cigarettájából. (Meg hát egyébként is, mi ez a partidrogokhoz képest...)

"Ez miről jutott az eszedbe?" - kérdezik a Havas Henrik változatos múltjának kimeríthetetlen tárházából elővonszolt sztorik hallatán újra meg újra a hol higgadtabb, hol felindultabb beszélgetőtársak, akik ezúttal amúgy szinte minden témát kényszeresen a demokratikus ellenzék akut vezetői és programválsága felé kanyarítanak. Merthogy ők is érzik, hogy az ilyen "értelmiségi okoskodások" önmagukban nem elegendőek a remélt változáshoz. Bár persze felmerülhet a nézőben a kérdés, hogy vajon kijár-e az értelmiségi jelző egy olyan, felvételről sugárzott stúdióbeszélgetésnek, ahol ilyen mély értelműnek szánt mondatok vágnak az arcunkba: "a cárok és Napóleon is előre tekintett, és nagyot csinált". Vagy ahol Tormay Cécile-ről szólván az írónő műveit hangsúlyozottan nem olvasó Váradi Júlia kétszer is imigyen fogalmaz: "elég jó olvasmány állítólag az, amit annak idején megírt".

A Havas a pályán mostantól nyári szünetet tart, s mint a címszereplő kétszer is elmondta e szezonzáró adásban, neki eddig senki nem szólt, hogy ne folytatnák a műsort. Lehet, hogy talán szólni kellene neki?

ATV, június 15.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.