Dawson és a haverok

Danny Boyle: Transz

Film

Hunyja be a szemét, lazuljon el, és képzelje azt, hogy.... Igen, bizony, Danny Boyle legújabb filmjében egy pszichológusi szakrendelésen vagyunk, s mint az ilyenkor általában lenni szokott, egy világszép terapeutát figyelhetünk munka közben.

Rosario Dawson van olyan szép, hogy egy mosolyáért bárki lemondana anyakomplexusáról, viszont nem is állította senki, hogy itt egy szakma hiteles ábrázolása lenne megcélozva. Dawson doktornővel szemben James McAvoy hunyja le a szemét, vele az a baj, hogy ellopott egy Goyák közt is drága Goyát, minekutána úgy fejbe kólintották, hogy azonmód elfelejtette, hova dugta a festményt. Ezt leginkább Vincent Cassel sérelmezi, aki először a körömtépés régimódi trükkjével kívánja kiszedni képrabló társából a Goya hollétét, majd amikor ez nem vezet sokra, jön a doktornő és a hipnózis. Agykurkászós thrillerrel van tehát dolgunk, melyben legalább annyi akciózás folyik a tudatalatti pókhálós zugaiban, mint London menő apartmanjaiban, és Boyle tesz is róla, hogy a határvonalak elmosódjanak. Akkor bezzeg nem mosódik el semmi, amikor Dr. Dawson, fittyet hányva a szakmai és öltözködési minimumra, a maga pőreségében és - igen, itt jön a Transz alig titkolt titka - szembetűnő borotváltságában tölti be a vásznat. Ezzel máris örök bérlete van a filmnek a pucérkodási mozis ranglistákon, de ez csak amolyan úri huncutság Boyle részéről, aki így már nemcsak Oscar-díjas, de azt is elmondhatja, hogy puncimutogatás terén is elment egészen a falig. Ha másban nem is merészkedett odáig, de legalább jól megbolondította a képrablós filmek sémáit; mégiscsak finom húzás, hogy a felnyitandó páncélszekrényt egy felnyitandó elmével helyettesítette be, és ezzel kellő jogalapot teremtett, hogy a végtelenségig összekuszálja a Cassel, McAvoy és Dawson körüli szálakat. Csak remélni lehet, hogy legalább Boyle látta, hová vezet a sok csavar; híres eset Howard Hawksé, aki kénytelen volt Chandlerhez fordulni A hosszú álom egy homályos részlete miatt, ám Chandler - bár ő írta a könyvet - maga sem tudta a választ. Boyle mindenesetre akkorát kuszál, hogy abból komoly ember nem tud jól kijönni, ami nagyon is helyénvaló, minthogy Boyle egyáltalán nem veszi olyan komolyan magát. Inkább könnyű kézzel, s épp csak egy kicsit művészkedve élvezkedik a műfaji játszótéren. A Transz talán túl van okoskodva, ám így is épp elég meggyőzően bizonyítja, hogy Boyle milyen egy megátalkodott szemfényvesztő. Gyors, hatékony és hatásvadász, egyszóval rendkívül szórakoztató, ahogy előadja "a kezemet figyeljétek, mert csalok!" műsorszámot. Egy vagány mutogatós bácsi, aki úgy csinált szerzői thrillert, hogy közben nem az Arábiai Lőrinc magasságaiba kívánt emelkedni, mint például a jóval nagyobb füsttel dolgozó Soderbergh.

Forgalmazza az InterCom

"Nem volt hű"

Danny Boyle filmrendező

Magyar Narancs: Lát hasonlóságot a Transz és a korábbi filmjei közt?

Danny Boyle: Egy kicsit talán hasonlít a Sekély sírhantra. A történet középpontjában itt ugyanúgy egy hármas áll, akik egyáltalán nem olyanok, mint amilyennek első vagy második látásra tűnnek. Egy nagy költségvetésű hollywoodi filmben ilyesmit nem engedhet meg magának az ember, a stúdiófőnökök első kérdése az lenne, hogy na, mutasd a szereplőt, akivel a néző szívesen azonosulna. 'ket csak ez érdekli. Ha erre nem tudsz választ adni, páros lábbal rúgnak ki.

MN: Más műfajokban is szeretné még kipróbálni magát?

DB: Már megint ez a műfajozás - ha reggel felkelek, nem műfajokban gondolkodom. Jelenleg két kosztümös filmem is előkészítés alatt áll, de egyikre sem úgy gondolok, mint műfaji darabokra. Még sosem csináltam kosztümöst, de most kettő is kinéz. Nagyon szeretnék csinálni egy musicalt is, de nem szabad az ilyesmit erőltetni, majd eljön az ideje magától is. Volt egy filmem, a Milliók - azt nagyon jó lett volna musicalként megcsinálni. Szó volt róla, de aztán nekem is és a forgatókönyvírónak is inába szállt a bátorsága. Ha egyszer megcsinálom a musicalemet, az nem adaptáció lesz, hanem egy eredeti történet, eredeti zenével.

MN: Igaz, hogy már dolgozik a Trainspotting folytatásán, a Pornón?

DB: Így van, és ez nem átverés, komolyan foglalkozom vele. Tíz éve már meg akartuk csinálni, de a színészek tök ugyanúgy festettek, mint az első részben. Sokat viccelődtünk azon, hogy a színészek afféle rebellis, veszélyesen élő fickókként élnek a köztudatban, noha valójában igazi piperkőcök, akik uborkapakolással óvják a bőrük szépségét. 2016-ra viszont remélhetőleg már elég lerobbantak lesznek. Szeretném végre a Trainspotting szereplőinek a további sorsát bemutatni. Még mindig ugyanabban a városban laknak? Összejárnak? Szerettek valakit? Voltak veszteségeik? Ezek érdekelnek. Nem a Pornót, vagyis az Irvine Welsh-regény hű adaptációját akarom elkészíteni, hisz' a Trainspotting sem volt éppenséggel egy hű regényadaptáció.

Az interjúért köszönet a film forgalmazójának

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.