Film - Mintha élnél - Gigor Attila: A nyomozó

  • Dercsényi Dávid
  • 2008. október 2.

Film

Halállal indulunk. Ideges francia nő telefonál szinte sírva egy lakótelepi irodában, körötte zord billenőablakok. Rövid úton Tibor (Anger Zsolt) keze közt találja magát, ő boncnok a proszektúrán. A kurta légyott stílusosan úgy végződik, hogy a férfi kifesti, kicsinosítja a nőt. Aztán hazamegy, tévét néz, éli rutinszerű életét. Dercsényi Dávid

Minden egy kicsit más, mint azt eredetileg gondoltuk. Leginkább pontos: egy hideg, szükségtelenül kemény és barátságtalan országot látunk; csak a halottak tűnnek biztonságosan mozdulatlannak - Herbai Máté operatőr fényei nem egyszerűen a hullaházak obligát hideg neonjait mondják fel. Az élet összes terén, zegzugán nyirkos, barátságtalan lepedék tanyázik.

A többiekre egyáltalán nem a hullamerevség jellemző, ellenben túl sokat mozognak és beszélnek, még Tibor anyja is, aki pedig végstádiumos rákos. A magyar élet és társadalom sirámait oldandó megjelenik a kedély láthatárán egy kellően ronda megrendelő, aki (kólát és paradicsomot rendelve) felajánl Tibornak annyi pénzt, hogy abból fedezni tudja anyja svédországi gyógykezelését. Cserébe viszont lenne itt egy kis gyilkosság. És Tibor fejest ugrik (a műfaji filmbe).

Mondtuk, riasztóan korlátolt világban járunk - Tibor nemcsak erkölcsi kérdéseken nem hezitál, de abba sem gondol bele, hogy megéri-e anyja gyógykezelése az áldozatot. De milyen áldozat? Ahhoz valamit fel kéne adni, ahhoz, ugyebár, valami értékesnek kéne elpusztulnia. Tibor viszont sivár univerzumban él érinthetetlenül, megközelíthetetlenül, amelyben még új barátnője is csak egy reménytelen idegen. S mivel a valóság ennyire riasztó, Tibor, mindenki máshoz hasonlóan, álomképek-fantáziák mögé bújik - ezek az olcsócska, szegényszagú álmok Mészáros Péter Kythérájának reménytelenségét idézik.

Csakhogy történik valami. Ami felébreszti. Az embert? Nem, a formát (figurát). A nyomozót. Egy szerep, amivel már elkezdi imitálni az életet. Egy kabát, amit felvehetsz. Nyomozni kezd, mert a gyilkosság után elkezdenek bonyolódni a szálak, a sors kegyetlenül közbeszól. Persze mindenkinek, minden társadalomnak olyan sorsa van, amilyet megérdemel. Vagy mégsem a sors áll a dolgok hátterében? Tibor hirtelen rálát kicsit az addig távol tartott külvilágra. Nem sok köszönet van benne. De a szerepben mégis, mintha élne.

Anger Zsolt alakítása szétesőnek tűnik, Tibor néhol apatikus-gyenge, néhol viszont határozott és lendületes. Ám ez egyenes következménye a szerepszemélyiségnek. Amellyel talán fel lehet göngyölíteni egy bűntényt. Az élethez viszont túl hideg, nedves érzés.

Gigor Attila filmje nem tökéletes alkotás, rengeteg felesleges és életidegen dialógust hallunk benne, ami régi magyar filmes betegség. Néhol a színészek is lehetnének erősebb kézzel fogva, különösen a Krétakör-Szkéné-iskola képviselőinek színpadi modorosságait lehetett volna nyesegetni, és a filmzene is túlságosan a képek alá lett tolva. Ugyanakkor a rendező remek arcokat választott; nem is Angert vagy Rezes Juditot mondanám, hanem a végre hús-vér, hihető rendőröket, vagy a "munkaadót", Küklopszot (Zágoni Zsolt).

Kétségkívül örömünkre szolgál, hogy A nyomozó nem szeret bele saját magába, és a valóságnak sem akar hízelegni. Végtére is milyen bűnügyünk, bűnünk, közegünk lehet, ha mindenhol parvenü, piti csalók játsszák a szerepeket, a szerelmest, a lantjátékost, de még a boldogot is? Szinte tesztnek is jó: döntse el mindenki, hogy a végkifejlet megnyugvást hoz-e, vagy csak tovább lúdbőrözi a hátat.

Igazi kétfedeles krimi ez, amelyben Gigor Attila rátalált az adekvát, de talán nem kellően kiérlelt formára, hogy komor humorral dörgölje orrunk alá kontárkodásainkat és sarlatánságunkat, kelet-európai slendriánságunkat.

A Budapest Film bemutatója

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.