Film - Peace & píszí - Ang Lee: Woodstock a kertemben

  • - köves -
  • 2010. január 7.

Film

Gondolta a fene: a földdarabon, ahol 1969-ben Woodstock néven zenés nemzedéki összekapaszkodásra gyűlt össze a világ (de legfőképpen Amerika) ifjúsága, korábban is volt nyoma életnek. Egyszerű, dolgos népek lakták, Hollywood felől nézve csupa marslakó; tejtermelők és motelipari szakmunkások, zsidók és nem zsidók, térd alatt végződő harisnyát viselő matrónák és békésen legelésző tehenek, plusz egy idegenforgalmi mókamester, aki a pamplonai bikafuttatás meghonosításával szerette volna fellendíteni a zsidó Alpoknak becézett catskillsi régió kulturális életét. A helybéliek máig is élnek, ha meg nem haltak, három napon át azonban egy világraszóló esemény elő- vagy hátramozdítóiként vették ki részüket a történelemcsinálásból.

Ang Lee, a tehénpásztorok nagy barátja ezúttal is a pajta közelében ólálkodik, s a történelmi sorsfordulóknál továbbra is jobban érdekli a kisember coming outja; az a pillanat, amikor a korszellem rányitja az ajtót Average Joe-ra. Ezúttal 400 000 hippi tapossa le a veteményest - remek alkalom Lee-nek, hogy a rá jellemző elegáns ecsetvonásokkal megfessen néhány szürke kisembersorsot a színes forgatagból. A játékidő rövidsége sajnos nem tette lehetővé, hogy a csemegeboltos isiászáról is pontos képet kapjunk, de az El Monaco International Casino and Bar Mitzvah Center környékén tébláboló névtelenek közül hármat így is sikerült lencsevégre kapni: a hippiseregnek zsörtölődve szállást adó zsidó asszonyságot, a zimmerferiségbe belefáradt férjet és édes gyermeküket, a sors szeszélye folytán koncertszervezővé előlépő, kezdő meleg fiatalembert. ', azaz Elliot Tiber visszaemlékezései nyitották fel a filmkészítők szemét, hogy Woodstock nemcsak sárból és Baezből állt, hanem elmosandó lepedőkből, kispénzű motelüzemeltetőkből és pogromot hirdető szomszédokból. Érdekel valakit is, hogy kik nyomják a nagyszínpadon, amikor az ifjú fesztiválszervező épp most ébred rá másságára, édesanyja pedig betépve őrjöng a hátsó udvaron? Az évfordulós woodstocki megemlékezések között kétségtelenül Lee filmje a kakukktojás. Azt eddig is kapiskáltuk, hogy Woodstock nem is Woodstockban volt, de hogy a zenei produkciókról nemcsak az utókor csúszott le, hanem a jelenlevők jó része is?! Köszönjük a hasznos infót, és persze várjuk a folytatást: egy zaftos drámát mondjuk a Rosenberg házaspár bejárónőjéről.

Forgalmazza a Budapest Film

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.