"Battyogok fölfelé" - Polgár László operaénekes

Film

Leporello, Sarastro, Kékszakállú, Gremin herceg, Marke király, Fiesco: világhírű basszistánk egyazon intenzitással tolmácsolja Mozart, Bartók, Csajkovszkij, Wagner vagy Verdi zenéjét. Legutóbb a Vígszínház színpadán öltötte magára Sarastro jelmezét, 2010 áprilisában pedig a Parsifal Gurnemanzaként vendégszerepel a Magyar Állami Operaházban.
Leporello, Sarastro, Kékszakállú, Gremin herceg, Marke király, Fiesco: világhírű basszistánk egyazon intenzitással tolmácsolja Mozart, Bartók, Csajkovszkij, Wagner vagy Verdi zenéjét. Legutóbb a Vígszínház színpadán öltötte magára Sarastro jelmezét, 2010 áprilisában pedig a Parsifal Gurnemanzaként vendégszerepel a Magyar Állami Operaházban.

Magyar Narancs: Mi a legizgalmasabb az ön számára a vígszínházi A varázsfuvolában?

Polgár László: Marton László mindenféle pátosztól, maníroktól, operai kliséktől megszabadította a darabot, ami ettől válik élvezhetővé. Soha nem láttam ilyen gördülékeny előadást. Eddig azt hittem, hogy a legjobb előadás a Jean-Pierre Ponnelle-féle rendezés. Azt kell mondanom, hogy Marton Lászlóé felér vele.

MN: Érdekes, hogy énekesként a rendezést dicséri.

PL: A legnagyobb baj az, hogy ma nincsenek karmesterek, ezért éljük a rendezők diktatúráját. Ennek az előadásnak viszont van karmestere, Fischer Ádám személyében. Azon kevés karmester közé tartozik, akik bíznak a zenészekben. Az történik, amit ő akar, csak a zenész hiszi azt, hogy szabad, pedig egyáltalán nem az. Valami egész fantasztikus élmény zeneileg Fischer Ádám, ahogy figyel, ahogy mindent kívülről dirigál, az, hogy a cselesztán ő játszik. Azt hiszem, utoljára ez Klemperernél történt, amikor Magyarországon volt.

MN: Mit ért a "rendezők diktatúrája" alatt?

PL: Egy zenés színházban első a zene. Vannak az úgynevezett CD-füzet-rendezők, akik még az eredeti nyelvet sem tudják. Sajnos a német rendezők nagy része ilyen, a német fordítást követik állandóan, ami körülbelül olyan, mint Karinthynál: "A Herz-féle szalámiban / Sokkal sűrűbb a só". Marton Lászlóról ez nem mondható el. Nem tudom, hogy ő mennyire tud "zenéül", de annyi bizonyos, hogy A varázsfuvola igazi zenés darab lett. Singspiel. Boldog vagyok, hogy benne lehetek. Most már elmondhatom: igazából csak egy telefonomba került volna, hogy lemondjam az előadásokat, mert közben bejöttek más felkérések is. Riccardo Chailly hívott, hogy csináljak vele karácsonyi oratórium-előadásokat, többek között Jeruzsálemben, Tokióban, Zürichben. Ha anyagilag összehasonlítom a kettőt, akkor ég és föld, de a lelkem fontosabb, mint a bukszám: azonnal nemet mondtam Chaillynak.

MN: Nagyjából egy időben kérte a szakmai nyugdíjaztatását Zürichben és a budapesti Operánál.

PL: Egy év eltéréssel. Az egyik kényszer hatására történt, a másik saját akaratomból, mert ha valaki megérzi a szabadság ízét, az nagyon jó dolog. Amikor kértem a nyugdíjazásomat Zürichben, az ottani igazgató azt mondta, "ha tegnap szólsz, akkor holnap kitűzlek". Az az igazság, hogy több előadásom van így, hogy nyugdíjban vagyok, mint amikor szerződésem volt. Ám az igazi jó érzés az, amikor az ember azt látja, hogy szeretik. A portás nénitől az öltöztetőn át az igazgatóig szurkoltak azért, hogy visszakerüljek a pályára. Volt egy súlyos gödör, amiből nehezen tudtam kihúzni magamat. Végül Münchhausen báróként meghúztam a hajamat, és kijöttem belőle.

MN: Elmondható, hogy mi volt ez a gödör?

PL: Ez túl személyes ahhoz, hogy beszéljek róla.

MN: Don Quijote szerepét kérte, helyette Don Giovannit kapta: valóban emiatt vált meg a Magyar Állami Operaháztól?

PL: Megfenyegettek, hogy munkamegtagadás címén pert indítanak ellenem. Úgy gondoltam, hogy harminchárom év munkaviszony után méltánytalan befejezés lett volna perrel lezárni az együttműködést, ezért kértem a nyugdíjazásomat.

MN: Amikor Zürichbe szerződött, milyen ajtókat csukott be maga mögött?

PL: Nem haraggal váltam el. Azért mentem el, mert Pereira úr, a Zürichi Opera igazgatója hívott. 1991-ben, két évvel a fordulat után nem igazán volt látható Magyarország iránya. Valahová elindult az ország, csak éppen nem láttam a végét. Nem kellett disszidálnom, megtarthattam az operai tagságomat. Semmi más nem történt, csak a lakóhelyemet tettem át Budapestről Zürichbe. Az akkori Duna Televízió, a rádió és az újságok jóvoltából Magyarországon maradtam. Ez volt az egyetlen köldökzsinór.

MN: Zürichből nézve milyen rálátása van a magyar történésekre?

PL: Zürichből nézve a dolog szörnyű. Más, amikor az ember itt van, és úgy érzi, bele tud szólni a folyamatokba. Ezeregyszáz kilométerről nem tudok beleszólni, mert passzív szemlélő vagyok. És a dolgok passzív szemlélése, az fáj. Azt látom, hogy az emberek félnek. Félnek a jövőtől, féltik az állásukat, az egzisztenciájukat. A nagyobbik baj az, hogy a kultúra és ezen belül a zene a perifériára került. Nem értem, hogy húsz évvel a rendszerváltás után miért nem alakult ki egy mecenatúra. Magyarországon igenis vannak olyan gazdag emberek, mint Svájcban, mégsem áldoznak a kultúrára. Márpedig egy nép milyenségét a kultúrája adja meg. Vannak bizonyos pozitív tendenciák, de csak nagyon elvétve. Értem ez alatt például a Prima Primissimát, ami nagyszerű kezdeményezés. Egy Demján Sándort meg kéne találni az operának is. Az opera komplex műfaj, minden benne van, ami kell a szemnek, a léleknek. Egyszerre képzőművészet, zene, színház, számomra a művészetek csúcsa.

MN: A Dohány utcai zsinagóga fennállásának százötvenedik évfordulója alkalmából rendezett jótékonysági koncertjén azt mondta, ez a koncert az ön "sikolya" a szélsőségek, a rasszizmus, az antiszemitizmus ellen.

PL: Nem szeretem a politizáló művészt, mert a politika idő, és a művészet is idő. Ha az ember politizál, olyasmit ragad el a művészettől, amitől kevesebb lesz. Szerintem az a művész, aki politizál, megy lefelé. Én még úgy érzem, hogy battyogok fölfelé. Ha úgy érzem, hogy fenn vagyok a csúcson, akkor majd abbahagyom. Vannak bizonyos dolgok, amik mellett nem lehet elmenni némán. A zsinagógabeli beszédem a némaságom megtörése volt. Egyszerűen elmondtam, hogy mitől félek, és mitől féltem a hazámat.

MN: Az elkövetkező időszakban mit szeretne leginkább megvalósítani?

PL: Szeretnék tető alá hozni egy énekversenyt, amihez Plácido Domingo adta az ötletet, amikor nyáron Magyarországon rendezte meg az Operaliát. Márciusban abban a megtiszteltetésben lesz részem, hogy együtt lépek fel vele a Simon Boccanegrában Zürichben, ahol a bariton címszerepet énekli. Az egész úgy kezdődött, hogy bementem egy ingatlanközvetítőhöz a Székely Mihály utcában. Csak úgy rutinból megkérdeztem a tulajdonostól, egy fiatalembertől, hogy tudja-e, milyen utcában van a boltja. Fogalma sem volt arról, hogy kicsoda Székely Mihály. A másik lökést az adta meg, hogy valakivel beszélgettem, aki azt kérdezte, ki az a Gregor József. Akkor elkezdtem gondolkodni, hogy itt volt két, a maga módján világzseni, és szeretnék egy olyan énekversenyt alapítani, amiben ez a két énekes benne lesz. Valahol a tudatom mélyén az van, hogy ha esetleg nem leszek már, harmadikként csatlakozhatnék hozzájuk. Próbáltam lépéseket tenni, de azt felelték, hogy nem jó időszakban próbálkozom, mert az emberek nem nyitják meg a pénztárcájukat. Ennek ellenére nem adom fel.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.