Farkaskaland

Fehér pokol

  • - ts -
  • 2012. március 23.

Film

Az olajkutakon kemény csávók dolgoznak, ezt tudhatjuk onnan is, hogy az emlékezetes Armageddon című filmben megmentették nekünk az egész világot – úgy heten-nyolcan közülük. Most szám szerint nyolcan vannak, ők sem kispályáznak, hisz túlélnek egy repülőkatasztrófát, a gép úgy, ahogy az meg van írva, lezuhan velük, de nekik ez smafu. Mégis valahogy sejtjük, hogy a világ megmentését hiba lenne rájuk bízni – nem véletlenül szignálták ki azt anno csupa világsztárra. Itt egy, csak egy legény van (Liam Neeson) – két szempontból is. Ő az egyetlen sztár, amiből vagy az következik, hogy totál B-filmhez van szerencsénk, vagy az, hogy másra kellett a pénz. Fellélegezhetünk, a Fehér pokol végig illúzióteremtő, majd’ azt nem mondtam hiteles – a folyamatos és dinamikus dramaturgiai terheket megingás nélkül cipelő, hovatovább Liam mellé főszereplővé emelkedő – alaszkai miliőt produkál, ami kétségkívül nem lehetett két fillér.

Lezuhantak a szerencsétlenek, túlélték a szerencsések, de a probléma csak ezután bontakozik ki, lévén rossz helyre zuhantak. Mondjuk Alaszkában nem sok jó helyre eshettek volna, ez mindenesetre dugig van kevéssé vendégszerető farkasokkal.


Így megkezdődik egy elég tisztességesen levezényelt menekülős mozi, ahol nem attól kell rettegni, hogy melyik sarokból ugrik elő az alien, hanem attól, hogy melyik fa mögül figyel ki a lompos. De még ezen a téren sem vádolhatjuk azzal az alkotókat, hogy mindig a legkönnyebb megoldást keresték, hanem sokszor a második legkönnyebbet, ami már majdnem nehéz, de annyira azért nem, hogy lassítsa a tempót. Ha tehát át kell kelni egy alsóruházatokból font kötélen a szakadék fölött, nem azon izgulunk, hogy az erre kijelölt nyomorult lezuhan-e vagy átjut, hanem azon, hogy mikor zuhan le, s milyen nehézségeket szenved el addig.

Sajnos nem mondhatom meg, hogy mi a jó az üldözős filmekben, de az sokat segít a mérlegelésben, ha kitalálhatjuk a végét. A Fehér pokol egyenest a képünkbe dörgöli a megoldást, gyakorlatilag a felütéssel. Így már csak elrontani lehet a dolgot. Mindennek a mechanizmusát egy klasszikus (bár nem üldözős) westernnel lehet a legjobban modellezni. A pisztolypárbaj című 1971-es remekben két kiöregedett fegyveres dús honoráriumért megélhetési alapú, élet-halálra játszott összecsapásra áll ki a városka arénájában, harangszóra lőni kell. Johnny Cash és Kirk Douglas farkasszemet (csak, hogy visszakössünk) néznek. Ám a Will Tennerayt játszó művész az előző napon már megpárbajozott az ifjú Keith Carradine-nal. Abe Cross éli túl, világos.

Ez a helyzet a farkasok közt is. Még akkor is, ha szerintem ennek döntetlen a vége. De közben a Fehér pokol maradéktalanul teljesíti a műtörténeti előzményei támasztotta feltételeket: szórakoztató és kitart az utolsó kockáig. Mondom, az utolsóig: ne dőljenek be a VÉGE főcímnek!

A Pro Video Film & Distribution Kft, bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

Szerbia kontra Szerbia: az ország, amely saját magával vív harcot

  • Végel László
Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő. A Vučić-rezsim azonban nem hátrál.