Farkaskaland

Fehér pokol

  • - ts -
  • 2012. március 23.

Film

Az olajkutakon kemény csávók dolgoznak, ezt tudhatjuk onnan is, hogy az emlékezetes Armageddon című filmben megmentették nekünk az egész világot – úgy heten-nyolcan közülük. Most szám szerint nyolcan vannak, ők sem kispályáznak, hisz túlélnek egy repülőkatasztrófát, a gép úgy, ahogy az meg van írva, lezuhan velük, de nekik ez smafu. Mégis valahogy sejtjük, hogy a világ megmentését hiba lenne rájuk bízni – nem véletlenül szignálták ki azt anno csupa világsztárra. Itt egy, csak egy legény van (Liam Neeson) – két szempontból is. Ő az egyetlen sztár, amiből vagy az következik, hogy totál B-filmhez van szerencsénk, vagy az, hogy másra kellett a pénz. Fellélegezhetünk, a Fehér pokol végig illúzióteremtő, majd’ azt nem mondtam hiteles – a folyamatos és dinamikus dramaturgiai terheket megingás nélkül cipelő, hovatovább Liam mellé főszereplővé emelkedő – alaszkai miliőt produkál, ami kétségkívül nem lehetett két fillér.

Lezuhantak a szerencsétlenek, túlélték a szerencsések, de a probléma csak ezután bontakozik ki, lévén rossz helyre zuhantak. Mondjuk Alaszkában nem sok jó helyre eshettek volna, ez mindenesetre dugig van kevéssé vendégszerető farkasokkal.


Így megkezdődik egy elég tisztességesen levezényelt menekülős mozi, ahol nem attól kell rettegni, hogy melyik sarokból ugrik elő az alien, hanem attól, hogy melyik fa mögül figyel ki a lompos. De még ezen a téren sem vádolhatjuk azzal az alkotókat, hogy mindig a legkönnyebb megoldást keresték, hanem sokszor a második legkönnyebbet, ami már majdnem nehéz, de annyira azért nem, hogy lassítsa a tempót. Ha tehát át kell kelni egy alsóruházatokból font kötélen a szakadék fölött, nem azon izgulunk, hogy az erre kijelölt nyomorult lezuhan-e vagy átjut, hanem azon, hogy mikor zuhan le, s milyen nehézségeket szenved el addig.

Sajnos nem mondhatom meg, hogy mi a jó az üldözős filmekben, de az sokat segít a mérlegelésben, ha kitalálhatjuk a végét. A Fehér pokol egyenest a képünkbe dörgöli a megoldást, gyakorlatilag a felütéssel. Így már csak elrontani lehet a dolgot. Mindennek a mechanizmusát egy klasszikus (bár nem üldözős) westernnel lehet a legjobban modellezni. A pisztolypárbaj című 1971-es remekben két kiöregedett fegyveres dús honoráriumért megélhetési alapú, élet-halálra játszott összecsapásra áll ki a városka arénájában, harangszóra lőni kell. Johnny Cash és Kirk Douglas farkasszemet (csak, hogy visszakössünk) néznek. Ám a Will Tennerayt játszó művész az előző napon már megpárbajozott az ifjú Keith Carradine-nal. Abe Cross éli túl, világos.

Ez a helyzet a farkasok közt is. Még akkor is, ha szerintem ennek döntetlen a vége. De közben a Fehér pokol maradéktalanul teljesíti a műtörténeti előzményei támasztotta feltételeket: szórakoztató és kitart az utolsó kockáig. Mondom, az utolsóig: ne dőljenek be a VÉGE főcímnek!

A Pro Video Film & Distribution Kft, bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.