Farkaskaland

Fehér pokol

  • - ts -
  • 2012. március 23.

Film

Az olajkutakon kemény csávók dolgoznak, ezt tudhatjuk onnan is, hogy az emlékezetes Armageddon című filmben megmentették nekünk az egész világot – úgy heten-nyolcan közülük. Most szám szerint nyolcan vannak, ők sem kispályáznak, hisz túlélnek egy repülőkatasztrófát, a gép úgy, ahogy az meg van írva, lezuhan velük, de nekik ez smafu. Mégis valahogy sejtjük, hogy a világ megmentését hiba lenne rájuk bízni – nem véletlenül szignálták ki azt anno csupa világsztárra. Itt egy, csak egy legény van (Liam Neeson) – két szempontból is. Ő az egyetlen sztár, amiből vagy az következik, hogy totál B-filmhez van szerencsénk, vagy az, hogy másra kellett a pénz. Fellélegezhetünk, a Fehér pokol végig illúzióteremtő, majd’ azt nem mondtam hiteles – a folyamatos és dinamikus dramaturgiai terheket megingás nélkül cipelő, hovatovább Liam mellé főszereplővé emelkedő – alaszkai miliőt produkál, ami kétségkívül nem lehetett két fillér.

Lezuhantak a szerencsétlenek, túlélték a szerencsések, de a probléma csak ezután bontakozik ki, lévén rossz helyre zuhantak. Mondjuk Alaszkában nem sok jó helyre eshettek volna, ez mindenesetre dugig van kevéssé vendégszerető farkasokkal.


Így megkezdődik egy elég tisztességesen levezényelt menekülős mozi, ahol nem attól kell rettegni, hogy melyik sarokból ugrik elő az alien, hanem attól, hogy melyik fa mögül figyel ki a lompos. De még ezen a téren sem vádolhatjuk azzal az alkotókat, hogy mindig a legkönnyebb megoldást keresték, hanem sokszor a második legkönnyebbet, ami már majdnem nehéz, de annyira azért nem, hogy lassítsa a tempót. Ha tehát át kell kelni egy alsóruházatokból font kötélen a szakadék fölött, nem azon izgulunk, hogy az erre kijelölt nyomorult lezuhan-e vagy átjut, hanem azon, hogy mikor zuhan le, s milyen nehézségeket szenved el addig.

Sajnos nem mondhatom meg, hogy mi a jó az üldözős filmekben, de az sokat segít a mérlegelésben, ha kitalálhatjuk a végét. A Fehér pokol egyenest a képünkbe dörgöli a megoldást, gyakorlatilag a felütéssel. Így már csak elrontani lehet a dolgot. Mindennek a mechanizmusát egy klasszikus (bár nem üldözős) westernnel lehet a legjobban modellezni. A pisztolypárbaj című 1971-es remekben két kiöregedett fegyveres dús honoráriumért megélhetési alapú, élet-halálra játszott összecsapásra áll ki a városka arénájában, harangszóra lőni kell. Johnny Cash és Kirk Douglas farkasszemet (csak, hogy visszakössünk) néznek. Ám a Will Tennerayt játszó művész az előző napon már megpárbajozott az ifjú Keith Carradine-nal. Abe Cross éli túl, világos.

Ez a helyzet a farkasok közt is. Még akkor is, ha szerintem ennek döntetlen a vége. De közben a Fehér pokol maradéktalanul teljesíti a műtörténeti előzményei támasztotta feltételeket: szórakoztató és kitart az utolsó kockáig. Mondom, az utolsóig: ne dőljenek be a VÉGE főcímnek!

A Pro Video Film & Distribution Kft, bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.