Félalfa (Sting)

  • - pantheon -
  • 1996. május 30.

Film

- pantheon -

Tudtam, amit tudnom kellett. Ennek ellenére a hét elején a Zenyatta Mondattával edzettem - azzal a tizenvalahány éves kazettával, amelyik 1980-ban hátraarcot parancsolt Boney M.-lázban égő agyamnak, és az elkövetkezendő években új, a Kettőtől ötig által kevésbé favorizált újhullámos muzsikák felé fordította érdeklődésemet. Tudtam, hogy ez a fiatalos lendület nem vár tizenhat év után, Sting a rocktársadalom egyik legmegbecsültebb alakja lett, négy gyermek apja, környezet- és jogvédő aktivista, hetvenszázalékos süket. A punk-újhullám-reggae-ből mainstream popot varázsolt, visszacsalogatta zeneszerzői vénáját a populáris dzsessz sűrűjébe, aztán visszatért a gitár-dob-ének felálláshoz. Ez a pasi mindent elért, angol otthonában csendesen elkomponálgat, a Nothing Like A Sun című klasszikus album óta még azt is megengedheti magának, hogy szolid-unalmas lemezeket dobjon a piacra.

1993-as turnéja óta kibővült a köré verbuválódott tagság, a szokásos dobos, gitáros, basszusgitáros felállás mellett újra megjelentek a fúvósok, egy billentyűs - hogy a dzsesszes tónuson nagyokat nyargalásszanak. Sting maga vette keze ügyébe védjegyét, 1961-es Fender Jazz Bassét, és mikor csendben kilépett mintegy tizenhatezer ember elé a Kisstadionban (telt ház), még azoknak is halk sikoly hagyta el a torkát, akiknek fent az ülőhelyeken addig csak a telefonálás volt a perecrágcsálás helyettesítője. Sting több napra érkezett Budapestre, hogy körülnézzen egy kicsit, de aztán nem mondott nemet a brunei szultán nagyon-nagyon vaskos összeggel kibélelt invitálásának: az uralkodó a születésnapját akarta méltóképpen megünnepelni. Így aztán a pesti sightseeingnek lőttek, maradt a koncert.

Ez a sárm utánozhatatlan: képes eladni olyan produktumokat, mint az 1996-os Mercury Falling lemezanyaga, nagyon-nagyon visszafogott tempóval, nagyon kellemes hangszínekkel operáló hangszereléssel, könnyen dúdolható dalokkal (még ha nincs is mindegyik négynegyedben), mintha Sting áruházi zenére (MUZAK) kapott volna megrendelést. És a publikum képes volt mind-ezért rajongani, pedig nem a cipőosztályon voltunk.

A lendületet a régi számok hozták: a Police-korszak(ok) örökzöldjei, a Roxanne, az Every Little Thing Does Is Magic, a Demolition Man vagy a mindent elsöprő megasláger, az Every Breath You Take, de a szólókorszak legnagyobb dalaiból összeállított szemelvények, a Set Them Free vagy az Englishman In New York is általános éneklést váltott ki a hallgatóságból. Ilyenkor megtáltosodtak a zenészek, Vinnie Colaiuta végre üthetett egy egészségeset a dobjára, a zongorista pedig olyan harmóniaözönt zúdított a színpad alá, hogy alig győztük követni. Tudtam, nem fogok lerohanni a küzdőtérre, és nem fogok ott ugrálni, mint 1988-ban az Amnesty International Népstadion-beli hangkavalkádján, ahol a profi dzsessz-pop-funky úgy szólt, mintha a Madison Square Gardenben lennénk. De kompromisszumot kötöttem, félig alfában, lábammal dobogva megadtam magam a sármnak.

Kisstadion, május 23.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.